Supersnelle hoofdvergisting

Gestart door Ziglar, 11-01-2017 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ziglar

Goede dag,
Afgelopen zaterdag heb ik een pakketje van Brewferm gebrouwen met mout (dus geen extract).
In de eerste instantie had ik de deksel niet goed op het gistvat, hier kwam ik na een uur of 4 pas achter.
Toen ik de deksel op het vat goed bevestigde ging het waterslot direct hevig bubbelen voor ongeveer 2 dagen, dag 3 werd het al een stuk minder en dag 4 (vandaag) is het zelfs helemaal gestopt.

Hierop besloot ik een SG Sample te nemen en kwam ik op het volgende uit:
Begin SG          Eind SG          Factor          %
1066                 1018              7,145           1066-1018=48/7,145=6,71%

Inclusief het hergisten in de fles kom ik dan op 7% ~ 7,1% uit wat volgens het recept inderdaad de bedoeling is.

Als giststarter heb ik 200 ml water gekookt en een platte eetlepel suiker hier in opgelost.
Na het afkoelen heb ik de gist toegevoegd en 40 minuten later aan het wort toegevoegd.

Gaat dit nog goed of moet ik actie ondernemen? Zo ja welke  :groots:

chthon

Gewoon nog 10 dagen laten rusten.

Welk pakketje is het?

Ziglar

Na de staal die ik genomen heb en dus de deksel opnieuw bevestigd heb is het wonderbaarlijk weer gaan borrelen.
Toch maar een nieuwe afdichtring kopen :P

Het is de Brewferm GOLDEN BEVERIUS vr 20 ltr.

Na de 10 dagen gisten zal ik nog 10 dagen lageren met het raam open :)

marc0871

Bwoah, supersnel...
Vrij normaal vergistingsverloop.

Een bovengister heeft vaak maar een dag of 3 รก 4 nodig voor de hoofdvergisting.
Ik kom meestal niet verder dan iets meer dan 2 dagen (laatste van 1.078 naar 1.011).

Daarna komt nog de nagisting, die er gauw nog anderhalve week over doet.
Die snoept er ook nog wel een paar puntjes vanaf.

Armin

Ik heb 2 van die hema setjes van 1 gallon (3.8 liter) maar die staan ook de eerste 2 dagen flink te borrelen dat de ze bijna de kast uit rammelen.
Dan doe ik niet dat waterslot er gelijk op maar een slang die in een pot eindig waar steriel water in zit want soms komt het schuim door de slang heen.
Daarna zet ik pas dat waterslot er op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.