Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Je chloride staat verkeerd ingevuld; 33 ipv 139. Voor de rest prima toch?
Dank je wel voor je reactive, ik heb 't van 33 naar 139 opgehoogd... ik twijfelde vooral omdat ik niet precies wist wat nou wat was.Ik dacht dat het een heel gedoe zou gaan worden nu, maar volgens BrouwHulp moet ik nu bijvoorbeeld op 60 liter water alleen maar 2,10 gram CaCl & 12,10 ml melkzuur toevoegen... Is dat nou alles?Op 1 of andere manier had ik een zwik toevoegingen verwacht, en grotere hoeveelheden...Enneh... nu dat melkzuur er in gaat, kan ik nu de pH-buffer achterwege laten?
Die pH buffer is sowieso af te raden omdat een smaakafwijking kan geven.
Alles kan smaakafwijkingen veroorzaken. Als je teveel melkzuur toevoegt krijg je ook een smaakafwijking.Als je je netjes houd aan de hoeveelheid per liter die nodig is, is er niks mis mee.
Alleen wil je niet altijd op 5,2 maischen , en is het niet zeker dat de pH 5,2 buffer ook 5,2 als resultaat geeft.
Dat het 5,2 als resultaat geeft durf ik wel van uit te gaan, anders zouden ze vals adverteren.
Klopt en wij van WC-eend...
Ja ja, moet overal maar je aluminiumhoedje voor op? Stuur jij ook al je hop en mout naar een onafhankelijk laboratorium op om alfa gehalte of verwachte opbrengst te testen?Of geloof je dan ook wat "WC eend" op hun verpakking/advertentie/overzicht doorgeeft aan je? De pH buffer die ik gebruik komt van een Amerikaans bedrijf, en zij staan als land bekend om maar wat graag te gaan procederen als bedrijf A zegt en B doet.Bovendien heb ik goede ervaringen er mee, en ook veel Amerikaanse (hobby)brouwers die ik van video's volg hebben geen negatieve ervaringen er mee.
Ongetwijfeld allemaal waar. Daarnaast kun je wel gewoon kritisch blijven. In de advertentie stond ook niets over smaakafwijkingen en daar kun je wel een en ander over lezen in de diverse fora.
Van welk kwartaal is dit overzicht? Vierde kwartaal? Die van het derde kwartaal heb ik nog in gebruik en die lijkt qua waarden niet op deze. Vandaar mijn vraag.
Dit was het laatste kwartaal dat PWN online had staan voor hun waterpunt Andijk (waar wij hier in Onderdijk ons kraanwater vandaan krijgen).Ik heb deze afgelopen december opgezocht... maar als jij betere of andere data hebt hoor ik dat graag!
Dit is de versie van het derde kwartaal 2016. (Vierde kwartaal kon ik niet vinden)]
Nou ga ik toch weer twijfelen... zie onderWat vul ik nu in als Totale Alkaliteit (CaCo3) en als "rest-alkaliteit"?
Wanneer je onderaan de Bicarbonaat invult dan berekent BrouwHulp de Totale alkaliteit, die kun je vervolgens in de rechter kolom invullen invullen.Bicarbonaat wordt (o.m.) ook waterstofcarbonaat genoemd en staat in het overzicht van de drinkwatermaatschappij.De rest-alkaliteit wordt automatisch berekend.Bert
Nou ga ik toch weer twijfelen... zie onderWat vul ik nu in als Totale Alkaliteit (CaCo3) en als "rest-alkaliteit" ??
Met het toevoegen van calcium heb ik geen ervaring maar ga hier toch eens mee experimenteren. De hardheid hier is extreem laag.
Naast pH-correctie en het sturen van de smaak van je bier heeft het toevoegen van calciumzouten als groot voordeel dat je bier eerder helder is door het beter flocculeren van de gist.
Even een vraag tussendoor. Ik zie dat in 2016 mijn kraanwater volgens Dunea gemiddeld een pH heeft van 7,2 en ik dus eigenlijk moet werken met melkzuur. Wat voor smaakverschil zou ik moeten merken?
Wanneer ik naar de watersamenstelling van mijn woonplaats kijk zie ik dat het water van drie verschillende pompstations kan komen namelijk Helmond, Veghel en Lieshout. Wie weet of het een terechte veronderstelling van mij is dat de grootste kans is dat het water uit het bovenste pompstation komt? Ze staan in ieder geval niet op alfabetische volgorde onder elkaar op de site van Brabant water.
Een goed idee om de pH te meten. De pH ligt tussen de laatste twee helaas niet al te ver uit elkaar 7,67 7,95 en 8,05.
Een mailtje naar je waterleverancier kan je uit de brand helpen. Sinds kort hebben we in Zutphen ander water (veel beter water), maar er was wat verwarring over of er nog water onderweg van het pompstation naar Zutphen wordt toegevoegd. Albertus heeft dit nagevraagd en een uitstekend antwoord gekregen.
Sinds ik een iets nauwkeuriger pH meter heb, merk ik wel dat de pH van het kraanwater niet iedere keer gelijk is.
Helaas geven ze geen mailadres maar kan je via Facebook vragen stellen. Zojuist gedaan nu even afwachten. Ik verwacht vandaag met de Carnaval geen antwoord.
Die 40 is een gemiddelde dat ik heb genomen.Ik heb de vraag gesteld aan mijn watermaatschappij en kreeg volgend antwoord:De hardheid van het water bepalen wij in de meeste gevallen via het meten van de calcium- en magnesiumconcentratie. De hardheid van water is de som van het aanwezige calcium en magnesium. Deze metalen worden gemeten met het toestel ICP-MS (Inductief gekoppelde plasma MassaSpectrometrie). Wanneer de calcium- en magnesiumconcentraties bekend zijn kunnen we via volgende formule de hardheid in mg/l CaCO3 bepalen:Hardheid in mg CaCO3/l = 2.497 [Ca, mg/l] + 4.118 [Mg, mg/l]Voor waterproductiecentrum De Gavers komt dit dan op 271.3 mgCaCO3/l.271,3 leek me enorm veel