Bottelen via kraan of altijd via hevel?

Gestart door MikeG, 13-07-2018 11:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Wellicht dat het al een paar keer is gevraagd op het forum maar kan het zelf niet terugvinden:

Kan het kwaad om te bottelen middels het kraantje op het vat wanneer je het zachtjes in de flessen laat lopen (via de rand van de fles)? Ik vind zelf namelijk het bottelen altijd wel een dingetje met een hevel. Geeft altijd geknoei en het "handige vulhulpje" past niet op mijn hevelslang dus daar heb ik niks aan.
Het lijkt mij dat wanneer je het niet in de fles laat kletteren er niet zoveel zuurstof bijkomt dat er oxidatie ontstaat maar wellicht hebben jullie een andere mening of ervaring.

Ik hoor het graag.

Koen S


MikeG

Citaat van: Koen S op 13-07-2018  11:56 uHeb je al een afvulpijpje geprobeerd voor op je kraan?
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/hevels-en-toebehoren/kraantjes-en-toebehoren/d/afvulpijpje-vr-kraan-018-053-9

Ahum... :-[ Ik heb dus dat afvulkraantje en datzelfde afvulpijpje alleen nooit geweten dat het op het kraantje past (zat allemaal bij het startpakket wat ik ooit gekocht heb)... heb me suf zitten piekeren hoe ik dat afvalpijpje op mijn hevel slang kon krijgen  :lol:

Soms zijn de oplossingen zooooooo simpel!   DANK!!!  :groots:

Mark GA

Ik heb zelf een afvulpijpje aan een slang die aan een kraan zit.
Zo ben je nog flexibeler.

Btw - als ik op die link klik krijg ik dit te zien:

ray81

Ik gebruik een hevelfilter met een afvulpijpje. Hiervoor afvulpijpje direct op de kraan gehad.
Vind dit toch een stuk makkelijker en meer ontspannen. Je zet gewoon een kratje lege flesjes neer, en doet het afvulpijpje 1 voor 1 in de flesjes en als hij aan het vullen is, heb je eventjes je handen vrij. Wel opletten blijven opletten dan natuurlijk haha.

Volgens mij heb ik dit:
https://www.brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html
https://www.brouwmarkt.nl/afvulpijpje-transparant-zwart-ft-past-op-pvc-slang-9-13-mm.html

Daze

Citaat van: MikeG op 13-07-2018  12:04 uAhum... :-[ Ik heb dus dat afvulkraantje en datzelfde afvulpijpje alleen nooit geweten dat het op het kraantje past (zat allemaal bij het startpakket wat ik ooit gekocht heb)... heb me suf zitten piekeren hoe ik dat afvalpijpje op mijn hevel slang kon krijgen  [emoji38]

Soms zijn de oplossingen zooooooo simpel!   DANK!!!! :groots:
Ik ben de tel kwijt wbt "Oh ja" momentjes sinds ik ben gaan brouwen, hoort erbij!

MikeG

Citaat van: Daze op 13-07-2018  12:43 uIk ben de tel kwijt wbt "Oh ja" momentjes sinds ik ben gaan brouwen, hoort erbij!
Inderdaad en soms zijn de oplossingen zo simpel dat je ze gewoon niet ziet ;-)

Neetje

Citaat van: MikeG op 13-07-2018  13:47 uInderdaad en soms zijn de oplossingen zo simpel dat je ze gewoon niet ziet ;-)

Zet mijn bottelvat altijd hoger, zet op mijn kraantje een slang van 60 cm en stop in de slang mijn bottelpijpje.
Hoef je het kraantje niet iedere keer dicht te draaien of fles te lichten.
Als je alleen met een slang werkt, dan de slang tot de bodem in de fles en zodra de fles bijna vol is, optillen tot vloeistof niveau.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.