Kristalsuiker koken voor toevoegen lagering?

Gestart door Weerdenburger, 09-01-2017 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerdenburger

Ik wil het alcoholpercentage opkrikken door na de hoofdgisting extra kristalsuiker toe te voegen. Nou lees ik overal dat je dit moet koken. Eigenlijk wel vreend, want bij botteling doen velen dat niet.

Vandaar de vraag, heeft iemand ervaring met het toevoegen van suiker direct uit het pakje?
En is er echt een gevaar voor infectie als je niet kookt?

Haagse Wouter

Citaat van: Weerdenburger op 09-01-2017  23:02 uIk wil het alcoholpercentage opkrikken door na de hoofdgisting extra kristalsuiker toe te voegen. Nou lees ik overal dat je dit moet koken. Eigenlijk wel vreend, want bij botteling doen velen dat niet.

Vandaar de vraag, heeft iemand ervaring met het toevoegen van suiker direct uit het pakje?
En is er echt een gevaar voor infectie als je niet kookt?

Ik denk eerder dat de reden is dat dat makkelijker is dan het alternatief.

RienP

Als ik suiker tijdens de vergisting toevoeg, gooi ik de suiker zo in het gistvat. Ik heb hier tot nu toe nog geen infectie gehad (uiteraard is dat geen wetenschappelijk bewijs).
Ik roer het ook niet door, maar laat de gist gewoon z`n gang gaan. Ik doe dit echter wel op dag 3 of 4 van vergisting als deze nog vol actief is.

zilver_brouwer

Citaat van: Weerdenburger op 09-01-2017  23:02 uNou lees ik overal dat je dit moet koken. Eigenlijk wel vreend, want bij botteling doen velen dat niet.

Dat doe ik dan dus juist wel, maar voor een hele andere reden.
Pak eens een glas koud water, en schep er een lepel kristalsuiker in, en ga dan eens kijken hoeveel moeite het kost voordat het oplost. Als je het kookt heb je een steriel suikerwater dat meteen oplost/verspreid door je (jong)bier.

Paard

Koken is niet nodig het kan er zo bij, bij het bottelen duurt het echter te lang om de suiker op te lossen dus kook je het even op en mengt het dan met het jongbier dan is het bottelen daarna lekker makkelijk.

Jacques

Door een suikeroplossing te maken heb je minder last van het opbruisen van bier. Er zit immers koolzuur in het bier.

Gooi maar eens een schep suikerkristallen in een glas cola.

Weerdenburger

Dank voor jullie reactie! Zo zie je maar dat het internet ook kan verwarren.

Met bottelen heb ik geen last van schuimvorming. Dat komt denk ik omdat ik de lagering doe met waterslot ipv dichte dop.

Voor het toevoegen zal ik voortaan het suiker gaan oplossen. Ik denk inderdaad dat dat in het jongbier beter/sneller wordt opgenomen zodat het gist aan de slag kan.

Weerdenburger

Citaat van: Paard op 10-01-2017  19:15 uKoken is niet nodig het kan er zo bij, bij het bottelen duurt het echter te lang om de suiker op te lossen dus kook je het even op en mengt het dan met het jongbier dan is het bottelen daarna lekker makkelijk.

Je bedoelt dan voordat je gaan bottelen de suikeroplossing (wat ik nu in de flesjes doe alvorens te bottelen) in het lagervat doen?

Haagse Wouter

Citaat van: Weerdenburger op 10-01-2017  22:14 uJe bedoelt dan voordat je gaan bottelen de suikeroplossing (wat ik nu in de flesjes doe alvorens te bottelen) in het lagervat doen?

Wat ik (en de meeste) doe is dit:
Op een begeven moment is mijn bier uitvergist, heb ik eventueel gekoudhopt en het bier een paar dagen op -2 tot 3 graden gezet (coldcrashen). Dan hevel ik zonder gist over naar een grote emmer met een kraantje eraan (bottelvat). Ik kijk hoeveel bier er precies in zit (zit een maatverdeling op) en reken dan hoeveel suiker ik moet toevoegen. Ik zet op vuur een pannetje met een beetje water (100 ml) en breng het tot een graad of 50. Daar voeg ik de berekende hoeveelheid suiker aan toe en roer het er even door. Dit voeg ik aan het jongbier in het bottelvat toe, roer voorzichtig zonder te spetteren en vervolgens bottel ik met een bottelpijpje die met een siliconenslang aan de kraan vast zit.

Je weet dan altijd 100% zeker dat in elk flesje evenveel suiker zit. Geen verschil tussen grote of kleine flessen meer. En het is veel minder werk dan in elk flesje afzonderlijk suiker te doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.