Tyleen

Gestart door Gio, 23-11-2005 23:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Sinds enige tijd zie ik in de gangbare bouwmarkten, afdeling waterleidingen en kranen steeds vaker het materiaal Tyleen.
Zo zijn er Tyleen snelkoppelingen, tyleenkranen, tyleenkniestukken, verbindingen etc, etc...

Bedoeling is om ze te koppelen met tyleenslang, die vaak gerbuikt wordt als koudwaterleiding.
Ik vraag ik me af of Tyleen ook toepasbaar is in de brouwerij?
Hoe zit het met levensmiddelenbestendigheid?
Is het een inert kunststof of reageert het met vloeistof boven een bepaalde temperatuur?
Gevoelsmatig denk ik dat het niet geschikt is voor hete wort en/of bier.
Maar het ziet er zo verdomd handig uit!

Welke kunststoftechnoloog weet hier een antwoord op?

Gio   

jeroentjecross

Een tyleen slang is gemaakt van hdpe. Op de site van sabic (voorheen dsm) staan enkele eigenschappen van hdpe materialen
http://polymers.sabic-europe.com/_scripts/gradeview.pl?template=material&market=707f7d55-5a5d-4f23-892e-bef7aece25c1&gcp_id=2e6e924c-5e8d-4276-a256-8379de5bc791&title=

In het pdf document staat kort samengevat
Heat deflection temperature 1) 2) ISO 75-2
at 1.80 MPa (HDT/A) °C 43
at 0.45 MPa (HDT/B) °C 72
Vicat softening temperature 1) 2) ISO 306
at 50 N (VST/B) °C 71
DSC test DIN 53765
melting point °C 124 - 128

In theorie moet de slang bruikbaar zijn gelet op hittebestendigheid. Staat er geen maximum gebruikstemperatuur op de slang zelf? Verder zou je het ook na kunnen vragen bij een installatiebedrijf in de buurt of de slang bruikbaar is gelet op de temperatuur van de vloeistof. De levensmiddelenbestendigheid is dan het volgende probleem maar daar heb ik ook geen antwoord op.

groeten jeroen  :pan:

jeroentjecross

http://www.kemeling.nl/matei3.php?product=hdpe

Nog wat informatie over hdpe (tyleen) het is voedsel geschikt alleen hier staat een max temperatuur van +80 graden.

SiriS

Hoofdbestand deel van Tyleen kan dan wel HDPE zijn, waardoor de materiaal eigenschappen bepaald worden. Maar dat zegt helemaal nix over toegevoegde additieven die zomaar niet geschikt kunnen zijn voor het contact met levensmiddelen. Slangen die geschikt zijn bevonden om in contact te komen met levensmiddelen dragen het bekende levensmiddelen symbool. Wat betreft materiaal eigenschappen zoals vicatpunt en smelt temperatuur zal de gebruikstemperatuur bij een bepaalde druk altijd (ver) onder het vicatpunt liggen. Dit i.v.m. met thermische vervorming van de kunststof. Een vicatpunt of smelt temepratuur staat los van een eventuele chemische reactie van het materiaal met het medium dat erdoorheen stroomt, kan wel iets zeggen over de snelheid waarmee een chemische reactie kan gaan verlopen.

Groet, SiriS

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.