Hopzakjes icm met pellets

Gestart door Martijn0172, 11-01-2017 09:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik lees dat sommige hopzakjes gebruiken icm pellets. Nu filter ik de gekoelde wort met een kaasdoek (javalfilter gaat er komen) maar deze is binnen notime verstopt. Hoe gaat dit dan met de zakjes?

Haagse Wouter

Ik gooi pellets ook in een hopzakje. Maar, ik begrijp de vraag niet helemaal. Hoe gaat wat precies?

Martijn0172

Ik heb pellets en ik heb hopzakjes. De zakjes nog nooit gebruikt. Gezien mijn ervaring met de kaasdoek denk ik dat de poriën van de hopzakjes snel verstopt zitten. Waardoor de hop dus niet goed met het wort gemengd wordt. Mijn vraag is dus eigenlijk wat jullie ervaring hier mee is.

luc b

Gebruik haarnetjes uit de voedingsindustrie.
Gewoon dichtbinden met stukje koperdraad en de ketel in.
Naderhand gewoon in de vuilbak, kost toch zo goed als niks.
Ander gelijkaardige techniek is hopzakjes maken uit plantvlies. Te koop bij ons in tuincenters.
Werkt perfect, geloof me.

RoodeLeeuwVenlo

Maar de vraag was; kun je pellets in hopzakjes doen en haal je dan de berekende bitterheid en smaak? Of houdt een met hopgruis verstopt zakje uitwisseling tussen wort en hop tegen en kun je ze dus beter los in het wort kiepen? En dat geldt dan dus ook voor haarnetjes, nylonkousen etc.

ciesvandekwis

Als je de zakjes niet te strak dichtbindt: ja, maarrr, de klassieke brouwlandzakjes laten volgens mij wel het gruis door, dus kan je die pellets evengoed los in je ketel gooien en na het koelen flink whirlpoolen (rondroeren en 10' wachten), dat krijg je een hoopje in het midden en kan je netjes ernaast afhevelen.
Een andere oplossing die ik tot grote tevredenheid gebruik is een hopspider , zoiets: http://brouwen.geelenmartens.be/assets/images/kookkettle_hopspider.jpg
Je kan zo'n fijne nylonzakken van 100-300 micron via ali of ebay voor een prikje kopen.

Dugraph

Bij filteren stuur je het wort van de ene kant van een filter naar de andere kant, continu 'eenrichtingsverkeer'. Dan blijven grote delen plakken met verstopping als gevolg. Dat is met hop in hopzakjes niet het geval. Zo lang deze genoeg ruimte hebben om lekker door het wort (of jongbier) te zweven dan worden alle bitter- en smaakstoffen goed opgelost. Een mindere efficiëntie heb je bv wel met een zak volgepropt met hopbloemen. Kortom, zorg dat er zo'n groot mogelijk oppervlak in contact komt met de vloeistof.

Rich

Nog meer ongevraagd advies en geen antwoord op de vraag: een RVS hopspider kan ook nog. Kost wel wat maar ik vind het fijn werken.

Pimmels

Ik heb alles wat genoemd is al gebruikt en het maakt niets uit de bitteren smaak stoffen zijn vloeibaar en lossen gewoon op.
Ik zou gaan voor de oplossing die de meeste trub tegenhoud!  :brouwen:

Martijn0172

Bedankt voor de info, ik ga het gewoon proberen de volgende keer brouwen!

Paard

Die zakjes doen niet zo heel veel het merendeel van de korrels gaat er doorheen. Wat mij betreft kun je het beter roeren en dan laten bezinken en dan vanaf de rand hevelen/kraan open, een beetje hop en trub in je gistvat is niet heel erg en slaat neer in de gistkoek.

CiteerGebruik haarnetjes uit de voedingsindustrie.
Gewoon dichtbinden met stukje koperdraad en de ketel in.
Naderhand gewoon in de vuilbak, kost toch zo goed als niks.
Ander gelijkaardige techniek is hopzakjes maken uit plantvlies. Te koop bij ons in tuincenters.
Werkt perfect, geloof me.

Lekker ghetto, maar je weet niet wat er in die netjes zit aan weekmaker en andere troep. Ik zou dit nooit in mijn eten gooien dus ook niet in mijn bier.

beermenke

RVS hopspider is een aanrader
Lekker gemakkelijk

zilver_brouwer

Ook even heel simpel gedacht, maar als je denkt dat hoppellet gruis de zakjes verstopt; wat denk je dan dat complete hopbloemen/blaadjes doen?  :o ;D
Oftewel geen enkel probleem mee.

Martijn0172

Blaadjes/bloemen gaan niet in de poriën zitten.

Biertje1985

Nooit problemen mee ondervonden tijdens een rollende kook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.