Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met maischen in koelbox  (gelezen 3506 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Ervaringen met maischen in koelbox
« Reactie #25 Gepost op: 19-05-2018 10:32 u »
Ja eenstapsmethode is natuurlijk ideaal want dan loop je niet tegen de nadelen aan van de koelbox. Maar wil je je dan gaan beperken tot alleen eenstapsmethode? want dat is dan wel de consequentie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
Ervaringen met maischen in koelbox
« Reactie #26 Gepost op: 19-05-2018 10:34 u »
Ja eenstapsmethode is natuurlijk ideaal want dan loop je niet tegen de nadelen aan van de koelbox. Maar wil je je dan gaan beperken tot alleen eenstapsmethode? want dat is dan wel de consequentie.
Voor bepaalde brouwsels wel, inderdaad. Dan is een uur lang maischen op 65-68 graden uitstekend.

In dit boek staan uitsluitend recepten die een eenstaps maischschema hebben.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 19-05-2018 10:35 u »
Ik vind het altijd bijzonder dat zoveel mensen de limitatie van de techniek die ze gebruiken niet willen accepteren en dan gekke tructjes gaan uithalen.

Daar is de hele technische vooruitgang in de wereld op gebaseerd. Wat denk je van de gekke truukjes die allemaal uitgehaald zijn om van de eerste PC-XT computer te komen tot wat we nu hebben. Limitatie van de techniek hoort blijkbaar niet bij de genen van de mens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 19-05-2018 10:37 u »
Voor bepaalde brouwsels wel, inderdaad. Dan is een uur lang maischen op 65-68 graden uitstekend.
Maar waarmee ga je die andere brouwsels dan brouwen?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 19-05-2018 10:38 u »
Mooie "koelboxen" zijn de Schengler Thermoports. Er zitten kraantjes op of je zaagt voorzichtig een gat in de bodem voor een kraan. Mattmill heeft passende filterbodems of je gebruikt een JAVAL filter.

De ideale manier om een tweestapsmaisch met een koelbox te doen is natuurlijk een decoctie. Je maischt in in je kookketel, na een tijdje verhuis je zo veel mogelijk dunne wort naar je koelbox. Dan verhoog je de temperatuur in je kookketel naar 73 ░C en houdt daar een rust, dan door en koken dat spul. Wel roeren tot het kookt. Kookduur afhankelijk van bierkleur, lichte bieren 15 min, donkere tot 30. Dan het hele spul bij je dunne wort in de koelbox. Wel van te voren bepalen hoeveel er in de kookketel moet blijven om uiteindelijk in de koelbox op 73░C uit te komen.

Ingo

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #30 Gepost op: 19-05-2018 10:39 u »
Maar waarmee ga je die andere brouwsels dan maken?
(Zie mijn edit in de vorige post)
De complexere bieren met de machine, de eenvoudigere doordrinkers met een Mennopan?

Offline Sander00

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #31 Gepost op: 20-05-2018 18:14 u »

Concrete vragen, die ik kan bedenken zijn:
  • Wat is jullie mening over mijn proefneming en het daarbij vastgestelde verval in temperatuur?
  • Tussentijds heet water toevoegen om het temperatuurverval te compenseren is een methode. Worden hiervoor ook andere methodes gebruikt?
  • Is het isolerend vermogen van een Curver koelbox wel voldoende of dien ik bijvoorbeeld een Coleman of CampingGaz koelbox te gebruiken?
  • Wat zijn goede methodes om een koelbox extra te isoleren
  • Zijn er niet genoemde nadelen verbonden aan het maischen in een koelbox, die ik nog niet zie?

Ik ben destijds ook begonnen met een koelbox. Door de wand van de koelbox had ik een kraan met bazookafilter gemaakt.
Het verval wat je gemeten hebt komt aardig overeen met wat ik had. Ik denk (afgaande op mijn ervaring) dat er redelijk wat te winnen is in het afsluiten van de deksel. Ik weet niet hoe "luxe" je huidige koelbox is maar die van mij was een eenvoudige deksel zonder klemmechanisme. Verder was de deksel redelijk hol terwijl de rest van de koelbox gevuld was met isolatie. Succes!

Tip> Mocht je er een kraan/filter op zetten let er dan op dat je uiteinde van je kraan niet lager is dan de bodem koelbox. Wellicht een simpele tip maar ik heb aardig wat moeite moeten doen om het lekken langs de kraan (door de wand) acceptabel te houden.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 22-05-2018 12:46 u »
Op zich is de SS Brewtech Infussion ook niet anders dan een dure koelbox, maar op een of andere manier ben ik zeer ge´nteresseerd geraakt in die ketel, dat in combinatie met een ketel van dezelfde leverancier. Maar goed, het is nog steeds een klap geld voor een koelbox ;)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #33 Gepost op: 22-05-2018 13:11 u »
Ik heb ruim 100 brouwsels in een koelbox gebrouwen, en brouw al sinds ik begonnen ben in een koelbox. Mijn ervaringen:

- Action-box voldoet niet. Koop een goede (Coleman, Campingaz, Igloo, etc)
- 98% van de bierstijlen kun je met een eenstapsmaisch brouwen
- De invloed van je maischema op je bier is door heel veel mensen (ook hier op het forum) zwaar overrated
- Je kunt prijswinnende bieren met een koelbox brouwen
- Het is een hele ontspannen manier van brouwen
- Temperatuurverlies is er nauwelijks als je een goede koelbox hebt

Ik ben sinds 9 maanden over op een Speidel 50 maar ik heb mijn 72ltr Coleman gehouden zodat ik af en toe ook zwaardere bieren kan brouwen. Van het weekend nog gedaan, een imperial porter van 1,093. Water (incl spoelwater) in de Speidel opwarmen, overpompen naar koelbox, daar inmaischen, Speidel doorverwarmen om spoelwater rond de 80 graden te krijgen, eerste afloop weg laten lopen in een emmer, spoelen, en de rest in de Speidel laten lopen en doorverwarmen richting kookpunt. Werkt perfect :) Ik ben blij met mijn koelbox.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #34 Gepost op: 22-05-2018 13:17 u »
Als het gros in USA en AustraliŰ ermee werkt, zal het wel Ok zijn toch?
Wij zijn begonnen met zak in een SS Brewtech pan... en dat zal (net als in een koelbox met zak of hevelfilter) prima werken... ik vind pannen iets fijner werken met spoelen, maar dat is persoonlijk.
Ik geloof trouwens wÚl dat meerstapsmaischen anders bier oplevert dat 1-stapsmaischen... en voor mij is het in ieder geval handiger werken (en minder risico op direct te veel doorschieten).

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #35 Gepost op: 22-05-2018 13:22 u »
Ik brouw zelf met een Igloo 5 gallon drankdispenser, die is makkelijk om te bouwen, aangezien er al een gat in zit. Kogelkraan met bazookafilter er op en klaar. Ik maisch meestal een uur met zo'n 3x roeren tussendoor en in dit uur daalt mijn temperatuur ongeveer 1 graden. Een wat duurdere koelbox loont dus wel.

Het zou trouwens kunnen dat de hoeveelheid maisch ook van invloed is op het verval in temperatuur. Al warmt die lucht natuurlijk snel op, maar het is wel ruimte met eden andere temperatuur binnen je ge´soleerde omgeving, dus wellicht heeft het invloed...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 22-05-2018 15:10 u »
Het zou trouwens kunnen dat de hoeveelheid maisch ook van invloed is op het verval in temperatuur.

Ja, hoe voller hoe stabieler, meer thermische massa.

Ingo

Offline rlandzaat

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #37 Gepost op: 22-05-2018 15:33 u »
Ik was eigenlijk vergeten, dat ik dit topic ooit begonnen was  :). Sindsdien heb ik samen met een goede vriend een kleine brouwinstallatie (capaciteit ca 65 l) gebouwd waarbij we de SS Brewtech Infusion Mash Tun gebruiken. We hebben daar nu drie keer mee gebrouwen en het temperatuurverval na een uur is tussen de 1 en 2 graden.

Het plan om met een koelbox te gaan werken is door het bovenstaande wat op de achtergrond geraakt, maar ik ga dat zeker weer oppakken om kleine brouwsels te kunnen brouwen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 22-05-2018 15:34 u »
Ik was eigenlijk vergeten, dat ik dit topic ooit begonnen was  :). Sindsdien heb ik samen met een goede vriend een kleine brouwinstallatie (capaciteit ca 65 l) gebouwd waarbij we de SS Brewtech Infusion Mash Tun gebruiken. We hebben daar nu drie keer mee gebrouwen en het temperatuurverval na een uur is tussen de 1 en 2 graden.

Het plan om met een koelbox te gaan werken is door het bovenstaande wat op de achtergrond geraakt, maar ik ga dat zeker weer oppakken om kleine brouwsels te kunnen brouwen.

Ik ben dan erg benieuwd naar jou ervaringen met deze maischketel is, aangezien ik overweeg om deze aan te schaffen.

Offline bordev

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 22-05-2018 17:47 u »
Pas op met temperaturen van boven de 80 graden bij een Coleman. Het plastic aan de binnenkant wordt dan zachter en kan geperforeerd worden door het gewicht van ik noem een valse bodem van RVS op schroefpootjes...  schade en schande en zo ::)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #40 Gepost op: 22-05-2018 22:56 u »
Ja, hoe voller hoe stabieler, meer thermische massa.

Ingo
Dit is ook mijn ervaring.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-05-2018 15:00 u »
Ik ben dan erg benieuwd naar jou ervaringen met deze maischketel is, aangezien ik overweeg om deze aan te schaffen.

We (mijn brouwmaat en ik) hebben er nu drie keer mee gebrouwen. Hij bevalt heel goed, temperatuurverval is laag (ca. 1 tot 2 graden per uur). Ik krijg wel de indruk, dat het rendement wat lager is, maar daar ga ik de volgende keer wat nauwkeuriger naar kijken.

Tot nu toe ben ik vooral bezig geweest met het wennen aan de nieuwe, grotere installatie. Hiervoor brouwden we met ÚÚn pan en een filterkuip, capaciteit een krappe 30 l. Nu is het een brouwtrap geworden met een warmwaterpan op de hoogste trede, de maishpan op de middelste en de kookpan op de laagste. Dat is toch wel een andere manier van werken en in het begin kom je nog allerlei zaken tegen, die aangepast moeten worden.

Misschien moet ik maar eens een SS Brewtech Infusion Mash Tun topic openen  :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 23-05-2018 15:51 u »
...

Misschien moet ik maar eens een SS Brewtech Infusion Mash Tun topic openen  :)

Lijkt me wel een goed plan, ben ook erg benieuwd naar je installatie (foto's e.d.)

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #43 Gepost op: 23-05-2018 21:18 u »
Ik was eigenlijk wel benieuwd wat je begintemperatuur was; dat stond er niet bij.

Ik overweeg zelf om een koelbox om te toveren tot mash tun. Vandaar deze reactie op een oud onderwerp.

Ik lees wel eens dat een Action koelbox van Ç 8,95 ook voldoet. Maar die zijn niet ge´soleerd dus vraag me af of dat een vereiste is?
Tevens meteen de vraag: als een koelbox een dubbele wand heeft en je zaagt daar een gat in: moet je dat gat dan eerst verstevigen alvorens een stuk pijp in te draaien?
En hoe hoog moet dat gat komen, er van uitgaande dat ik zelf een hevelfilter van pvc wil bevestigen?

Gebruik hier ook regelmatig een kleine koelbox voor proefbrouwsels (met hevelfilter). Start dan met een begintemperatuur van zo'n 71/72 graden vˇˇr storten.
Temperatuur valt na storten terug tot 66 Ó 67 graden.

Het hoeft allemaal niet zo spannend als sommige denken. Zie post Markiej87.

Maischen kan je al in een gewone huishoudemmer. Ik heb een 10 liter keg van een kraantje voorzien (met ingebouwd sleuven-ring- filter) en gebruik deze ook regelmatig.
In het koude seizoen steek ik er soms even een dompelelement in, indien ik zwaarder bier wil en daardoor geen warm water kan toevoegen.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #44 Gepost op: 08-06-2018 16:57 u »
Dit topic heeft mijn aandacht getrokken om de volgende reden. Ik heb van de week de eerste keer met een moutpakket gebrouwen. Voorheen waren het beerkits. Op zich was het goed te doen. Ik werkte met een BIAB in een elektrische brouwketel. Ging prima, totdat de BIAB eruit moest. Wat een geklieder! Gelukkig had ik een hand hulp en kon zodoende toch spoelen. Nou heb ik gisteren een koelbox aangeschaft. Een filterhex had ik een tijdje terug besteld. Ik had de koelbox gevuld met 25 liter water van 80 graden. Na een uurtje was de temperatuur gezakt naar 76 graden. Niet afgedekt. Ik heb van het ding een paar fotootjes gemaakt. Denken jullie dat dit gaat werken?

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #45 Gepost op: 08-06-2018 17:18 u »
Nou heb ik gisteren een koelbox aangeschaft. Een filterhex had ik een tijdje terug besteld.

Ik had de koelbox gevuld met 25 liter water van 80 graden. Na een uurtje was de temperatuur gezakt naar 76 graden. Niet afgedekt. Ik heb van het ding een paar fotootjes gemaakt. Denken jullie dat dit gaat werken?

Gaat zeker werken.

Vergeet niet dat na storten, en roeren tijdens stort, schroot de temperatuur zo'n 5 Ó 7 graden zakt.
Tijdens maischen alleen deksel eraf tijdens omroeren. Dan zal de temperatuur niet veel zakken.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #46 Gepost op: 09-06-2018 15:37 u »
Niet afgedekt.

Waarom niet afgedekt? Dan is het niet raar dat het sneller afkoelt :)

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #47 Gepost op: 10-06-2018 01:58 u »
Waarom niet afgedekt? Dan is het niet raar dat het sneller afkoelt :)
Ik vind 4 graden niet veel...

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #48 Gepost op: 10-06-2018 02:18 u »

Daarom dit boek ook maar besteld.

Tags: