Gegevens loterij: Belgische gisten zijn populair

Gestart door Jacques, 08-01-2017 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De afgelopen loterij "Verloting 20 stuks Whitelabs PurePitch aangeboden door Brouwland" levert een paar leuke gegevens op.

Onder andere geeft het een inzicht in de populariteit van vloeibare gisten. Er zijn 141 deelnemers geweest aan de loterij. De kans om te een gist was daarmee 1:7 en dat is heel wat hoger dan veel andere loterijen.



Ik heb ook een grafiek gemaakt waarin de landen van de oorsprong de gisten te zien is. Duidelijk is dat de Belgische gisten populair zijn onder de deelnemers van de loterij. En verder lijkt het een beetje op dat IPA en IPA-achtige bieren niet zo heel erg veel gebrouwen worden. Dit ondanks dat het bier van de komende Brand wedstrijd een session IPA is.




Verder heb ik ook nog gekeken naar het aantal jaren dat men al brouwt.



Mooi om te zien dat veel deelnemers de nodige jaren ervaring hebben.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 08-01-2017  22:31 uDe afgelopen loterij "Verloting 20 stuks Whitelabs PurePitch aangeboden door Brouwland" levert een paar leuke gegevens op.
..
Ik heb ook een grafiek gemaakt waarin de landen van de oorsprong de gisten te zien is. Duidelijk is dat de Belgische gisten populair zijn onder de deelnemers van de loterij. En verder lijkt het een beetje op dat IPA en IPA-achtige bieren niet zo heel erg veel gebrouwen wordt.

Een Belgische biertype moet het vaak voor een (groot) deel van z'n gistprofiel hebben. Bij een IPA wil je vooral de hop naar voren laten komen ondersteund door wat moutigheid. Dus gebruik je vaak een wat neutralere en cleane gist. Ik zou dus voor een Belgisch biertype eerder een mooie vloeibare gist kiezen en voor een IPA-achtig bier een korrelgist voor het gemak.

Dus ik denk niet dat je op basis van deze loterij kunt concluderen dat IPA-achtige bieren minder gebrouwen worden.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 09-01-2017  04:53 uEen Belgische biertype moet het vaak voor een (groot) deel van z'n gistprofiel hebben. Bij een IPA wil je vooral de hop naar voren laten komen ondersteund door wat moutigheid. Dus gebruik je vaak een wat neutralere en cleane gist. Ik zou dus voor een Belgisch biertype eerder een mooie vloeibare gist kiezen en voor een IPA-achtig bier een korrelgist voor het gemak.

Dus ik denk niet dat je op basis van deze loterij kunt concluderen dat IPA-achtige bieren minder gebrouwen worden.

Ik concludeer dat de Belgische gisten zeer populair zijn bij de deelnemers van de loterij. Dat zegt op zich inderdaad niets over een verminderde belangstelling voor het brouwen van IPA-achtige bieren.

Echter met de komende Brand wedstrijd in het zicht had ik een beetje verwacht dat Amerikaanse gisten massaal gekozen zouden worden. Een ideale manier om nieuwe gisten uit te proberen. Indien het resultaat tegenvalt heb je nog volop de gelegenheid om opnieuw te brouwen en te vergisten met een andere gist.

kiekumgaon

Dit is weer leuk onderzoek leuk om het te weten :groots:. :proost:

Bart LJ

Grappig dat de uitslag voor mij volledig contra-intuïtief is. Ik had het idee dat de aandacht voor België juist minder werd...

Mijn liefde voor bier is pas gaan bloeien toen ik erachter kwam dat er meer is dan dubbels en tripels.

RoodeLeeuwVenlo

Mij verbaasd dit niet. Wat je leest is vaak wat op dit moment een 'hype' is. Maar wat 'mainstream' is blijft wat meer onder het maaiveld. Ik heb een biercafé en ik merk ook dat de Belgische bieren vele malen gewilder zijn dan de Amerikaanse. Maar men heeft toch de mond vol van IPA's. Spreekwoordelijk dan. Een IPA op het vat verkoopt lang niet zo snel als Blond, Dubbel en Tripel. Nu zit ik in Limburg en dat wordt toch nog wel als traditioneel gezien. In Mokum zal het anders gaan.

Paard

Mooi overzicht ik had het ook al een beetje bekeken en vond het ook opvallend hoeveel Belgen er tussen staan. Maar goed is ook niet zo raar iedereen lust na pils ook blond en dubbel en tripel een ipa is echter niet aan ieder besteed en past vaak niet heel goed bij het eten.

Dugraph

Citaat van: Sander van Dijk op 09-01-2017  04:53 uEen Belgische biertype moet het vaak voor een (groot) deel van z'n gistprofiel hebben. Bij een IPA wil je vooral de hop naar voren laten komen ondersteund door wat moutigheid. Dus gebruik je vaak een wat neutralere en cleane gist. Ik zou dus voor een Belgisch biertype eerder een mooie vloeibare gist kiezen en voor een IPA-achtig bier een korrelgist voor het gemak.

Ik zoek het meer in de hoek van Sander van Dijk. Als ik ter voorbereiding op de Brand wedstrijd recepten vergelijk dan kom ik veelal uit op de US-05 of een vergelijkbaar cleane gist. Qua eigenschappen dus minder spannend dan een Belgische gist. Precies de reden dat ik eens de WLP500 Monastry Ale uit wilde proberen.

Geert_d

Leuk om te lezen  :proost: Wist niet dat er Franse gist bestond

Jacques

Citaat van: Geert_d op 11-01-2017  22:29 uLeuk om te lezen  :proost: Wist niet dat er Franse gist bestond

French saison...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.