Waterprofiel in BrouwHulp zetten

Gestart door Underdike, 09-01-2017 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

Nu we het brouwen een beetje onder controle hebben (apparatuur hebben leren kennen & geconditioneerd fermenteren) willen we het water onder controle gaan krijgen.
Tot nu toe hebben we niks gedaan ermee behalve een 5.2 pH-buffer, verder gewoon gebruikt zoals het uit de kraan kwam.
Ik worstel alleen een beetje met de gegevens die ik gekregen heb, en hoe het in BrouwHulp moet.

Wil iemand naar onderstaande 2 screenshots kijken, en vertellen wat er nog fout staat?

Ik heb de volgende gegevens over ons leidingwater:



En dit is mijn scherm in BrouwHulp:

Jeukstaardt

Je chloride staat verkeerd ingevuld; 33 ipv 139. Voor de rest prima toch?

Underdike

Citaat van: Jeukstaardt op 09-01-2017  16:35 uJe chloride staat verkeerd ingevuld; 33 ipv 139. Voor de rest prima toch?

Dank je wel voor je reactive, ik heb 't van 33 naar 139 opgehoogd... ik twijfelde vooral omdat ik niet precies wist wat nou wat was.

Ik dacht dat het een heel gedoe zou gaan worden nu, maar volgens BrouwHulp moet ik nu bijvoorbeeld op 60 liter water alleen maar 2,10 gram CaCl & 12,10 ml melkzuur toevoegen... Is dat nou alles?
Op 1 of andere manier had ik een zwik toevoegingen verwacht, en grotere hoeveelheden...
Enneh... nu dat melkzuur er in gaat, kan ik nu de pH-buffer achterwege laten?

Brouwers

Citaat van: Underdike op 10-01-2017  00:02 uDank je wel voor je reactive, ik heb 't van 33 naar 139 opgehoogd... ik twijfelde vooral omdat ik niet precies wist wat nou wat was.

Ik dacht dat het een heel gedoe zou gaan worden nu, maar volgens BrouwHulp moet ik nu bijvoorbeeld op 60 liter water alleen maar 2,10 gram CaCl & 12,10 ml melkzuur toevoegen... Is dat nou alles?
Op 1 of andere manier had ik een zwik toevoegingen verwacht, en grotere hoeveelheden...
Enneh... nu dat melkzuur er in gaat, kan ik nu de pH-buffer achterwege laten?
Die pH buffer is sowieso af te raden omdat een smaakafwijking kan geven.
Verder valt het inderdaad wel mee hoeveel je moet toevoegen. Afhankelijk van de bitterheid van je recept berekend BrouwHulp je cl/so4 verhouding. En veel melkzuur heb je niet echt nodig, als je donkere mouten gebruikt kan het zelfs zo zijn dat je moet ontzuren. Wat wel aan te raden is als je op BrouwHulp gaat vertrouwen is om wel te meten zo'n 10-15 minuten na storten mout en toevoegen brouwzouten. Er zijn namelijk enkele brouwers die rapporteren dat BrouwHulp er naast zit. Bij mij klopte het bij 10 brouwsels redelijk, zover het fatsoenlijk af te lezen was op de pH papiertjes. Ben daarom opgehouden met meten. Maar de waterleidingsmaatschappij kan zomaar zijn waterkwaliteit aanpassen, gebeurd niet vaak maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

zilver_brouwer

Citaat van: Brouwers op 10-01-2017  08:30 uDie pH buffer is sowieso af te raden omdat een smaakafwijking kan geven.

Alles kan smaakafwijkingen veroorzaken. Als je teveel melkzuur toevoegt krijg je ook een smaakafwijking.
Als je je netjes houd aan de hoeveelheid per liter die nodig is, is er niks mis mee.

Eskil

Citaat van: zilver_brouwer op 10-01-2017  13:40 uAlles kan smaakafwijkingen veroorzaken. Als je teveel melkzuur toevoegt krijg je ook een smaakafwijking.
Als je je netjes houd aan de hoeveelheid per liter die nodig is, is er niks mis mee.

Alleen wil je niet altijd op 5,2 maischen, en is het niet zeker dat de pH 5,2 buffer ook 5,2 als resultaat geeft. :biersmile:

Wolter

Van welk kwartaal is dit overzicht? Vierde kwartaal? Die van het derde kwartaal heb ik nog in gebruik en die lijkt qua waarden niet op deze. Vandaar mijn vraag. 

zilver_brouwer

Citaat van: Eskil op 10-01-2017  15:04 uAlleen wil je niet altijd op 5,2 maischen , en is het niet zeker dat de pH 5,2 buffer ook 5,2 als resultaat geeft. :biersmile:

Dat is een ander verhaal, als je niet op pH 5,2 wilt maischen, moet je inderdaad geen 5,2 buffer gebruiken.
Dat het 5,2 als resultaat geeft durf ik wel van uit te gaan, anders zouden ze vals adverteren. :)

Eric v B

Citaat van: zilver_brouwer op 10-01-2017  16:28 uDat het 5,2 als resultaat geeft durf ik wel van uit te gaan, anders zouden ze vals adverteren. :)
Klopt en wij van WC-eend... ;)

zilver_brouwer

Citaat van: Eric v B op 10-01-2017  16:30 uKlopt en wij van WC-eend... ;)

Ja ja, moet overal maar je aluminiumhoedje voor op?  :weetniet: Stuur jij ook al je hop en mout naar een onafhankelijk laboratorium op om alfa gehalte of verwachte opbrengst te testen?
Of geloof je dan ook wat "WC eend" op hun verpakking/advertentie/overzicht doorgeeft aan je? :nut:

De pH buffer die ik gebruik komt van een Amerikaans bedrijf, en zij staan als land bekend om maar wat graag te gaan procederen als bedrijf A zegt en B doet.
Bovendien heb ik goede ervaringen er mee, en ook veel Amerikaanse (hobby)brouwers die ik van video's volg hebben geen negatieve ervaringen er mee.

Eric v B

Citaat van: zilver_brouwer op 10-01-2017  16:54 uJa ja, moet overal maar je aluminiumhoedje voor op?  :weetniet: Stuur jij ook al je hop en mout naar een onafhankelijk laboratorium op om alfa gehalte of verwachte opbrengst te testen?
Of geloof je dan ook wat "WC eend" op hun verpakking/advertentie/overzicht doorgeeft aan je? :nut:

De pH buffer die ik gebruik komt van een Amerikaans bedrijf, en zij staan als land bekend om maar wat graag te gaan procederen als bedrijf A zegt en B doet.
Bovendien heb ik goede ervaringen er mee, en ook veel Amerikaanse (hobby)brouwers die ik van video's volg hebben geen negatieve ervaringen er mee.
Ongetwijfeld allemaal waar. Daarnaast kun je wel gewoon kritisch blijven. In de advertentie stond ook niets over smaakafwijkingen en daar kun je wel een en ander over lezen in de diverse fora.

Brouwers

Citaat van: zilver_brouwer op 10-01-2017  13:40 uAlles kan smaakafwijkingen veroorzaken. Als je teveel melkzuur toevoegt krijg je ook een smaakafwijking.
Als je je netjes houd aan de hoeveelheid per liter die nodig is, is er niks mis mee.
Heb je gelijk in daarom zeg ik ook bewust kan erbij, maar 5.2tm staat niet voor niets in de lijst van smaakafwijkingen http://www.carolinabrewmasters.com/PDF/Complete_Beer_Fault_Guide.pdf (sorry weet niet of deze ook door de BJCP gebruikt wordt). Melkzuur als product wordt hier niet vermeld, wel als resultaat van infectie en niet als resultaat van teveel toevoegen. Zal zijn omdat je er veel van moet toevoegen om het goed te kunnen proeven (pH 3-3.5?).

Als het voor jou werkt en geen smaakafwijkingen geeft (of je proeft het niet), moet je het vooral blijven gebruiken. Mijn algemene advies is hoe dan ook gewoon met melkzuur aan de slag te gaan.

zilver_brouwer

Citaat van: Eric v B op 10-01-2017  17:26 uOngetwijfeld allemaal waar. Daarnaast kun je wel gewoon kritisch blijven. In de advertentie stond ook niets over smaakafwijkingen en daar kun je wel een en ander over lezen in de diverse fora.

Een kans op een (onbedoelde) smaakafwijking is heel wat anders dan puur liegen over de werking van je product.
Een pH-buffer is niet super ingewikkeld, het is middelbare school niveau natuur-/scheikunde, dus zou niet weten waarom een bedrijf hun (in dit geval hele goede) reputatie op het spel zou zetten met een 5,2 buffer die niet naar 5,2 buffert.
Kritisch zijn is heel goed, maar er zit wel een grens aan.

Underdike

Citaat van: Wolter op 10-01-2017  15:16 uVan welk kwartaal is dit overzicht? Vierde kwartaal? Die van het derde kwartaal heb ik nog in gebruik en die lijkt qua waarden niet op deze. Vandaar mijn vraag.

Dit was het laatste kwartaal dat PWN online had staan voor hun waterpunt Andijk (waar wij hier in Onderdijk ons kraanwater vandaan krijgen).
Ik heb deze afgelopen december opgezocht... maar als jij betere of andere data hebt hoor ik dat graag!

PS voor de anderen... ik gebruikte al even die 5.2 buffer van Five Chemicals (zelfde producent als Star San & PBW).
Ik heb van die buffer nog een half potje van liggen, maar nu ook een flesje melkzuur... dus gebruik verder wel melkzuur volgens de suggestie van BrouwHulp.

Wolter

Citaat van: Underdike op 10-01-2017  18:19 uDit was het laatste kwartaal dat PWN online had staan voor hun waterpunt Andijk (waar wij hier in Onderdijk ons kraanwater vandaan krijgen).
Ik heb deze afgelopen december opgezocht... maar als jij betere of andere data hebt hoor ik dat graag!

Dit is de versie van het derde kwartaal 2016. (Vierde kwartaal kon ik niet vinden)


Underdike

Citaat van: Wolter op 10-01-2017  18:37 uDit is de versie van het derde kwartaal 2016. (Vierde kwartaal kon ik niet vinden)]

Ik denk dat jij gelijk hebt! Ik ga mijn schermpje even aanpassen (als dat weer lukt ;) )

Underdike

Nou ga ik toch weer twijfelen... zie onder
Wat vul ik nu in als Totale Alkaliteit (CaCo3) en als "rest-alkaliteit"?


Albertus

Citaat van: Underdike op 10-01-2017  19:02 uNou ga ik toch weer twijfelen... zie onder
Wat vul ik nu in als Totale Alkaliteit (CaCo3) en als "rest-alkaliteit"?

Wanneer je onderaan de Bicarbonaat invult dan berekent BrouwHulp de Totale alkaliteit, die kun je vervolgens in de rechter kolom invullen invullen.
Bicarbonaat wordt (o.m.) ook waterstofcarbonaat genoemd en staat in het overzicht van de drinkwatermaatschappij.
De rest-alkaliteit wordt automatisch berekend.

Bert

Underdike

Citaat van: Albertus op 10-01-2017  20:11 uWanneer je onderaan de Bicarbonaat invult dan berekent BrouwHulp de Totale alkaliteit, die kun je vervolgens in de rechter kolom invullen invullen.
Bicarbonaat wordt (o.m.) ook waterstofcarbonaat genoemd en staat in het overzicht van de drinkwatermaatschappij.
De rest-alkaliteit wordt automatisch berekend.

Bert

Bedankt!

mbroek

Citaat van: Underdike op 10-01-2017  19:02 uNou ga ik toch weer twijfelen... zie onder
Wat vul ik nu in als Totale Alkaliteit (CaCo3) en als "rest-alkaliteit" ??



De waterstofcarbonaat vul ik altijd in onderin het vakje Bicarbonaat. Dan kopieer ik de totale alkaliteit naar jet juiste vakje.

Voor wat betreft de grote veranderingen van het waterrapport met 2015, ergens in de eerste helft van 2016 zijn er andere filters geplaatst in de meeste of alle pompstations. Hierdoor is het water veel zachter geworden in N-Holland.
Eigenlijk is het water nu voor de meeste bieren iets te zacht.


Underdike

OK, nu staat het er zo in:



Grappig blijft dat het water te alkalisch & zacht is... maar het gevolg voor helemaal 60 liter water (bij een gemiddeld recept voor blond-bier) is slechts 2.1 gram CaCl en 11,89 ml melkzuur... klinkt verwaarloosbaar weinig :weetniet:
Ben blij dat ik niet per 19 liter brouw, dan krijg je hoeveelheden die mijn weegschaal niet meer kan waarnemen  ;D

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 10-01-2017  13:40 uAlles kan smaakafwijkingen veroorzaken. Als je teveel melkzuur toevoegt krijg je ook een smaakafwijking.
Als je je netjes houd aan de hoeveelheid per liter die nodig is, is er niks mis mee.

Ik heb dit spul ook hier in huis. Na twee keer gebruik ben ik er van afgestapt omdat het een ongewenst smaakje gaf. Later zag ik dat anderen dat ook melden op Amerikaanse fora.

Persoonlijk geef ik de voorkeur om de pH gewoon te meten en met melkzuur/fosforzuur en brouwzouten te corrigeren. Met behulp van de brouwzouten kun je de smaak van je bier sturen. Met de bufferzouten 5.2 van Five Star gaat dat niet.

haicoterbeek

De pH van mijn leidingwater is behoorlijk hoog. Deze is 8,2 volgens het rapport van het leidingwaterbedrijf. Als ik deze zelf meet kom ik nog iets hoger uit. Mijn spoelwater (15L) zuur ik aan met 3 ml melkzuur 80% om op de gewenste pH van 5,2 te komen. Inderdaad een geringe hoeveelheid. En inderdaad meten is weten. Je komt tot andere inzichten als je tijdens het maisch proces regelmatig een monster neemt om te testen. Ik moet zeggen dat BrouwHulp erg goed in de buurt komt met zijn voorspellingen. Leuk om te zien maar toch blijf ik de pH zelf meten. Met het toevoegen van calcium heb ik geen ervaring maar ga hier toch eens mee experimenteren. De hardheid hier is extreem laag.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 10-01-2017  23:32 uMet het toevoegen van calcium heb ik geen ervaring maar ga hier toch eens mee experimenteren. De hardheid hier is extreem laag.

Naast pH-correctie en het sturen van de smaak van je bier heeft het toevoegen van calciumzouten als groot voordeel dat je bier eerder helder is door het beter flocculeren van de gist.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 11-01-2017  21:24 uNaast pH-correctie en het sturen van de smaak van je bier heeft het toevoegen van calciumzouten als groot voordeel dat je bier eerder helder is door het beter flocculeren van de gist.

Dank je Jacques!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.