Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag: hoeveel suiker bij afvullen, bij gestokte vergisting  (gelezen 2145 keer)

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Bij mijn brouwsel (pilsner) is de gisting gestokt. Die heb ik ook niet meer op gang gekregen en daarom ben ik gewoon verder gegaan met de nagisting en lagering. Zojuist heb ik de SG nog eens gemeten en op basis daarvan kom ik tot een vergistingsgraad van ongeveer 50%. Nou is het zo dat ik eigenlijk niet goed weet hoeveel suiker ik moet toevoegen om de juiste koolzuur in het bier te krijgen. Ik gebruik BrouwHulp voor alle berekeningen, maar ik weet niet zeker of die rekening houdt met de restant aan suikers die niet vergist zijn. Nu ben ik dus bang dat als ik de hoeveelheid suiker toevoeg die BrouwHulp aangeeft de boel veelste veel suikers heeft en dus koolzuur gaat ontwikkelen :weetniet:

Weet er dus even echt geen raad mee :o

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vraag: hoeveel suiker bij afvullen, bij gestokte vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2017 23:56 u »
Bij mijn brouwsel (pilsner) is de gisting gestokt. Die heb ik ook niet meer op gang gekregen en daarom ben ik gewoon verder gegaan met de nagisting en lagering. Zojuist heb ik de SG nog eens gemeten en op basis daarvan kom ik tot een vergistingsgraad van ongeveer 50%. Nou is het zo dat ik eigenlijk niet goed weet hoeveel suiker ik moet toevoegen om de juiste koolzuur in het bier te krijgen. Ik gebruik BrouwHulp voor alle berekeningen, maar ik weet niet zeker of die rekening houdt met de restant aan suikers die niet vergist zijn. Nu ben ik dus bang dat als ik de hoeveelheid suiker toevoeg die BrouwHulp aangeeft de boel veelste veel suikers heeft en dus koolzuur gaat ontwikkelen :weetniet:

Weet er dus even echt geen raad mee :o

Er is ongekend veel geschreven op dit forum over gestokte vergistingen. Even zoeken en je vindt heel wat topics.

Een standaard vraag is: heb je een refractometer gebruikt voor het bepalen van het SG?

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2017 00:01 u »
Oh, dan moet ik beter zoeken want ik had over gestokte vergisting al wel van alles gevonden maar niet over de impact daarvan op bottelsuiker.

Ik heb gemeten met een refractometer en ben mij ervan bewust dat dat tijdens gisten dan niet meer 'correct' is.

/edit
Nog eens halfuur goed zitten zoeken, maar nu op bottelsuiker en je antwoord onderaan dit topic gevonden Jacques  :)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31814.msg484787.html#msg484787

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2017 09:35 u »
Nog eens halfuur goed zitten zoeken, maar nu op bottelsuiker en je antwoord onderaan dit topic gevonden Jacques  :)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31814.msg484787.html#msg484787
Ik kan me niet goed voorstellen dat dat topic jou het juiste antwoord geeft. Jouw gisting lijkt halverwege gestopt (als je van ca 12Brix teruggegaan bent naar 8 Brix (1031 aflezing op een refractometer, echte SG is dan 1022) heb je ca 50% SVG) Er is dan nog veel restsuiker (ca 22 gram per liter) en die zal vergisten tijdens de nagisting. zonder bottelsuiker krijg je dan waarschijnlijk al bommetjes ( 3 x de normale hoeveelheid koolzuur als dat nog gaat vergisten in je flesjes).

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2017 10:20 u »
Ik kan me niet goed voorstellen dat dat topic jou het juiste antwoord geeft. Jouw gisting lijkt halverwege gestopt (als je van ca 12Brix teruggegaan bent naar 8 Brix (1031 aflezing op een refractometer, echte SG is dan 1022) heb je ca 50% SVG) Er is dan nog veel restsuiker (ca 22 gram per liter) en die zal vergisten tijdens de nagisting. zonder bottelsuiker krijg je dan waarschijnlijk al bommetjes ( 3 x de normale hoeveelheid koolzuur als dat nog gaat vergisten in je flesjes).

Dat is ook juist het voorgevoel dat ik heb en waarom ik dit topic ben gestart. Ik wou echter graag exact narekenen hoeveel restsuiker er in zit en met die tip van Jacques onderaan dat ene topic zou dat mogelijk moeten zijn volgens mij. Maar als ik het zo van jou lees kun je er eigenlijk ook zonder narekenen wel vergif op in nemen dat ze gaan gushen... :o

Ik heb gister avond de hele boel overigens nog eens goed nagemeten (met zowel de refractometer als de hydrometer) en kom tot een SVG van 68% na het lageren en nagisten. De SVG bij hoofdgisting was overigens 61% en niet 50% die ik in de topicstart noemde. Maar gevoelsmatig gaat die paar % meer niet voorkomen dat ze niet gaan gushen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2017 15:09 u »
Ik heb gister avond de hele boel overigens nog eens goed nagemeten (met zowel de refractometer als de hydrometer) en kom tot een SVG van 68% na het lageren en nagisten. De SVG bij hoofdgisting was overigens 61% en niet 50% die ik in de topicstart noemde. Maar gevoelsmatig gaat die paar % meer niet voorkomen dat ze niet gaan gushen.

Of het bier is uitgegist of niet kunnen we niet aan de hand van gegevens die je verstrekt hebt.

We weten niets over de moutstort, maischschema en gebruikte gist. Het kan heel goed zijn dat het bier helemaal uitgegist is maar nogmaals om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moeten we meer weten. Plaats het volledige recept dan kunnen we een rele inschatting doen.

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2017 16:12 u »
Recept
Type: Pilsner
Gebrouwen met: Grainfather
Liter: 20

Moutstort:
Pilsmout 4 kg
Tarwemout licht 1 kg
Moutextract licht 0,5 kg (meer daarover hieronder :o)

Hop:
Tettnanger 25 g - 70 min
Tettnanger 25 g - 40 min

Gist:
Fermentis S-23 22 g (2 zakjes, geen starter)

Maischschema:
38 graden - gestort en direct naar 63 opgewarmd
63 graden - 40 min
73 graden - 25 min
78 graden - 10 min

Water:
pH bij maischen naar 5,4 gebracht en spoelwater naar 5,7
Maischwater - 17 liter
Spoelwater - 13 liter

Probleem met laag maischrendement
De Grainfather was net nieuw en echt efficint maischen lukte nog niet. Daar heb ik inmiddels veel over gelezen en tips over gekregen dus de volgende keer zal ik het rendement wel krijgen waar het hoort. Maar voor dit brouwsel was het echt veel te laag. Dat wilde ik graag ter plekke corrigeren met moutextract, welke ik op voorraad had voor het maken van een giststarter. Ik heb deze berekening gevolgd: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Brouwen_met_moutextract_en_mout.htm en vervolgens moutextract en een beetje suiker toegevoegd. Maar ergens is dat toch niet helemaal lekker gegaan: ik had een SG van 1020 voor het koken, maar dit had 1040 moeten zijn. Na het toevoegen van 500g extract en 100g suiker kwam ik bij einde koken uit op 1082, terwijl 1059 was gepland. Dat zou 105% rendement betekenen :o Ergens is het dus misgegaan... mogelijk heb ik verkeerd afgemeten? Ik had hier in ieder geval niet op gerekend en dus ook geen giststarter gereed. Ik had wel een zakje extra korrelgist liggen en om toch nog enigszins bij het benodigd aantal cellen in de buurt te komen gelijk 2 zakjes gebruikt.

De hoofdgisting is vervolgens na ongeveer 1 week stil komen te liggen bij 1032. Die stond te gisten op 12 graden. Vervolgens heb ik de boel overgeheveld naar een kleiner vat en ben ik gaan nagisten op 18 graden. Dat heb ik een aantal dagen aangehouden en daarna ben ik gaan lageren op 5 graden. Dat is nu zo'n 2 weken geleden en ik meet nu 1026 - 1028 (respectievelijk gecorrigeerd resultaat van de refractometer en hydrometer).

Het smaakt overigens prima.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2017 21:38 u »
....
bij einde koken uit op 1082,
....
 2 zakjes s-23 gebruikt.
....
De hoofdgisting is vervolgens na ongeveer 1 week stil komen te liggen bij 1032 op 12 graden. Vervolgens heb ik de boel overgeheveld naar een kleiner vat en ben ik gaan nagisten op 18 graden. Dat heb ik een aantal dagen aangehouden en daarna ben ik gaan lageren op 5 graden. Dat is nu zo'n 2 weken geleden en ik meet nu 1026 - 1028 (respectievelijk gecorrigeerd resultaat van de refractometer en hydrometer).

Wel wat weinig gist. Gestokte vergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2017 21:54 u »

Inderdaad. Te weinig gist. Je had zo'n 40 gram gist moeten hebben als je vergist bij 12 C.

Waarom ben je het bier koeler gaan zetten terwijl het nog niet voldoende uitgegist was?

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2017 22:37 u »

Ik weet het... volgens BrouwHulp was het krap meer dan 50% van wat benodigd was geloof ik. Maar ik had op dat moment niets anders voor handen dan een 2e zakje :'(

Inderdaad. Te weinig gist. Je had zo'n 40 gram gist moeten hebben als je vergist bij 12 C.

Waarom ben je het bier koeler gaan zetten terwijl het nog niet voldoende uitgegist was?

Tjah, een beginnersfoutje. Ik heb teveel het recept willen volgen en te weinig naar de vergisting zelf 'geluisterd'. Had er na een weekje al spijt van :-X

Wat adviseren jullie? Zou het nog nut hebben, nu het al koud heeft gestaan, om het op te warmen en het te proberen aan te swengelen met een starter?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2017 22:40 u »
Als ik het goed begrijp heb je dus een ondergister gebrouwen met begin SG=1082?

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2017 22:44 u »
Als ik het goed begrijp heb je dus een ondergister gebrouwen met begin SG=1082?

Ja, per ongeluk dan ???

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2017 22:50 u »
3 klassieke fouten:

1 te weinig gist

tenzij je ervaren bent:
2 overhevelen. Laten we stoppen met overhevelen in 2017.
3 koude lagering voordat vergisting klaar is. Laten we ook stoppen met koud lageren in 2017.

Wat nu? herstelpoging ...
Warm zetten, 20 C. Als het is opgewarmd, dan roeren. En dan hopen dat het verder gaat. Laat het gaan op 20 C.

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2017 23:05 u »
3 klassieke fouten:

1 te weinig gist

tenzij je ervaren bent:
3 koude lagering voordat vergisting klaar is. Laten we ook stoppen met koud lageren in 2017.

Wat nu? herstelpoging ...
Warm zetten, 20 C. Als het is opgewarmd, dan roeren. En dan hopen dat het verder gaat. Laat het gaan op 20 C.

Is dat roeren bedoeld als beluchting?

En te weinig gist wist ik al voordat ik begon met gisten. Het was niet de bedoeling om op 1082 uit te komen en ik had niet meer in huis dan 2 zakjes. Het had anders 2-3 dagen geduurd voordat ik een voldoende starter had (spullen halen, starter maken enz.). Ik weet niet zeker of het nou had gekund om het wort die tijd te bewaren. /edit ik had dat achteraf beter gewoon kunnen bewaren en een starter kunnen maken die wel geschikt was.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2017 20:48 u »

Laten we met verstand overhevelen. Als er nog vergisting is, is het een goede methode om van inactieve gist af te komen. Wanneer er geen vergisting meer is dan kun je inderdaad beter niet overhevelen. In dat geval wordt er geen koolzuur meer gevormd en is er een risico op oxidatie van het jongbier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2017 20:50 u »
Wat adviseren jullie? Zou het nog nut hebben, nu het al koud heeft gestaan, om het op te warmen en het te proberen aan te swengelen met een starter?

Dat is zowat het enige wat je kunt doen.
Bottelen is een veel te groot risico.
Voeg bij de starter gistvoedingzouten toe. Bij voorkeur die van Wyeast.

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2017 21:08 u »
Ok, dank voor alle meedenken. Ik heb de spullen besteld zodat ik morgen of overmorgen het kan gaan proberen. Ik laat hier nog weten of het uiteindelijk gelukt is. :brouwen:

Offline Geert_d

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 26-01-2017 17:27 u »
Update: ik heb er flink wat actieve gist bij gedaan en de boel op 20 graden gezet. Veel activiteit is er niet zichtbaar, maar het gemeten brix zakt wel verder. Heb nu 11,2 gemeten en vanmiddag 10,5. Dus dat zit al erg dicht tegen een SG van 1016 aan. Ik denk dat ik er morgen of overmorgen wel ben en dan de boel kan gaan bottelen.

Online Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2017 21:46 u »
Wat jaques hierboven al zei: toevoegen van gistvoeding werkt vaak beter dan een hoop extra gist. Voor mij is dit ook het geval geweest bij voorgaande brouwsels. Je bier moet wel echt uitvergist zijn voor je kan bottelen.