Maximale capaciteit

Gestart door Underdike, 14-01-2017 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

Vraagje:
Tot nog toe hebben we steeds brouwsels van ongeveer 50 à 52 liter gebrouwen, genoeg voor 6 kratten bier, omdat we met 6 man zijn.
Nou hebben we bij onze recepten een dubbel erbij zitten die we allemaal erg lekker vinden, dus ook snel weer opnieuw gebrouwen hebben (weer goed gelukt)... bij allen weer (te) snel op gegaan.
Om nou te voorkomen dat we dat bier iedere 2e keer opnieuw moet brouwen wil ik proberen het maximale uit onze installatie te gaan halen... dus de vraag, wat is maximaal ?

We hebben een 80 liter maischpan, en een 100 liter kookpot.
Onze meeste bieren zitten tussen de 6 a 7%, start-SG van 1070-1080.
Wat is ongeveer maximaal eruit te halen?
Ik kan wel in BrouwHulp op 90 liter willen uitkomen, en een heel dik mengsel en veel spoelwater pakken... maar 't moet ook wel te doen zijn qua roeren en overkoken etc.
Waar ligt zo'n beetje de limiet ?

Zooms

Zoek eens onder 'High Gravity'. Met high gravity brouwen maak je een dikke maisch met een hoog begin sg. Wat beperkend is is je maischketel. Ik heb zelf regelmatig gebrouwen met een dikte van 2 liter per kg. Ging dat makkelijk? Nee. Maar het ging. Een ander zou zeggen dat het niet te doen was. De grens ligt dus waar jij hem legt of waarbij er zo weinig water in de maisch zit dat er niet versuikerd kan worden.

DLB

CiteerZoek eens onder 'High Gravity'

Ik weet er het fijne niet van, maar High Gravity is echt een volledig andere tak van sport. Met deze methode zet je je bier compleet door met een zeer hoge sg t/m de vergisting en pas daarna ga je verdunnen tot gewenste sg. Daar komt dus bij dat je waarschijnlijk een andere gist moet gaan gebruiken.
Wellicht zou je er voor kunnen kiezen om deze methode te gebruiken tót de vergisting en dan doorverdunnen naar gewenste begin sg. Heb je wel een groot vergistingsvat nodig.

hobbybob

Citaat van: DLB op 14-01-2017  21:37 uIk weet er het fijne niet van, maar High Gravity is echt een volledig andere tak van sport. Met deze methode zet je je bier compleet door met een zeer hoge sg t/m de vergisting en pas daarna ga je verdunnen tot gewenste sg. Daar komt dus bij dat je waarschijnlijk een andere gist moet gaan gebruiken.
Wellicht zou je er voor kunnen kiezen om deze methode te gebruiken tót de vergisting en dan doorverdunnen naar gewenste begin sg. Heb je wel een groot vergistingsvat nodig.

Nope je "verdunt" al voor de vergisting.

Overigens ga je met High Gravity niet ontzettend veel winnen 50 liter SG 1090 + 10 liter water geeft je 60 liter met een DG van 1075 en met 15 liter water een SG van 1069.

Ik zou gewoon een groter gistvat kopen en dan 2 x brouwen, dus eerste keer 52 liter in het gistvat en als de vrgisting 24 uur op gang is nog eens 52 liteer brouwen en erbij gooien in het gistvat ( meestal na 48 uur )


Overigens 6 x 24 x 0,30 = maar 43,2 liter waar blijft de rest?

Underdike

Laat ik het wat preciezer aangeven, we gebruiken nu: 13,65 kilo mout + 1 kilo kandijsuiker op 70 liter water, en eindigen dan met plm. 50 liter bier.

Stel ik wil op 80 liter eind-product uitkomen, kan ik dan klakkeloos de graan & suiker keer 1,6 doen... en dus ook in totaal 112 liter water, bvb 60 liter startwater & vervolgens 52 liter spoelwater ??
Of loop ik dan tegen praktische bezwaren aan?

Dat zou per jaar minstens 1 of 2 keer dit bier brouwen schelen, en die keren 'vrij' kunnen we dan lekker vervangen met wat nieuws experimenteren.

By the way: is dit soort dubbel-bier goed te brouwen met een 1-staps maisch & 60 minuutjes koken ?
Of kan dit beter met 2- of 3- staps?

hobbybob

Gaat een knoeiboel worden om 80 liter over te houden met een 100 liter kookpan

dubbel doe ik met een 1 staps op 67 graden of een 2 staps met 63 en 72 graden

Biertje1985

Misschien kan je halverwege de kook nog wat water toevoegen, en misschien nog wat water in het gistvat om het maximale eruit te halen.
Soort high gravity maar niet helemaal, je hebt dan initieel wat minder spoelwater maak ik kan me voorstellen dat je genoeg hebt om de maish uit te spoelen.

Underdike

Citaat van: hobbybob op 14-01-2017  22:57 uGaat een knoeiboel worden om 80 liter over te houden met een 100 liter kookpan
Wat zou ongeveer het maximale begin-volume zijn in 't kookvat zonder dat het kliederboel wordt ?

William

Citaat van: Underdike op 15-01-2017  00:30 uWat zou ongeveer het maximale begin-volume zijn in 't kookvat zonder dat het kliederboel wordt ?

Ik schat 3 tot 5 liter onder de rand.
Meest kritisch punt is het moment start koken. Als je van te voren zorgt dan je al wat hopbellen voor het koken toevoegt en er geen deksel op doet en er even bij blijft dan durf ik die 3 liter grens wel op te zoeken.

Hay

Hoeveel precies weet ik niet maar er kan best veel in zonder gevaar voor overkoken maar dan moet je goed opletten.
Ik ben een schepper, niet de en geen op maar afschepper.
Dwz dat zo gauw de boel aan de kook komt ik met een schuimspaan het schuim afschep.
Zonder in discussie te gaan of het voordelen heeft vwb de eiwitten heeft het toch als voordeel dat de boel niet overkookt.
En dan kun je je kookketel best vol maken denk ik zo.
En net als Hobbybob doe ik een dubbel ook op eenstaps 67 graden.

Oscar

Citaat van: hobbybob op 14-01-2017  22:47 uOverigens 6 x 24 x 0,30 = maar 43,2 liter waar blijft de rest?

6 x 24 x 0,33  = 47,5 liter......dus ± 2,5 -4,5  liter verlies bij het bottelen ???:weetniet:

Underdike

Citaat van: William op 15-01-2017  00:35 uIk schat 3 tot 5 liter onder de rand.
Meest kritisch punt is het moment start koken. Als je van te voren zorgt dan je al wat hopbellen voor het koken toevoegt en er geen deksel op doet en er even bij blijft dan durf ik die 3 liter grens wel op te zoeken.
OK, 'k ga eens kijken hoe ik een begin-volume ergens tussen de 90 & 95 liter kan krijgen, en dan zien wat ik overhou na 60 minuten koken.

hansHalberstadt

Ik zou een plantenspuitje met koud water naast je kookketel zetten om snel wat nevel op je schuim te kunnen spuiten als het eroverheen dreigt te gaan koken. Verder kun je best een dik beslag maken wat nog net hanteerbaar is, maar als je filterbed hoger wordt dan ca 40cm wordt de kans op vastlopen van je filter groter. zorg er in ieder geval dan voor dat je steeds minimaal een cm water boven je filterbed houdt zodat de zaak niet in elkaar drukt als hij droogvalt, dat verkleint de kans op vastlopen.

Via brouwsoftware moet je in staat zijn om je maximale volume wort te berekenen met jouw installatie. Weet niet of er zo'n functie in de beschikbare software zit. anders even met de hand uitrekenen of je beslagkuip of je kookketel de bottleneck is. na het koken gewoon verdunnen tot het gewenste begin SG.

Underdike

Dank voor de uitleg Hans !
Maakt het voor de smaak/bitterheid etc. niks uit als je bvb 20 punten te hoog zit & dan aanlengt tot SG na 't koken ? Kan me voorstellen dat bitterheid bvb niet op dezelfde liniaire lijn afneemt ?

Haagse Wouter

Citaat van: Underdike op 15-01-2017  12:06 uDank voor de uitleg Hans !
Maakt het voor de smaak/bitterheid etc. niks uit als je bvb 20 punten te hoog zit & dan aanlengt tot SG na 't koken ? Kan me voorstellen dat bitterheid bvb niet op dezelfde liniaire lijn afneemt ?

De berekeningen in BrouwHulp gaan daar in elk geval wel van uit. Bitterheid is alfazuur gehalte maal correctiefactor.

Underdike

Citaat van: Haagse Wouter op 15-01-2017  12:10 uDe berekeningen in BrouwHulp gaan daar in elk geval wel van uit. Bitterheid is alfazuur gehalte maal correctiefactor.
Klinkt als een leuk experiment... maar vind 30 kilo mout een beetje een dure test.
Misschien moet ik de volgende keer maar eens proberen 80 liter pils eruit te halen, als het dan te waterig & licht smaakloos eruit komt... is het gewoon net fabrieks-pils geworden ;D

Haagse Wouter

Citaat van: Underdike op 15-01-2017  12:36 uKlinkt als een leuk experiment... maar vind 30 kilo mout een beetje een dure test.
Misschien moet ik de volgende keer maar eens proberen 80 liter pils eruit te halen, als het dan te waterig & licht smaakloos eruit komt... is het gewoon net fabrieks-pils geworden ;D

Neem je twee thermoskannen. Een van de twee een dikker beslag dan bij de ander. Bij die voeg je ook meer hop toe. Dan verdunnen voor het vergisten en je bent er.

Neetje

Citaat van: Underdike op 15-01-2017  12:36 uKlinkt als een leuk experiment... maar vind 30 kilo mout een beetje een dure test.
Misschien moet ik de volgende keer maar eens proberen 80 liter pils eruit te halen, als het dan te waterig & licht smaakloos eruit komt... is het gewoon net fabrieks-pils geworden ;D

Als je na koelen/vullen gistvat vind dat er te weinig hop aanwezig is, kan je alsnog een litertje met wat hop koken en toevoegen aan vergisting.

Underdike

Citaat van: Neetje op 15-01-2017  12:56 uAls je na koelen/vullen gistvat vind dat er te weinig hop aanwezig is, kan je alsnog een litertje met wat hop koken en toevoegen aan vergisting.
Gewoon op gevoel? Proeven en hop-thee toevoegen als je 't niet bitter genoeg vond?
Ik proef altijd in ieder stadium (wanneer ik SG meet)... maar ik geloof dat ik nog te onervaren ben om daar conclusies uit te trekken...

hobbybob

Citaat van: William op 15-01-2017  00:35 uIk schat 3 tot 5 liter onder de rand.
Meest kritisch punt is het moment start koken. Als je van te voren zorgt dan je al wat hopbellen voor het koken toevoegt en er geen deksel op doet en er even bij blijft dan durf ik die 3 liter grens wel op te zoeken.

 3 tot 5 liter onder de rand van een 100 liter pan?

Ik maak er 13 tot 15 liter van en dan nog heel erg goed opletten, dus als je 85 liter zou willen koken in een 100 liter pan zit je maar enkele centimeters onder de rand ( 7 om ongeveer precies te zijn)voor het koken bv 3,14c25x25x43 = 44 ltr maar je zit maar 7 centimeter onder de rand dus koken wordt knoeien en een bende

@ Oscar weet niet waar jij die 33 cl flesjes weghaalt maar tegenwoordig is het allemaal 30 cl :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Underdike op 15-01-2017  12:06 uDank voor de uitleg Hans!
Maakt het voor de smaak/bitterheid etc. niks uit als je bijvoorbeeld 20 punten te hoog zit & dan aanlengt tot SG na 't koken? Kan me voorstellen dat bitterheid bijvoorbeeld niet op dezelfde lineaire lijn afneemt?
Bitterheid zal vast niet helemaal gelijk zijn. De isomerisatie duurt ook langer dacht ik voor hoger SG. 

Underdike

Citaat van: hobbybob op 14-01-2017  22:47 uOverigens 6 x 24 x 0,30 = maar 43,2 liter waar blijft de rest?
Deze had ik eerder gemist:
We brouwt 50 a 52 liter, dat gaat in 2 aparte gistvaten, er wordt na 1,5 / 2 weken overgeheveld op 2 nieuwe vaten, en er wordt een paar keer bier afgetapt om het SG te meten, en uiteindelijk overgeheveld in 2 brouw-emmers als we gaan bottelen... dan blijft er uiteindelijk dus plm. 6 kratten & een paar losse flesjes gebotteld bier aan over.
De bedoelingn is om binnenkort 1 RVS 120 liter gistvat te kopen (past in de koelkast)... Ik denk dat het verlies dan wat minder gaat worden.

William

Citaat van: hobbybob op 15-01-2017  19:42 u3 tot 5 liter onder de rand van een 100 liter pan?

Ik maak er 13 tot 15 liter van en dan nog heel erg goed opletten, dus als je 85 liter zou willen koken in een 100 liter pan zit je maar enkele centimeters onder de rand ( 7 om ongeveer precies te zijn)voor het koken bv 3,14c25x25x43 = 44 ltr maar je zit maar 7 centimeter onder de rand dus koken wordt knoeien en een bende

Oeps, dat was voor een 30 liter pan die 3 tot 5 liter. Die 13 tot 15 liter zal beter zijn (en dezelfde hoogte onder de rand)

Hay

Sorry dat ik 2 maal hetzelfde schrijf maar enkele cm's onder de rand kan prima.
Waarom ontstaat overkoken? Omdat de vloeistof zijn warmte niet kwijt kan door de schuimllaag.
Als je zorgt dat die weg is heb je het probleem overkoken helemaal niet.
Plus wat ook nog meespeelt, en ik heb zelf een 80 l pan, dat de grote pannen vaak of altijd een grotere diameter hebben.
Daardoor kunnen ze ook beter de warmte afvoeren en heb je in een grote pan met grote diameter minder last van overkoken dan in een smalle hoge pan.

Underdike

Het is een 50x50 cm pan, dus in vergelijking met onze maisch-pan relatief breed.
90 liter erin betekend 5 cm onder de rand, na 60 minuten inkoken verlies je wat door afkoken, maar ook doordat het volume afneemt bij het terugkoelen verlies je wat.

Een beetje alles over-peinzend...
Ik denk dat ik moet proberen 90 liter over te hebben na het maischen en spoelen, en dan moet proberen of we net aan boven de 80 liter kunnen blijven na 't koken.
Als we dan iets minder gaan verliezen (minder/zuiniger overhevelen, 1 gistvat ipv 2 gistvaten, refractometer ipv SG-dobber), kunnen we er denk ik bijna 8 kratten uit persen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.