Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ABT Wedstrijd  (gelezen 2719 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
ABT Wedstrijd
« Gepost op: 23-11-2005 17:32 u »
Deze berichten zijn afgesplitst van het onderwerp Nieuwe Grolsch bieren

EBC schreef:

Gisteren was ik in Enschede om mee te doen aan de finale van de ABT bierproefwestrijd. Het Grolsch Weizen vloeide met grote hoeveelheden.
Wat mij betreft, naast de pils, het beste dat Grolsch maakt. Prima bier voor een grote brouwer. En als het om tarwebier gaat, dat prefereer ik dit boven al die andere Hollands-Belgische witbieren.

__________________________________________________________________________________________________________

Johannes schreef:

Wat was de wedstrijd? Wie het meeste Grolsch Weizen kon proeven?   ;)
Ben je nog in de prijzen gevallen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: ABT Wedstrijd
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2005 17:53 u »
Nee, het was de finale van de jaarlijkse proefwedstrijd van de Alliantie van Bier Tapperijen (ABT). http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/

Het principe van de wedstrijd is eenvoudig: alle deelnemers hebben ruim van te voren een lijst van 50 verschillende bieren, onderverdeeld in 10 groepen, gekregen. (Deze zelfde lijst is ook gebruikt bij de voorrondes van de deelnemende ABT-cafés. De winnaars van de voorrondes doen mee met de landelijke finale.) Van deze 50 bieren krijgt iedere deelnemer er 10 te proeven zonder te weten welk bier dat is; dat heet blindproeven. Denkt de deelnemer een bier uit de lijst te herkennen, dan kruist hij of zij dat op de lijst aan. De deelnemers krijgen daar slechts beperkt de tijd voor, na ongeveer 4 tot 5 minuten wordt het bier weer weggehaald. En wie de meeste bieren goed heeft herkend is de winnaar.

Ik had er 9 goed en was daarmee tweede, want er was nog iemand die alle 10 goed had.
Vorig jaar was ik overigens ook al (gedeeld) tweede.

Dit is de lijst bieren van dit jaar:
1 PILSNER
   Grolsch
   Christoffel blond
   Alfa
   Budweiser Budvar
   Hertog Jan
2 WITBIER
   Witte Trappist (la Trappe)
   Hoegaarden witbier
   Schneider Weisse
   Celis White
   Korenwolf
3 ALE
   Alfa Super Dortmunder
   Elfde Gebod
   Dikke Mathile
   Murphy's Irish Red
4 (VLAAMSE) BRUINE
   Liefmans Goudenband
   Rodenbach Grand Cru
   Duchesse de Bourgogne
   Tilburg's Dutch brown ale
   Zulte
5 (TRADTIONELE) geuze / LAMBIC
   Mort Subite Fond geuze
   Cantillon geuze
   Timmermans Lambic
   Boon traditionele geuze
   Belle Vue
6 BLONDE TRAPPIST ACHTIGEN
   La Trappe blond
   Maredsous Blonde
   Witkap Stimulo
   Leffe Blond
   Achel 8 Blond
7 DUBBEL TRAPPIST ACHTIGEN
   Bornem dubbel
   Witkap Dubbele pater
   Westmalle Dubbel
   Chimay Rood
   Affligem Dubbel
8 TRIPEL TRAPPIST ACHTIGEN
   Chimay Tripel
   Tripel Karmeliet
   Brugge Tripel
   Westmalle Tripel
   Leffe Tripel
9 BO(C)KBIER
   Gulpener bockbier
   Amstel bockbier
   Hertog Jan bockbier
   Brand Dubbelbock
   Grolsch herfstbok
10 ZWAAR SPECIAAL BIER
   Het Kanon
   Hertog Jan Grand Prestige
   Delirium Tremens
   Leffe Radieuse
   Czaar Peter

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2005 18:03 u »
Gefeliciteerd EBC !  :proost2:

De helft van de bieren ken ik niet eens, laat staan onderscheid maken Ha Ha.
Netjes hoor.

:degroeten:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2005 19:20 u »
ok flauw, ik weet wel wat de ABT proefwedstrijd is, gefeliciteerd met je behaalde 2e plaats. Echt knap dat je zoveel bieren van elkaar kunt onderscheiden.

Johannes

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2005 19:51 u »
Knap gedaan EBC !.

Ik wilde dit jaar ook eens meedoen, met de voorronden danwel, maar moest op het laatst afzeggen.
Ik zou de finale wsl nooit halen, hoewel ik de meeste bieren van de lijst wel ken. Blindproeven is stiekem knap lastig.

Kun je aangeven welke bieren uit de lijst voorgeschoteld werden?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2005 21:32 u »
Petje af, EBC. Zoals je hebt kunnen lezen doen wij met zijn vieren regelmatig blindproeverijen, maar bieren herkennen, ho maar. Dat levert altijd hylarische momenten op. Ik denk dat ik maar nooit meedoe met dit soort wedstrijden.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2005 23:52 u »
Dank voor jullie waardering. Proeven valt niet mee, maar oefening baart kunst! En aan oefening hoeft een amateurbrouwer geen gebrek te hebben, sterker nog, het kan je veel helpen met het brouwen van je bieren. Gelukkig is er een forum met een schat aan informatie!

De bieren die tijdens de finale op tafel kwamen waren:

- Alfa pils
- Schneider Weisse
- 11e gebod
- Liefmans Goudenband
- Belle Vue geuze
- Maredsous blonde
- Affligem dubbel
- Brugge tripel
- Grolsch bokbier
- Leffe Radieuse

Helaas werden de bieren erg koud geschonken. Kennelijk stonden ze in de pils koelingen van Grolsch...Veel geur was niet meer ruikbaar. Maar ja, daar hadden natuurlijk alle deelnemers last van.
Ik ben de fout in gegaan met de Maredsous blonde. Ik heb die voor een Leffe Blonde aangezien. Veel getwijfeld tussen die twee en steeds gedacht om mijn antwoord te wijzigen, maar het toch op Leffe gelaten. Ach, ik was blij met 9 goed en er kan er maar 1 winnen.
Nu kan ik volgend jaar weer meedoen met de voorrondes bij De Mug in Middelburg en daar voor de derde keer winnen. Want als ik gisteren gewonnen zou hebben dan liet ik de eer in Middelburg aan een ander.  ;)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2005 09:09 u »
Knap hoor EBC.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is bieren blind te herkennen. Een smaakafwijking in bier te herkennen is voor mij een stuk makkelijker. Daar heb ik mij op getraind. Ik neem aan dat jij ook een jaenlange training hebt ondergaan.   :lekkerbier:

Tags: