Onduidelijkheid Arsegan Dubbel handleiding (wanneer eiwitrust?)

Gestart door SeHNirrO, 17-01-2017 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SeHNirrO

Beste Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb een aantal andere topic gelezen maar kan zo snel geen helder antwoord vinden op mijn vraag, excuus als deze vraag al eerder beantwoord is op dit forum!

Ik ben samen met 3 vrienden begonnen met graanbrouwen vorig jaar. We hebben besloten om in eerste instantie zoveel mogelijk zelf te ontdekken en daarna een keer mee te gaan kijken met een meer ervaren brouwer. We zijn begonnen met moutpakketten van Arsegan, maar de handleiding is naar mijn mening verre van compleet.

Momenteel hebben we een paar biertjes gebrouwen, waarbij we niet erg te spreken waren over de koolzuur, schuimkraag (volume en houdbaarheid) en de smaak van het bier. Ons vermoeden bestaat dat het fout gaat bij de eiwitrust. Dit is ook niet vreemd, want het enige van er in de handleiding naar boven komt is dat na het koken van de worth, er een eiwitrust moet plaatsvinden. Dit is wat er exact staat:

(Arsegan moutpakket Dubbel)
Stap 6
EIWIT-RUST
Zet na het verstrijken van de kooktijd de warmtebron uit. Haal onmiddelijk na het koken het hop-kookzakje uit het hete wort. De aanwezige eiwitten vormen nu wolken die na korte tijd neerslaan op de bodem van de brouwketel.

Als eerste is dit voor ons heel onduidelijk, er staat eigenlijk helemaal geen informatie. De onderkant van de brouwketel kun je niet eens zien als deze bijna vol zit. Door deze onduidelijkheid ben ik op zoek gegaan naar antwoorden. Als ik het goed begrijp moet de eiwitrust plaatsvinden tijdens het maischen. Wat ik dus vermoed is dat het maischschema er als volgt uit moet zien:

52Cº................ 10 min (eiwitrust)
62Cº................ 60 min
72Cº................ 15 min
78Cº................   5 min

In het schema van Arsegan wordt het bovenste punt (eiwitrust) helemaal niet aangegeven.... Dat er vervolgens na het koken nog van het wort nog een eiwitrust plaats moet vinden, lijkt begrijpelijk, maar hoe moet ik wort van 78Cº afkoelen naar 52Cº, om vervolgens 10 minuten rust te geven, en vervolgens verder te koelen naar kamertemperatuur en dit alles zonder het wort de infecteren.

Het zal waarschijnlijk over komen als een behoorlijk domme vraag, maar ik ben echt amateur, ik heb verschillende handleidingen gelezen maar krijg geen duidelijkheid uit de Arsegan handleiding. Keer op keer blijf ik onzeker.

Ik hoop dat iemand ons wil helpen! Bij voorbaat dank!

Martijn0172

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar mijn fout waar ik de zelfde symptomen bij kreeg, was dat ik bij mijn eerste brouwsels het mout samen met het water opwarmde en dus niet stortte wanneer de temp van de eerste rust gehaald werd

nembrionic

Zo te zien is de handleiding verwarrend door verkeerd gebruik van het woord "eiwitrust".

Tijdens het koken vlokken eiwitten uit. Ook wel "hot break" genoemd.

Zie hier een voorbeeld(die witte vlokken):



Ze willen dat die eiwitten naar de bodem zakken zodat je die zo min mogelijk meevoert naar je gistvat. Ofwel: laat het brouwsel rusten tot de eiwitten zijn uitgezakt(eiwitrust).  Ze hebben dat per abuis "eiwitrust" genoemd.

Geen zorgen maken dus, en de hele term eiwitrust in deze vergeten :)

SeHNirrO

Hartelijk dank voor beide reacties!

@Martijn0172, we hebben het water eerst verhit voordat we begonnen, evengoed bedankt voor het meedenken!

@Nembrionic, ik moet eerlijk toegeven dat we de eiwitten nog nooit op deze manier hebben zien wegzakken in de pan, we zagen hele lichte wolkjes welke eigenlijk meer bleven hangen. Klopt het dat er bij bij het maischen wel een eiwitrust moet plaats vinden en klopt het hoe ik dit in het schema heb toegepast?

52Cº................ 10 min (eiwitrust)
62Cº................ 60 min
72Cº................ 15 min
78Cº................   5 min

Of moet de rust in deze stap ook overgeslagen worden?

Bij voorbaat dank!

We gaan zaterdag brouwen, dus ik heb nog even voor de voorbereidingen! Eigenlijk zou ik graag horen van iemand of de Arsegan Handleiding nog meer onduidelijkheden bevat! Ik heb hem als bijlage aan dit bericht toegevoegd, incl. mijn aanpassing! (Aanpassing in het rood)



Link naar afbeelding (vergroot) https://imagizer.imageshack.us/v2/1375x713q90/924/HrNKGg.jpg

Paard

Misschien een gek idee, maar je kan ook ook gewoon Brouwmarkt bellen toch?

SeHNirrO

Beste Paard,

Ik heb gebeld met Brouwmarkt, waarop ik het verzoek kreeg om even te mailen. Ondertussen 3 mails gestuurd, van alle 3 een bevestiging gekregen maar op geen enkele een reactie. De eerste bevestiging welke ik gekregen heb was op 29/04/2016.

Buiten dat is het voor mij handig om het op papier te hebben staan, aangezien ik het ook aan mijn vrienden uit moet kunnen leggen!

tdp

Die 52 graden stap zou ik persoonlijk overslaan, en gewoon direct beginnen op 62 graden. Een uur op die temperatuur is wellicht wat lang, je zou ook voor 30 min op 62/63 graden kunnen gaan en dan door naar 72, en hier ook een 30 minuten kunnen rusten.

Zelf ben ik wel van de eenstapsmaisch: 1 temperatuur voor +/- 1u vasthouden en dan spoelen. Meestal zit ik dan qua temperatuur tussen de 65 en 67 graden.

Maar zoals zo vaak, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. :brouwen:

haicoterbeek

De eiwitrust zoals deze bedoeld wordt in de handleiding is er inderdaad voor om de eiwitvlokken die gevormd worden tijdens het koken de kans te geven neer te slaan op de bodem van de kookketel. In de literatuur wordt dit ook wel warme trub (heiser trub) genoemd. De hoeveelheid eiwitten die gevormd worden u's afhankelijk van vele factoren. Maischstappen, pH, moutsoorten, dikte beslag etc.

SeHNirrO

Ik dank u allen wederom voor het duidelijke advies! We hadden bij de vorige brouwvergadering al besproken om de eiwitrust aankomende zaterdag helemaal met rust te laten. Deze berichten bevestigen dat dit een goed besluit is. Ik laat achteraf weten of de schuimkraag een betere body en houdbaarheid heeft, maar dit is helaas nog ver weg!

Jacques

Slecht hoor om in de handleiding bij stap 6 te spreken van eiwit-rust. Slaat echt helemaal nergens op.
Eiwitrust (zonder streepje) is een maischstap die je tegenwoordig niet meer hoeft uit voeren omdat de afbraak van mouteiwitten al gebeurt in de mouterij.

Overigens is het eerst laten bezinken van de eiwitten nergens voor nodig. Je kunt meteen beginnen met koelen.

Verder is het maken van een giststarter als je korrelgist gebruikt ook niet nodig. En een starter maken met alleen suiker is ook niet zo'n goed idee. De gist krijgt dan niet de stoffen die nodig zijn voor een goede vermenigvuldiging zoals aminozuren, lipiden en mineralen.

Genoemde SG eindwaarden zijn lang niet altijd haalbaar. Noch los van het feit dat niet duidelijk is wat verstaan wordt onder lichte en zware bieren.

Al met al geen beste handleiding...

SeHNirrO

Beste Jacques,

Harstikke bedankt, dit bevestigd al me vermoedens! Er staat zo verschrikkelijk veel informatie op internet, dat zo'n kromme handleiding echt ontzettend veel frustraties oplevert. Ik ben echt blij dat er een forum als dit is en ik raad mensen echt af om Arsegan handleidingen als standaard te gebruiken. Ze kunnen beter een blaadje bijleveren met daarom alleen de kooktijden...

Ik laat jullie weten hoe het zaterdag gegaan is, na zaterdag halen we er een meer ervaren brouwer bij op de puntjes op de i te gaan zetten. (Na de vergisting op fles uiteraard)! Als het biertje eindelijk goed genoeg gelukt is, dan beginnen we met het serieuze werk en dan zal ik mijn ervaringen op dit forum achter laten!

Allemaal bedankt, mocht er ooit iemand een Arsegan Dubbel gaan brouwen en er niet uitkomen, jullie mogen me altijd mailen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.