Mijn eerste recept, met gekregen 'kliekjes' ingredienten: tips?

Gestart door Mthijs, 09-01-2017 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met brouwen. Eerst met een pak/blik, maar nu ga ik er helemaal voor. Heb allerlei spullen gekocht, overgenomen van iemand die er mee stopte. Daarbij het ik ook allerlei mouten, hop, gist en andere zaken gekregen.

Nu heb ik vanavond BrouwHulp geinstalleerd en na wat freewheelen en spelen met de software (erg leuk en handig programma) heb ik een voorraadlijst gemaakt van wat ik heb. Daarbij heb ik wat door de standaard recepten gebladerd en nu dus mijn recept gemaakt. Iets in de stijl van een IPA maar dan meer amber.

Ik heb wat wat zitten klooien, maar al deze ingredienten heb ik dus dit zou ik zo kunnen gaan brouwen. Ik heb ook nog andere mouten maar dit leek me zo wel aardig.

Kunnen julle me adviseren op basis van dit recept? Zou het zo een aardige KLIEK IPA kunnen worden? Ik heb in totaal 200 gram Cascade hop, zit ik met dit zo een beetje goed voor een lekker hoppig en bitter biertje?

Alvast bedankt.

Hierbij mijn recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKliek IPA
Brouwdatum
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume20,1 l
Begin SG1,071 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)68 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water
10,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,650 kgVienna moutWeyermann7 EBC71,1 %
1,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC15,3 %
0,390 kgPale Ale moutDingemans7 EBC6,0 %
0,300 kgBiscuitDingemans50 EBC4,6 %
0,200 kgTarwemout donkerDingemans20 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
49,1 gE.K. Goldingbellen4,6%90 min.31,8 IBU
40,0 gCascadebellen5,8%90 min.32,6 IBU
30,0 gCascadebellen5,8%0 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBritish Ale (M07)bovengist


Mthijs

Oh en dit is trouwens mijn huidige voorraad lijst. Het lijkt me dus wel leuk om hier wat leuks mee te brouwen, vandaar bovenstaand recept. Maar misschien heeft iemand wel een veel beter idee op basis van deze ingredienten, ik sta open voor alle suggesties  ;)

VOORRAADLIJST

Vergistbare ingrediënten
Herkomst                                 Naam                                     Voorraad
Dingemans                                Aroma 150 (150 EBC)                      0,675 kg
Dingemans                                Biscuit (50 EBC)                         0,475 kg
Dingemans                                Geroosterde gerst (1000 EBC)             0,500 kg
Dingemans                                Münchenermout (18 EBC)                  1,000 kg
Dingemans                                Pale Ale mout (7 EBC)                    0,400 kg
Dingemans                                Pilsmout (3 EBC)                         3,200 kg
Dingemans                                Tarwemout donker (20 EBC)                0,600 kg
Supermarkt                               Havervlokken (5 EBC)                     1,000 kg
Supermarkt                               Maïsvlokken (3 EBC)                     1,250 kg
Weyermann                                Vienna mout (7 EBC)                      4,700 kg
Weyermann                                Zuurmout (5 EBC)                         0,800 kg

Hop
Naam                                     Vorm                                     Voorraad
Cascade (5,8 %)                          bellen                                   200,0 g
E.K. Golding (4,6 %)                     bellen                                   50,0 g

Gist
Fabrikant                                Naam                                     Voorraad
Mangrove Jack's                          M07 British Ale                          10,0 g
Mangrove Jack's                          M27 Belgian Ale                          10,0 g

Overige ingrediënten
Naam                                     Type                                     Voorraad
CaCl2                                    brouwzout                                1000,00 g
Iers mos                                 klaringsmiddel                           200,00 g
Korianderzaad                            specerij                                 70,00 g
Paradijszaad                             specerij                                 55,00 g

Biertje1985

Irish Red met de Engelse gist en hop, en een Blond met Cascade? :weetniet:
Mogelijkheden zat.

Mthijs

Dankjewel voor de tips, inderdaad is het wel een goed idee om de boel niet samen te voegen maar er gewoon 2 brouwsels van te maken.
Een Irish red lijkt me ook wel een goed idee, dan inderdaad met E.K. Golding en dan maak ik een ander brouwsel (IPA) met de Cascade.

Mthijs

Dag,

Wat denken jullie van dit recept? Een Irish Red gemaakt van 'klieken'...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBBT01
Naam receptKliek Irish Red
Brouwdatum14-01-2017
BierstijlAmber-Red (American)
Volume20,1 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)31 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water
9,15 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,650 kgVienna moutWeyermann7 EBC83,6 %
0,390 kgPale Ale moutDingemans7 EBC7,0 %
0,250 kgBiscuitDingemans50 EBC4,5 %
0,200 kgTarwemout donkerDingemans20 EBC3,6 %
0,075 kgGeroosterde gerstDingemans1000 EBC1,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
49,0 gE.K. Goldingbellen2,6%90 min.18,7 IBU
20,0 gCascadebellen4,8%90 min.14,1 IBU
0,0 gCascadebellen4,8%60 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBritish Ale (M07)bovengist


Haagse Wouter

Je gebruikt geen late hopgift (aroma en smaak giften). Bijna alle biersoorten hebben dit wel.
Ik zou een heel stel op op 15 en 10 minuten gooien.

Tuur

Citaat van: Haagse Wouter op 10-01-2017  22:36 uJe gebruikt geen late hopgift (aroma en smaak giften). Bijna alle biersoorten hebben dit wel.
Ik zou een heel stel op op 15 en 10 minuten gooien.
Dat is bij een Irish red niet nodig. Mag wel uiteraard. Er zijn zat recepten bekend van Irish red met alleen een hopgift op 60 min.

Biertje1985

Citaat van: Mthijs op 10-01-2017  11:36 uDankjewel voor de tips, inderdaad is het wel een goed idee om de boel niet samen te voegen maar er gewoon 2 brouwsels van te maken.
Een Irish red lijkt me ook wel een goed idee, dan inderdaad met E.K. Golding en dan maak ik een ander brouwsel (IPA) met de Cascade.

Begium IPA met de gist die je hebt, kan lekker zijn! ik zou wel op vrij lage temperatuur vergisten om de esters wat te "drukken".

Zie :
https://www.beeradvocate.com/beer/profile/68/52855/

Als je deze wilt proeven, ga dan even langs de AH voor een flesje :proost:

Die amber-red ziet er smakelijk uit! al zou ik met 1 zakje gist het volume wat laten zakken en de Cascade lekker overhouden voor de IPA.

Mthijs

Ha, de Raging Bitch. Ken ik goed, heerlijke IPA. Was een vd eerste IPA's die ik dronk, enkele jaren geleden. Goed idee!!
Ik ga nu komende zaterdag die Irish red brouwen, met n beetje Cascade erbij want daar hou ik wel van en heb er toch genoeg van op voorraad.  inderdaad dan toch wel met late hopgift erbij, 20 gram 10 min meekoken. Zal hier updates geven...
Dan een week of 2 a 3 later ga ik die Belgian style IPA maken. Tof man!!!

Thamerdal

Citaat van: Mthijs op 11-01-2017  23:13 uTof man!!!

Hahaha, herkenbaar. Gepakt door het brouwvirus  :brouwen:

Biertje1985

Ik kan me zo iets voorstellen als recept, wel een echte Cascade bom.




Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLeftover IPA
Brouwdatum12-1-2017
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)63 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,50 lHellevoets kraanwater
8,95 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l7 mg/l38 mg/l65 mg/l57 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,200 kgPilsmoutDingemans3 EBC69,6 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC21,7 %
0,300 kgBiscuitDingemans50 EBC6,5 %
0,100 kgAroma 150Dingemans150 EBC2,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.50 min.3,2 l/kg
78,0 °C1 min.2 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadebellen6,9%first wort hop29,3 IBU
30,0 gCascadebellen6,9%15 min.15,2 IBU
32,5 gCascadebellen6,9%10 min.12,0 IBU
32,5 gCascadebellen6,9%5 min.6,6 IBU
30,0 gCascadebellen6,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Ale (M27)bovengist

Is geen raging bitch overigens, dat recept vind je hier :

http://flyingdogbrewery.com/wp-content/uploads/2013/02/StoveTopper_RagingBitch1.pdf



tdp

Citaat van: Thamerdal op 12-01-2017  12:20 uHahaha, herkenbaar. Gepakt door het brouwvirus  :brouwen:
* Wordt hier ook met een grote glimlach gelezen ;)

Mthijs

Goedemorgen allen,

Na een geslaagde brouwdag gisteren zoals beloofd hierbij een verslagje met mijn ervaringen. Allereerst was het superleuk en ben ik erg enthousiast dat ik nu mijn eerste echte eigen bier heb gebrouwen! Het rook superlekker in de keuken, vooral het maischen vond ik heerlijk ruiken. Mooie kleur (klopte precies met aangegeven kleur in computer), lekkere geur en eigenlijk verliep het allemaal best ok.
Schroten ging prima in de schijvenmolen, maar ws iets te fijn geschroot want filtering dmv filterkuip duurde bijna 1,5 uur. Had 22 liter gekookt en gespoeld met 8,5 liter. Had hoog brouwzaalrendement: 82% (ipv verwacht 75%). SG viel dan ook hoger uit dan verwacht, heb er daarom 1 liter water aan toegevoegd in gistvat.
Maischen ging prima in weckketel.
Koken wat minder, duurde superlang om aan de kook te komen, 1 graad per 1,5 minuut en na filtering was het wort afgekoeld tot 60 gr dus aan de kook brengen duurde een uur ongeveer. Bleef ook moeilijk aan rollende kook met een inhoud van 24 liter. Wel met deksel erop maar dan snel overkoken, schuimen en schijnt niet goed te zijn. Dus deksel een beetje half erop, eraf etc. Moet ik iets op fixen. Eerst eens beginnen om de pan te isoleren. Koelen ging prima met koperen spiraalkoeler van 10 meter 12 mm buis. In ong. 15 minuten van kokend naar 23 graden.

Al met al dus een mooie dag en nu staat er zo'n 22 liter te vergisten in mijn oude koelkast met STC1000 op 20 gr. C.
Zal eens kijken of het lukt wat foto's te posten.

Mthijs


Mthijs

Citaat van: Biertje1985 op 12-01-2017  16:34 uIk kan me zo iets voorstellen als recept, wel een echte Cascade bom.

(...)

Is geen raging bitch overigens, dat recept vind je hier :

http://flyingdogbrewery.com/wp-content/uploads/2013/02/StoveTopper_RagingBitch1.pdf

Bedankt man! Dat wordt mijn volgende!

William

Leuk verslag en mooi dat het zo goed ging.

Het schrootsel lijkt inderdaad een beetje fijn. Je zou eventueel kunnen klam schroten (1,5% water door de mout mengen net voor schroten en dan paar minuten mengen). Dat geeft wat minder verpulfering van de vliesjes (ik weet niet of dit ook bij een schijvenmolen werkt)

Opwarmen kun je versnellen door op het moment dat je heldere wort uit het filter hebt dit al te warmen. Je hebt dan wel een extra pan nodig. Opwarmen gaat ook veel sneller als je de pan over twee gaspitten kunt plaatsen.

Bij het laten aflopen van het wort bij filtreren kun je het beste kletteren voorkomen (zo interpreteer ik de geroteerde foto). Bv door een slang tot op de bodem van het ontvangend vat te leggen

Neetje

Citaat van: Mthijs op 15-01-2017  09:46 u...
Schroten ging prima in de schijvenmolen, maar ws iets te fijn geschroot want filtering dmv filterkuip duurde bijna 1,5 uur. Had 22 liter gekookt en gespoeld met 8,5 liter. Had hoog brouwzaalrendement: 82% (ipv verwacht 75%). SG viel dan ook hoger uit dan verwacht,
...
 na filtering was het wort afgekoeld tot 60 gr dus aan de kook brengen duurde een uur ongeveer.
..
Bleef ook moeilijk aan rollende kook met een inhoud van 24 liter. Wel met deksel erop maar dan snel overkoken, schuimen en schijnt niet goed te zijn. Dus deksel een beetje half erop, eraf etc
...

Ik schroot altijd zoals jouw foto.  Zorg dat je filterbed tot rust is voor je begint te filteren en doe dit langzaam. Ook niet droog laten vallen. Daarom hier altijd goed rendement.

Spoelen met 95 graden (of hoger) verminderd het afkoelen.

Tijdens koken een wasknijper of clip op de rand van de pan zetten. Het deksel kan dan niet per ongeluk  dichtvallen. Dan verdampt er genoeg en kookt de pan niet over.

Mthijs

Goede tips! Bedankt!
Heb ook nog een aardingsprobleempje met mijn ketel maar zal dat in een nieuw topic posten.

Biertje1985

Mooi brouwverslag!

Ik denk dat wat grover schroten het probleem al oplost, filteren met een heel hoge temperatuur spoelwater, daarbij zouden er ongewenste stoffen mee kunnen komen.
Je kan ook filteren tot je doel SG en dan de rest van het spoelwater aan de ketel toe kunnen voegen, ben je ook korter aan het spoelen en heb je minder kans op ongewenste stoffen.

Ik las iets over een aardingsprobleem, ik hoop niet dat het brouwen een "schokkende" ervaring is geweest.  :groots:

Tijdens het filteren kan je een siliconen slang aan je filterkuip hangen om het "kletteren" van het wort tegen te gaan, dit levert nogal wat toegevoegde oxidatie op.
(Ook voor het koken treed er oxidatie op) (Die foto was van je filterkuip toch?)

Bij het hevelen naar het gistingsvat, wil je juist een beetje gekletter, dat komt de zuurstofopname ten goede, en daarmee dus de vergisting. Met name de fase waarin gist zich gaat vermeerderen (aan het begin van de vergisting) dit resulteert dan in een betere vergisting en een snellere start.

Don't worry, het bier zal vast prima gaan lukken, het zijn slechts kleine tips die ik in de loop van de tijd meegekregen heb van het forum.

Mthijs

Bedankt man, voor je tips en motiverende woorden!
Nee het was niet schokkend, maar wel ruk: aardlekschakelaar klapte er tijdens koken steeds uit.
Om het forum wat georganiseerd te houden heb ik daar juiste op deze plek over gepost:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25086.msg505409.html#msg505409


Mthijs

Hallo, tijd voor een update en een vraagje.

Intussen heeft het een week gegist en afgelopen zaterdag heb ik het bier overgeheveld naar een schoon vat voor de nagisting. SG was van 1062 naar 1020 gegaan. Volgens BrouwHulp zou eind SG iets van 1016 worden, dus leek me prima allemaal.
Het bier ruikt echt superlekker, met een vleug van aardbeien en banaan, prettig zoetig-fruitig. De smaak is helemaal niet zo fruitig als het ruikt, juist meer bitter en moutig. Ben dus erg benieuwd wat dit gaat worden!

Vandaag weer even SG gemeten met een sample en ook geproefd en geroken. Nog zoals het bovenstaande, en intussen al wat helderder geworden. Echter het SG is nu nog steeds iets van 1020, dus lijkt niet meer verder te vergisten. Heb wel de temperatuur verlaagd tot een graad of 18.
Wat nu? Gewoon zo laten of iets doen? Zo ja, wat te doen? Temperatuur weer verhogen voor nagisting? Of iets anders? Of gewoon niks en wachten en de natuur z'n gang laten gaan? Damn, geduld geduld met brouwen, niet mijn sterkste kant...

Groet!

Biertje1985

Als je gedurende 3/5 dagen je SG niet meer zakt dan zou je prima kunnen bottelen, misschien dat je ook nog wilt cold crashen om het bier nog wat helderder te krijgen.

JanEric

Waarom heb je de temperatuur verlaagd naar 18 graden? Gist kan slecht tegen schommelingen. Je zou terug naar 20 kunnen gaan en nog een paar dagen wachten. Zoals hierboven staat SG dan nog eens meten en als het gelijk blijft bottelen

Mthijs

Citaat van: JanEric op 24-01-2017  23:33 uWaarom heb je de temperatuur verlaagd naar 18 graden?

Omdat ik dacht dat dit goed zou zijn tijdens de nagisting cq lagering. Tja, beginner hè...
Zal mijn STC1000 instellen op 21 en enkele dagen wachten. Bedankt.


Mthijs

SG is nog steeds hetzelfde, lijkt me dus dat ik kan bottelen.
Maar toch: eind SG 1019 is dat niet vrij hoog (komend vanaf start SG 1062)?

Had laatst zo'n Bulldog startpakket, een Imperial Red Ale gebrouwen, die ging van 1061 naar 1008...
Vandaar dat ik twijfel of dit zo wel ok is.
Geur en smaak van bier zijn wel goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.