Waterprofiel in BrouwHulp zetten

Gestart door Underdike, 09-01-2017 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn0172

Even een vraag tussendoor. Ik zie dat in 2016 mijn kraanwater volgens Dunea gemiddeld een pH heeft van 7,2 en ik dus eigenlijk moet werken met melkzuur. Wat voor smaakverschil zou ik moeten merken?

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 12-01-2017  07:47 uEven een vraag tussendoor. Ik zie dat in 2016 mijn kraanwater volgens Dunea gemiddeld een pH heeft van 7,2 en ik dus eigenlijk moet werken met melkzuur. Wat voor smaakverschil zou ik moeten merken?
pH van 7.2 is redelijk laag, bij mij zit het tegen de 8. Maar of je melkzuur nodig is moeilijk te zeggen op basis van je pH alleen. Moutstort en mineralen hebben allebei veel invloed op. Mout doet het pH dalen en hoe donkerder hoe harder het pH daalt. Mineralen zorgen weer voor een bufferende werking.

Hoe dan ook bij stouts moet ik vaak ontzuren, bij andere bieren is wat melkzuur nodig. Als je pH te hoog is krijg je kafsmaken in je bier.

Martijn0172

Dank je voor je antwoord. Dit weekend ga ik brouwen en ga eens een monsters nemen en mogelijk aanzuren

Henielma

Wanneer ik naar de watersamenstelling van mijn woonplaats kijk zie ik dat het water van drie verschillende pompstations kan komen namelijk Helmond, Veghel en Lieshout. Wie weet of het een terechte veronderstelling van mij is dat de grootste kans is dat het water uit het bovenste pompstation komt? Ze staan in ieder geval niet op alfabetische volgorde onder elkaar op de site van Brabant water.

William

Citaat van: Henielma op 27-02-2017  19:19 uWanneer ik naar de watersamenstelling van mijn woonplaats kijk zie ik dat het water van drie verschillende pompstations kan komen namelijk Helmond, Veghel en Lieshout. Wie weet of het een terechte veronderstelling van mij is dat de grootste kans is dat het water uit het bovenste pompstation komt? Ze staan in ieder geval niet op alfabetische volgorde onder elkaar op de site van Brabant water.

Geen idee, maar is er een groot verschil in pH tussen de drie bronnen (op papier)? Een pH meting zou dan een indicatie kunnen geven (als er niet teveel variatie is en er niet gemengd wordt)

Henielma

Een goed idee om de pH te meten. De pH ligt tussen de laatste twee helaas niet al te ver uit elkaar 7,67  7,95 en 8,05.
Terwijl een paar waarden flink verschillen:
Calcium 63,5    39   40
Natrium 11       65   20
Chloride 19,5   67   15
Sulfaat   20,5   1     1
Tot. Alk. 164   184  175

Nog een ander idee om iets eenvoudig te testen?

Jacques

Citaat van: Henielma op 27-02-2017  21:40 uEen goed idee om de pH te meten. De pH ligt tussen de laatste twee helaas niet al te ver uit elkaar 7,67  7,95 en 8,05.

Met een nauwkeurige meter zoals de Extech PH100 zijn deze verschillen te meten. De nauwkeurigheid van deze meter is 0,01

Adrie

Een mailtje naar je waterleverancier kan je uit de brand helpen. Sinds kort hebben we in Zutphen ander water (veel beter water), maar er was wat verwarring over of er nog water onderweg van het pompstation naar Zutphen wordt toegevoegd. Albertus heeft dit nagevraagd en een uitstekend antwoord gekregen.

Henielma

Citaat van: Adrie op 28-02-2017  10:55 uEen mailtje naar je waterleverancier kan je uit de brand helpen. Sinds kort hebben we in Zutphen ander water (veel beter water), maar er was wat verwarring over of er nog water onderweg van het pompstation naar Zutphen wordt toegevoegd. Albertus heeft dit nagevraagd en een uitstekend antwoord gekregen.

Helaas geven ze geen mailadres maar kan je via Facebook vragen stellen. Zojuist gedaan nu even afwachten. Ik verwacht vandaag met de Carnaval geen antwoord.

Eric v B

Sinds ik een iets nauwkeuriger pH meter heb, merk ik wel dat de pH van het kraanwater niet iedere keer gelijk is.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 28-02-2017  12:34 uSinds ik een iets nauwkeuriger pH meter heb, merk ik wel dat de pH van het kraanwater niet iedere keer gelijk is.

Nooit naar gekeken omdat ik altijd kijk van de pH van het beslag.

Hoe groot zijn de door jou gemeten schommelingen?

Wolter

Het laatste kwartaal van 2016 is door de PWN online gezet. Hier een link voor alle Noord-Hollandse brouwers die de waarden willen aanpassen.
https://www.pwn.nl/samenstelling-van-het-drinkwater

Henielma

Citaat van: Henielma op 28-02-2017  11:15 uHelaas geven ze geen mailadres maar kan je via Facebook vragen stellen. Zojuist gedaan nu even afwachten. Ik verwacht vandaag met de Carnaval geen antwoord.

Gisteren telefonisch een meer gedetailleerd antwoord gekregen van Brabant water. Op de site staat een fout, we krijgen geen water uit Veghel maar als derde uit Son. Op zich is het een open leiding naar het pompstation van Overloon waarvan niet te zeggen wat de verhouding van het water tussen de drie pompstations is. Verder zit er in het pomstation in Overloon een voorraad kelder die afhankelijk van de watervraag gevuld of geleegd wordt. Dit maakt het nog lastiger te bepalen wat de water afkomst precies is. Voordeel is wel dan deze drie pompstations (Helmond, Lieshout en Son) steeds meer naar elkaar toe zullen gaan qua watersamenstelling omdat al dit water onthard is. De aanzet van onderstaande sheet heb ik gekregen en heb er zelf het gemiddelde uit bepaald en die heb ik ingevuld in BrouwHulp. Hier ga ik de komende tijd vanuit.




Gerstenat

Ook hier wat hulp gevraagd of alles correct is ingevuld.






davyd

Van waar komt die 40 mg/l voor caco3? Klopt niet volgens mij.

Gerstenat

Die 40 is een gemiddelde dat ik heb genomen.

Ik heb de vraag gesteld aan mijn watermaatschappij en kreeg volgend antwoord:

De hardheid van het water bepalen wij in de meeste gevallen via het meten van de calcium- en magnesiumconcentratie. De hardheid van water is de som van het aanwezige calcium en magnesium. Deze metalen worden gemeten met het toestel ICP-MS (Inductief gekoppelde plasma MassaSpectrometrie). Wanneer de calcium- en magnesiumconcentraties bekend zijn kunnen we via volgende formule de hardheid in mg/l CaCO3 bepalen:

Hardheid in mg CaCO3/l = 2.497 [Ca, mg/l] + 4.118 [Mg, mg/l]

Voor waterproductiecentrum De Gavers komt dit dan op 271.3 mgCaCO3/l.

271,3 leek me enorm veel

davyd

Citaat van: Gerstenat op 13-07-2018  11:47 uDie 40 is een gemiddelde dat ik heb genomen.

Ik heb de vraag gesteld aan mijn watermaatschappij en kreeg volgend antwoord:

De hardheid van het water bepalen wij in de meeste gevallen via het meten van de calcium- en magnesiumconcentratie. De hardheid van water is de som van het aanwezige calcium en magnesium. Deze metalen worden gemeten met het toestel ICP-MS (Inductief gekoppelde plasma MassaSpectrometrie). Wanneer de calcium- en magnesiumconcentraties bekend zijn kunnen we via volgende formule de hardheid in mg/l CaCO3 bepalen:

Hardheid in mg CaCO3/l = 2.497 [Ca, mg/l] + 4.118 [Mg, mg/l]

Voor waterproductiecentrum De Gavers komt dit dan op 271.3 mgCaCO3/l.

271,3 leek me enorm veel

Sorry, maar zomaar 40 invullen is je kop in het zand steken. Je hebt wel degelijk heel hard water. En 271 lijkt me wel juist te zijn indien de mg/ca waarden kloppen. Ik neem aan dat je in de buurt van Harelbeke woont? Daar is het water heel hard: https://www.minimax.be/waterontharder/waterhardheid-resultaat/belgie/west-vlaanderen/-/harelbeke/8530

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.