Vraagje over het (gebrek aan) schuim op onze eerste Lager-bier

Gestart door Underdike, 21-01-2017 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

We hebben het weekeinde voor Sinterklaas een koperkleurig & niet zo bitter Lager-biertje gebrouwen, pilsmout, Vienna, 1 kilootje tarwe, hallertauer mittelfruh hops en W34/70 gist.
Ondanks dat er genoeg gist bij gegaan is (3 zakjes op 25 liter), is de vergisting vrij matig gegaan... ipv 4,5% zijn we op 4% alcohol geeindigd.
We hebben op 30 December gebotteld met 7 gram per liter bottelsuiker, en vandaag het eerste flesje opengemaakt: met klokkend inschenken plm. 3 mm schuim (fijne belletjes) die na een half minuutje zo'n beetje allemaal weg zijn.
Smaak is goed (fris-zurig, weinig bitters), en een beetje een 'dik' mondgevoel, ik denk dat het nog wat tijd op de fles nodig heeft... maar maak me een beetje zorgen over de bubbels... vind het wel erg schraal voor 7 gr/l suiker, 3 weken op de fles (20 graden) terwijl er nog genoeg gist in moet zweven...

Omdat dit pas onze eerste ondergister is... maak ik me zorgen om niks?

William

Ondanks dat je denkt dat er voldoende gist was, is de hergisting wel voldoende op gang gekomen?

Is het dikke niet de bottelsuiker die nog niet omgezet is?

Is er wel voldoende psss bij het openen van de fles?

Meet de Brixwaarde van het bier eens en kijk of doe 0.7 Brix door de 7gr/l bottelsuiker alweer is gedaald.

Underdike

Citaat van: William op 21-01-2017  22:31 uOndanks dat je denkt dat er voldoende gist was, is de hergisting wel voldoende op gang gekomen?
Is het dikke niet de bottelsuiker die nog niet omgezet is?
Is er wel voldoende psss bij het openen van de fles?

Meet de Brixwaarde van het bier eens en kijk of doe 0.7 Brix door de 7gr/l bottelsuiker alweer is gedaald.
De fles doet wel gewoon psssjt, en het schuimt een heel klein beetje.
Ik heb geen refractometer, alleen een SG-dobber... Niet precies genoeg om dit te meten vrees ik.
Het recept klopte volgens BrouwHulp (midden genomen tussen een märzen & een vienna lager), en alles is volgens plan gegaan behalve dat we het eind SG niet helemaal haalden.
Vergisting in een koeling op waarden/tijden in 't midden vn de data die de gist-fabrikant aangeeft... ik weet echt niet waar het aan licht behalve misschien te jong? Maar ik dacht dat voor zo'n licht biertje dit wel lang genoeg moest zijn?

hansHalberstadt

Citaat van: William op 21-01-2017  22:31 uMeet de Brixwaarde van het bier eens en kijk of doe 0.7 Brix door de 7gr/l bottelsuiker alweer is gedaald.
Even terzijde:
als je het precies uitrekent (zie plaatjes) dan krijg je 0.7 brix verhoging door de bottelsuiker en als die is vergist zit je nog 0.14 Brix boven de waarde vlak voor toevoegen van de bottelsuiker. Als je naar het SG kijkt dan gaat die door het bottelen 2.7 punten omhoog en eindigt na het vergisten van de bottelsuiker op 0.6 punten lager dan vlak voor het toevoegen van de bottelsuiker.



hansHalberstadt

Citaat van: Underdike op 22-01-2017  00:41 uDe fles doet wel gewoon psssjt, en het schuimt een heel klein beetje.
IK heb geen refractometer, alleen een SG-dobber... Niet precies genoeg om dit te meten vrees ik.
Een SG dobber is juist wat gevoeliger in dit geval omdat je suiker (met SG groter dan 1) omzet in alcohol (SG kleiner dan 1) terwijl de refractometer brekingsindex meet en die is van zowel suiker als alcohol groter dan die van water.
Voor een nauwkeurige SG meting moet je het bier wel flink ontgassen om hechten van belletjes aan je SG meter te voorkomen. (bv in een literfles doen en een paar keer flink schudden en wachten tot het schuim weg is). Je moet echter wel een nauwkeurige SG meter hebben ivm afleesnauwkeurigheid. meestal 2 SG punten en refractomter 0.2 Brix met 0.2 Brix afleesnauwkeurigheid (delta=0.56 Brix/0.2=2.8 x afleesnauwkeurigheid en delta=3.3/2=1.65 x afleesnauwkeurigheid hydrometer tgv bottelsuiker vergisten dus kun je toch beter een refractometer gebruiken hiervoor)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.