Brian's Lentebiertje!

Gestart door DirkB, 19-01-2017 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DirkB

Ik ga samen met Brian een Lentjebiertje brouwen. Na wat puzzelen zijn we op het volgende gekomen. Suggesties zijn van harte welkom!

We zijn op zoek naar een stevig lentebokachtig bier met wat frisse bloemige / citrussmaken.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrian's maibock
Brouwdatum
BiertypeBockbier
Volume20,5 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,60 lGedemineraliseerd water
2,1 gCaCl2
2,70 gCaSO4
1,90 mlMelkzuur
7,44 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l1 mg/l3 mg/l9 mg/l27 mg/l69 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,238 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %
2,591 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC40,0 %
0,324 kgVienna moutWeyermann7 EBC5,0 %
0,324 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg
7272,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,6 gMagnumpellets10,7%60 min.19,9 IBU
12,6 gCascadepellets6,9%30 min.7,5 IBU
7,0 gCitrapellets12,4%30 min.7,4 IBU
9,5 gMosaicpellets11,7%5 min.2,5 IBU
7,6 gCascadepellets6,9%5 min.1,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gNottingham (-)bovengist


Jacques

Tip: laat de korianderzaad weg en voeg in plaats daarvan lindebloesem toe. Dat geeft een fijne frisse bloemige smaak.

Door de hopsoorten die je wilg gebruiken krijg je voldoende citrussmaken in je bier.

DirkB

Citaat van: Jacques op 19-01-2017  23:59 uTip: laat de korianderzaad weg en voeg in plaats daarvan lindebloesem toe. Dat geeft een fijne frisse bloemige smaak.

Door de hopsoorten die je wilg gebruiken krijg je voldoende citrussmaken in je bier.

Dat klinkt goed Jacques! Hoeveel (ongeveer) en wanneer voeg je de lindebloesem toe? Bedankt.

Jacques

Citaat van: DirkB op 20-01-2017  07:39 uDat klinkt goed Jacques! Hoeveel (ongeveer) en wanneer voeg je de lindebloesem toe? Bedankt.

Laatste 5 minuten koken. Ongeveer 2 g per 10 liter wort.

DirkB

Citaat van: Jacques op 20-01-2017  23:00 uLaatste 5 minuten koken. Ongeveer 2 g per 10 liter wort.

Dankjewel, dit gaan we doen!

DirkB

Dit bier is afgelopen zondag gebrouwen. We hebben Wyeast 1099 gebruikt in plaats van de Nottingham, dit vanwege eerdere goede resulaten met die gist. Zondagavond het vat in met SG 1,068, nu al op 1,040, gaat als een speer!

DirkB

Dit biertje staat nu 6 dagen te vergisten, sinds een dag of 2 hangt ie rond de 1.025. Al mijn tot nu toe gebrouwen bieren gingen lekker door tot het voorspelde eind SG, deze zit er dus nog een punt of 5 boven. Moet ik hier wat aan doen, starter maken en die toevoegen bijvoorbeeld. Of gewoon nog een paar daagjes wachten en de fles in?

De vergisting is hier te volgen: http://furrycats.bonenkamp.com/

Ik heb een starter van 2 liter toegevoegd. Toen de vergisting wat af begon te nemen rond de 1.035 heb ik de temperatuur 2 graden verhoogd, iets later nog een graad. Dat hielp even.

Tips welkom, bedankt!


DirkB

Iemand wat wijsheid...?

Thamerdal

Gezien je maischschema en je grafiek verwacht ik niet dat er nog veel af gaat. Misschien nog een puntje?
Heb je het gistvat al eens gezwenkt om de gist in suspensie te krijgen? Blijven meten. Verandert er niets meer (paar daagjes), gewoon bottelen.

DirkB

Citaat van: Thamerdal op 05-02-2017  19:15 uGezien je maischschema en je grafiek verwacht ik niet dat er nog veel af gaat. Misschien nog een puntje?
Heb je het gistvat al eens gezwenkt om de gist in suspensie te krijgen? Blijven meten. Verandert er niets meer (paar daagjes), gewoon bottelen.

Dankjewel voor je reactie, ik had even wat bevestiging nodig... Ik heb het gistvast gezwenkt bij het verhogen van de temperatuur. Ik meet morgen nog eens, dat is 3 dagen na de laatste hydrometer meting.

datwortwat

Dit is alweer even een tijdje geleden. Maar klinkt als een lekker biertje die ik wel zou willen brouwen. Hoe smaakt ie? Tevreden met het resultaat en de fruitigheid? Dingen die je zou aanpassen (naast koriander-->lindebloesem)

 :weetniet:

Grt!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.