Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maximale capaciteit  (gelezen 3947 keer)

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Maximale capaciteit
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2017 12:43 u »
Zelf heb ik een pan van ongeveer 30 liter. Elk recept stel ik in op 30 liter eindproduct. Ik maisch dus meestal iets zwaarder en voeg later weer water toet zodat de kookpan goed gevult is. Meestal tot 2 a 3 cm onder de rand.
Lang verhaal kort, mijn recept baseer ik op het aantal liters wat er uit komt, als het tijdens het koken net tot de rand zit. Als je eenmaal weet hoeveel liter dit is en je rendement weet brouw je elke keer je maximale volume.
Laatst hebben we ook veel dikker gemaischt en tijdens het koelen met de platenkoleer kokend water toegevoegd om uiteindelijk meer liters te krijgen dan de inhoud van de pan. Je begint met 30 liter wort van 1070, voegt 10 liter kokend water toe en houdt 40 liter wort van 1050 over.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2017 13:25 u »
Een andere optie is om twee keer te brouwen op een dag en tegelijk te vergisten.
terwijl je eerste batch staat te koken de tweede maischen.

Het wordt een langere brouwdag zo maar door zo parallel te werken en tussen de twee batches snel je pan omspoelen ipv echt schoonmaken kan het relatief snel.
Groet,
Hans

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2017 14:11 u »
Dank jullie!
2x brouwen op 1 dag proberen we zo lang mogenlijk te ontlopen... maar dik maischen en bijvullen is zeker een goede optie. We moeten ermee experimenteren... vooral omdat het geen waterige bedoening moet worden en we de hopgiften goed moeten krijgen... ik wil geen 30 kilo mout naar de vaantjes helpen.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #28 Gepost op: 18-01-2017 21:14 u »
Laatst hebben we ook veel dikker gemaischt en tijdens het koelen met de platenkoleer kokend water toegevoegd om uiteindelijk meer liters te krijgen dan de inhoud van de pan. Je begint met 30 liter wort van 1070, voegt 10 liter kokend water toe en houdt 40 liter wort van 1050 over.
Ga je kokend water toevoegen om dat onmiddellijk weer terug te koelen? Waarom voeg je dan niet gewoon koud water toe?

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #29 Gepost op: 20-01-2017 07:45 u »
Citaat
Ga je kokend water toevoegen om dat onmiddellijk weer terug te koelen? Waarom voeg je dan niet gewoon koud water toe?

Waarschijnlijk om dat water ook te steriliseren. Dat doen wij ook. Of is dat onnodig, omdat het toevoegen aan net gekookte wort al voldoende steriel maakt?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 20-01-2017 08:12 u »
Voeg het soms ook nog na het koelen water uit de kraan toe. Kraanwater is steriel genoeg om zo toe te voegen.

Tags: