Afspoelen na gebruik van oxiclean

Gestart door jaapz, 15-01-2017 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Ik gebruik sinds ik begonnen ben met deze hobby eigenlijk altijd oxi clean (de uniclean versie van van der kooy) om al mijn spullen schoon te maken voor het brouwen en bottelen. Nu dacht ik de instructies goed gelezen te hebben maar zag ik laatst dat er op het label stond dat je eerst goed moet afspoelen na gebruik van oxi clean. Dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan.

Ik laat alles (flesjes, etc) meestal wel eerst goed uitdruppen voor ik er mee aan de slag ga.

Is het omspoelen na gebruik van oxi clean heel belangrijk? Ik zit er nu over te denken om over te gaan op star san omdat ik daarvan altijd lees "don't fear the foam" dus ik neem aan dat je daarbij niet hoeft om te spoelen na gebruik. Maar kan star san wel gebruikt worden als sanitizer en als schoonmaakmiddel?

Haagse Wouter

Volgens mij staat er juist op dat het niet hoeft.
In elk geval op de versie van Brouwmarkt en Brouwland staat dat zo.

Het is op zich ook niet gek dat het niet per se hoeft. Het witte poeder vervalt in waterstof peroxide en wat natrium en carbonaat ionen. Het is vervolgens de waterstofperoxide die de goede reiniging veroorzaakt. Dit is uiteraard niet goed voor een mens, maar is heel onstabiel (en in kleine hoeveelheid waarvoor wij het gebruiken). Waterstof peroxide vervalt gewoon in water en zuurstof.

2 Na2CO3 ยท 3 H2O2 →  4 Na+ + 2 CO32- + 3 H2O2
2 H2O2 → 2 H2O + O2

P.S. Ik zelf spoel het overigens wel even uit. Alleen als het kleine dingetjes zijn niet. Vind het niet zoveel moeite. Ik vul het vat via de kraan met een slang eraan. Dus kan zo een beetje water erdoor schieten om het uit te spoelen.

Jeroen D

Volgens mij hoef je het inderdaad niet na te spoelen.

Maar ik krijg wel altijd een witte waas op mijn spullen als het opdroogt en ik het niet eerst afspoel. Die witte waas spoel je overigens zo weer weg, dus geen probleem.

Sharky

Wij gebruik dit spul ook. Kwamen er ook achter dat als je niet  afspoelt er een waas achterblijft. Spoelen de de flesjes nu na het reinigen om met leidingwater. Dit puur voor het gevoel. Want schijnt dus niet nodig te zijn.

Jacques

Citaat van: Sharky op 16-01-2017  23:01 uWij gebruik dit spul ook. Kwamen er ook achter dat als je niet  afspoelt er een waas achterblijft. Spoelen de de flesjes nu na het reinigen om met leidingwater. Dit puur voor het gevoel. Want schijnt dus niet nodig te zijn.

De achterblijvend waas is gelukkig eenvoudig te verwijderen met azijnzuur. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Spoelen dus.

Peke

Ik heb alles schoon gemaakt met uniclean voor het brouwen.
Nu wil ik de flesjes als ik ga bottelen ook met uniclean gaan doen en daarna goed uitspoelen met schoon water.

Is alleen uniclean voldoende voor het brouwen en daarna?

seed7

De Europese wetgeving op dit gebied zegt: Naspoelen. Altijd.
Is het schadelijk als je niet naspoelt? Bij een aantal producten niet.
Is naspoelen schadelijk? Met Nederlands kraanwater niet.

Als je anderen in je bier laat delen is het wel zo netjes ook netjes te brouwen,

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 29-07-2017  18:07 uDe Europese wetgeving op dit gebied zegt: Naspoelen. Altijd.
Dat hoeft toch niet altijd? Bijvoorbeeld perazijnzuur spoel je niet na toch?

Peke

Citaat van: seed7 op 29-07-2017  18:07 uDe Europese wetgeving op dit gebied zegt: Naspoelen. Altijd.
Is het schadelijk als je niet naspoelt? Bij een aantal producten niet.
Is naspoelen schadelijk? Met Nederlands kraanwater niet.

Als je anderen in je bier laat delen is het wel zo netjes ook netjes te brouwen,

Ingo

Zeker spoel ik na met water.
Vraag me alleen af of alleen uniclean voldoende is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2017  18:51 uDat hoeft toch niet altijd? Bijvoorbeeld perazijnzuur spoel je niet na toch?

Volgens de Europese regelgeving wel heb ik begrepen van een deskundige op het gebied van reinigings- en ontsmettingsmiddelen.

hansHalberstadt

Naspoelen met water kan maar hoe garandeer je dat daar geen nieuwe besmettingen door ontstaan. meestal is water vrijwel bacterievrij, maar niet altijd, bv als ze net aan de waterleiding hebben gewerkt of als het water lang in de leidingen staat. Een brouwerij moet dat wel kunnen garanderen lijkt mij. 

seed7

Dat moet je als brouwer regelen met je waterleverancier, net zo als je dat met je gist leverancier moet regelen. Natuurlijk hoef je dat niet in persona te regelen maar traceerbaarheid e.d. moeten voor je HACCP geregeld zijn. Je zult dus certificaten etc. moeten opvragen etc.

Een 'geen calamiteiten garantie' krijg je echter nergens,

Ingo

lier

Drinkwaterberdijven hebben geen haccp certificering en hoeven dat ook niet te hebben, bierbrouwerijen kunnen haccp of brc gecertificeerd zijn, maar doen dat alleen als de klant er om vraagt (lees kost erg veel geld om te krijgen en onderhouden) anders volstaat voor brouwers de hygienecode uit 2014. Drinkwaterbedrijven hebben hun eigen hygiene code

JaMo

Spoel ook altijd na hoor. Gewoon voor de zekerheid. Kan geen kwaad, is alleen ff een extra handeling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.