Andere doppen op flesjes bier zetten

Gestart door 12345, 18-01-2017 18:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Hallo, ik wil meedoen aan een wedstrijd. Daarvoor moet ik 3 flesjes bier inleveren. Nu schrijf ik altijd met viltstift een nummer op de dop zodat ik weet wat er in de fles zit. Dat nummer krijg je met thinner wel weg, maar met een beetje moeite kun je het nog lezen, in een soort negatief. En de wedstrijdcommissie wil niet dat er merktekens aan het flesje zitten want dat schijnt niet eerlijk te zijn. Ik heb het nog wel geprobeerd, maar toen werden ze boos. :'(

Misschien dat het nog weg trekt, maar als dat niet zo is, wil ik er nieuwe doppen opzetten. Ik denk eraan om de flesjes heel koud te maken, zo net onder het vriespunt, omdat dan zoveel mogelijk koolzuur oplost in het bier. En dan zo snel mogelijk een nieuw dopje erop rammen. Als het mislukt, zal ik het allemaal op moeten drinken  :proost:

Iemand ervaring of goeie raad?

Adbrouwt

Dopje alvast onder de dopper hangen dop van de fles en meteen dicht hoe sneller hoe beter.  Temperatuur lijkt me prima

Edit voor welke wedstrijd is het

Underdike

En de jury even duidelijk maken dat de wedstrijd niet voor de jury-leden maar voor de brouwers wordt gehouden. Een beetje meedenken moet ook kunnen, of vertrouwen ze zichzelf soms niet ?

ray71

Regels zijn regels

bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))


ray71



Citaat van: ray71 op 18-01-2017  18:59 uRegels zijn regels

bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))
wat is dit toch steeds




bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))


ray71


12345

Citaat van: Adbrouwt op 18-01-2017  18:27 uDopje alvast onder de dopper hangen dop van de fles en meteen dicht hoe sneller hoe beter.  Temperatuur lijkt me prima

Edit voor welke wedstrijd is het

Het is voor een clubwedstrijd van de Roerstok.
Een ander lid van de Roerstok heeft een hele prijzenkast vol met bekers en toen ik een keer bij hem op bezoek was, liet hij me die vol trots zien en vertelde bij elke beker een verhaal. Ik stond al op straat toen ik nog eens terug moest komen want hij was een heel klein bekertje vergeten. Dat is nu bijna een jaar geleden en sindsdien heb ik slecht geslapen en lag de hele nacht te woelen. En nu heb ik besloten hem op zijn eigen terrein te bestrijden!

Om het risico op een vergissing te verkleinen ben ik naar de wedstrijdcommissie gestapt om een merkteken af te spreken: ik had gedacht aan een kruisje met een streepje, zodat ze weten welk flesje (dat van mij!) ze moeten laten winnen. Maar ze deden nogal raar en verontwaardigd. Dus nu denk ik dat ze ook restanten van nummers op de dop niet leuk gaan vinden.

ray71

Ik bedoelde dus.

Regels zijn Regels

broeder

Citaat van: ray71 op 18-01-2017  19:03 uNu dan wel

Zo ja, waarom niet?

Haagse Wouter

Probeer is heet water met zeep!
Of op een probeerfles lichtjes schuren.

Henielma

Gewoon flink koelen < 3 ºC  gedurende een dag en dan snel dop erafhalen en direct een nieuwe erop plaatsen. Niets aan de hand. Ooit heb ik er eens aan gerekend en je verliest slechts iets van 0,1 Vol% CO2 door deze actie.

12345

Citaat van: Henielma op 18-01-2017 &nbsp;20:04 uGewoon flink koelen < 3 ºC  gedurende een dag en dan snel dop erafhalen en direct een nieuwe erop plaatsen. Niets aan de hand. Ooit heb ik er eens aan gerekend en je verliest slechts iets van 0,1 Vol% CO2 door deze actie.

Dank je, Henielma! Dus misschien trekken ze dan wel een puntje af voor wat weinig koolzuur. Maar met een duidelijk merkteken trekken ze er nog wel meer punten af?

Henielma

Ik zou me geen zorgen maken. Die 0,1 Vol% CO2 merkt niemand dat tekentje daar in tegen wel.  ;)

Jacques

Citaat van: 12345 op 18-01-2017 &nbsp;18:00 uHallo, ik wil meedoen aan een wedstrijd. Daarvoor moet ik 3 flesjes bier inleveren. Nu schrijf ik altijd met viltstift een nummer op de dop zodat ik weet wat er in de fles zit. Dat nummer krijg je met thinner wel weg, maar met een beetje moeite kun je het nog lezen, in een soort negatief. En de wedstrijdcommissie wil niet dat er merktekens aan het flesje zitten want dat schijnt niet eerlijk te zijn. Ik heb het nog wel geprobeerd, maar toen werden ze boos. :'(

Geen thinner gebruiken maar alcohol... Dat werkt perfect bij watervaste viltstiften. Bijvoorbeeld bio-alcohol van de Action.

Overigens zijn we bij De Roerstok nooit zo flauw.
Maar de huidige wedstrijdcommissie is wel meer van de regeltjes dan we gewend zijn...

Andere doppen er op is altijd een klein beetje inleveren op de kwaliteit van je bier. Zou ik niet doen.

12345

Citaat van: Jacques op 18-01-2017 &nbsp;23:09 uGeen thinner gebruiken maar alcohol... Dat werkt perfect bij watervaste viltstiften. Bijvoorbeeld bio-alcohol van de Action.

Overigens zijn we bij De Roerstok nooit zo flauw.
Maar de huidige wedstrijdcommissie is wel meer van de regeltjes dan we gewend zijn...

Andere doppen er op is altijd een klein beetje inleveren op de kwaliteit van je bier. Zou ik niet doen.
Alcohol heb ik staan dus dat probeer ik uit. Bedankt.

12345

Nee, alcohol doet het nog slechter dan thinner. Het lijkt wel alsof de inkt van de viltstift een verbinding aangaat met de dop. Het blijft duidelijk zichtbaar.

Dus ik bekeer me tot de methode Henielma.  :degroeten:

harmkneuters

Probeer anders eens aceton, wasbenzine of een ander organisch oplosmiddel (toluene/ethyl acetaat). Dat zou als het goed is gewoon moeten werken.

12345

Citaat van: harmkneuters op 19-01-2017 &nbsp;14:40 uProbeer anders eens aceton, wasbenzine of een ander organisch oplosmiddel (toluene/ethyl acetaat). Dat zou als het goed is gewoon moeten werken.

Tolueen = thinner zo ongeveer.  :)

Dree Cool

Klein malletje maken en de dopjes overspuiten!

harmkneuters

Citaat van: 12345 op 19-01-2017 &nbsp;14:49 uTolueen = thinner zo ongeveer.  :)

Dan geen tolueen proberen haha. Ik zou voor je moeilijk gaat doen toch nog even aceton proberen, grote kans dat het werkt en het kost niks. Als het om schoonmaken gaat is aceton in het lab je beste vriend :biersmile:

12345

Citaat van: harmkneuters op 19-01-2017 &nbsp;15:12 uDan geen tolueen proberen haha. Ik zou voor je moeilijk gaat doen toch nog even aceton proberen, grote kans dat het werkt en het kost niks. Als het om schoonmaken gaat is aceton in het lab je beste vriend :biersmile:

Ja, aceton doet het heel aardig. Daarna zie je er háást niks meer van. Jammer dat het ook de lak van de dop zelf aantast   ::)

Nee mensen, Henielma is het helemaal voor mij. Flesjes een dag heel koud wegzetten, liefst -1 ºC, dan snel dop eraf en nieuwe erop.

Iedereen bedankt! :biersmile:

The-Giant-Master

Wellicht kun je nog proberen er met een white board marker over heen te gaan... de kans is groot dat je ze dan beide in één keer er zo afveegt.

mbroek

Of nat maken met dezelfde stift de je gebruikt hebt en dan eraf poetsen.

Biertje1985

Citaat van: ray71 op 18-01-2017 &nbsp;18:59 uRegels zijn regels

bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))
Brouwen is een ideale gelegenheid om bier te drinken!

De HaAn

Citaat van: 12345 op 18-01-2017 &nbsp;19:04 uHet is voor een clubwedstrijd van de Roerstok.
Een ander lid van de Roerstok heeft een hele prijzenkast vol met bekers en toen ik een keer bij hem op bezoek was, liet hij me die vol trots zien en vertelde bij elke beker een verhaal. Ik stond al op straat toen ik nog eens terug moest komen want hij was een heel klein bekertje vergeten. Dat is nu bijna een jaar geleden en sindsdien heb ik slecht geslapen en lag de hele nacht te woelen. En nu heb ik besloten hem op zijn eigen terrein te bestrijden!

Om het risico op een vergissing te verkleinen ben ik naar de wedstrijdcommissie gestapt om een merkteken af te spreken: ik had gedacht aan een kruisje met een streepje, zodat ze weten welk flesje (dat van mij!) ze moeten laten winnen. Maar ze deden nogal raar en verontwaardigd. Dus nu denk ik dat ze ook restanten van nummers op de dop niet leuk gaan vinden.
Jij vind het raar dat ze verontwaardigd reageren?
Als ik een wedstrijd zou willen winnen zou dat zonder valsspel zijn. Bij de Roerstok geef je je op voor de wedstrijd daarna krijg je een mailtje met bierlabels met een code dus je plakt een label met code op de flesjes. Zonder je telefoontje zou er niets aan de hand zijn geweest. Succes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.