Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met maischen in koelbox  (gelezen 4007 keer)

Offline rlandzaat

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ervaringen met maischen in koelbox
« Gepost op: 08-01-2017 19:45 u »
Ik ben een beginnend brouwer, die nog een beetje zoekende is naar een brouwproces, dat het beste bij hem past. Mijn huidige brouwproces bestaat globaal uit maischen in een aangepaste weckpan, wort afhevelen in een emmer, weckpan schoonmaken, wort terug laten lopen in weckpan, koken, koelen, afhevelen in een FastFermenter, vergisten, bottelen. De weckpan heeft geen thermostaat, op temperatuur brengen en houden gebeurt met een thermometer en een dimmer om het vermogen van het verwarmingselement te regelen. Een vermogensmeter geeft aan wat het opgenomen vermogen van het verwarmingselement op een bepaald moment is.

V.w.b. het maischen en koken heb ik met het bovenstaande proces twee problemen: temperatuur van het beslag is lastig nauwkeurig te regelen (last van overshoot) en door de noodzaak om tussentijds het wort af te hevelen om de weckpan schoon te maken wordt veel warmte verloren.

Ik overweeg daarom om te gaan maischen in een koelbox en ben op zoek naar ervaringen van brouwers, die dit eerder hebben gedaan en dit al dan niet nog steeds doen. Van een familielid heb ik een Curver koelbox gekregen met een inhoud van ca. 32 liter. Ik wil per keer tussen de 12 en 15 liter bier brouwen, dus de inhoud van deze koelbox is ruim voldoende. Om een indruk te krijgen hoeveel de temperatuur in een uur tijd terugloopt heb ik de koelbox met ca. 12 liter heet water gevuld. De koelbox heb ik daarna rondom (inclusief bodem en deksel) extra geÔsoleerd met dekens. Een half uur na het vullen was de temperatuur van het water gedaald tot 69,5 graden. Nog eens een uur later was de temperatuur gedaald tot 66,2 graden, een verval van 3,5 graden dus.

Er valt vast wat af te dingen op bovenstaande proefneming. Normaliter zou er aan die 12 liter water een kilo of drie mout zijn toegevoegd wat het niveau van de vloeistof zou hebben vergroot. Bovendien zou de aanwezigheid van de vaste stoffen in de vloeistof misschien de warmte langer kunnen vasthouden.

Concrete vragen, die ik kan bedenken zijn:
  • Wat is jullie mening over mijn proefneming en het daarbij vastgestelde verval in temperatuur?
  • Tussentijds heet water toevoegen om het temperatuurverval te compenseren is een methode. Worden hiervoor ook andere methodes gebruikt?
  • Is het isolerend vermogen van een Curver koelbox wel voldoende of dien ik bijvoorbeeld een Coleman of CampingGaz koelbox te gebruiken?
  • Wat zijn goede methodes om een koelbox extra te isoleren
  • Zijn er niet genoemde nadelen verbonden aan het maischen in een koelbox, die ik nog niet zie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
Re: Ervaringen met maishen in koelbox
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2017 19:58 u »
Ik heb geen ervaring met curver want ik heb een coleman.
Normaal maisch ik in met ongeveer 18 l water en zo ongeveer 5 a 6 kilo mout.
Dit om je een idee te geven en nu het kouder is zal het op een uur maischen misschien iets meer zijn maar normaal verlies ik zo ongeveer een graad of 2.
Ik pak de koelbox ook nog goed in.
Ik begin altijd zo rond de 66 of 67 graden.
Verder zou ik zeggen en ik heb nu zo'n 40 brouwsels aan ervaring met deze methode dat je daar niet te zwaar aan moet tillen aan een beetje temperatuurverlies.
Maar er zijn vast andere meningen.
Als ik gefilterd heb dan voeg ik in een keer alle spoelwater(batchsparging) toe van over de 90 graden en kom dan op zo'n 75 graden of hoger uit en dan weer filteren
Ik vind het een geweldige manier om een eenstapsmaischschema uit te voeren en ik zou niet anders willen.
De enige vervanging van mijn koelbox zou een bulldog of grainfather zijn omdat je daar ook makkelijk een eenstapschema mee kunt doen. 

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2017 20:09 u »
Voor zover ik weet zijn er vele duizenden die deze methode gebruiken, zeker in Amerika & AustraliŽ is de methode vrij standaard.
Ze gebruiken graag Coleman of Iglo koelboxen omdat die een kraantje onderin hebben waar een hevelfilter in kan worden geknutseld... maar d'r zijn andere opties voor dus geen probleem als je dat niet hebt.
Als het temperatuur-verloop in een uur tijd niet teveel afneemt, zelfs als je tussendoor 2 of 3 keer opent om effe door te roeren, dan is het goed toch?
De tip die ik vaker gehoord heb is om 5 a 6 graden te warm water te pakken dan de 67 a 68 graden voor de maisch. Het zakt dan plm. die 5 graden als de mout erbij gaat... Na roeren afsluiten en afdekken met een oud dekbed. Proefondervindelijk kijken of die 5 graden bij jou ook klopt, zo niet aanpassen voor de volgende keer.
In principe zit je goed als je ergens tussen de 65 en 69 graden bandbreedte weet te blijven...

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2017 21:08 u »
Ik zelf ben van plan om binnenkort in mijn koelbox een verhittingsbron aan te brengen.
Ik zat te denken om op Ali een boiler element aan te schaffen en deze erin te gooien. B.V. deze Boiler element.
Daar zit ook al een schroefdraad op. Gat boren, moer met siliconenring erop en gaan met die banaan.

Heeft iemand dit al is geprobeerd?

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2017 21:19 u »
Ik zelf ben van plan om binnenkort in mijn koelbox een verhittingsbron aan te brengen.
Ik zat te denken om op Ali een boiler element aan te schaffen en deze erin te gooien. B.V. deze Boiler element.
Daar zit ook al een schroefdraad op. Gat boren, moer met siliconenring erop en gaan met die banaan.

In mijn originele post gaf ik aan, dat het aan de kook brengen na het maishen en filteren erg lang duurt door de sterke temperatuurdaling van het wort. Mijn weckpan is maar 1650 W. Om dit te versnellen heb ik bij Conrad een dompelaar van 1500 W gekocht. Deze denk ik nu te kunnen gebruiken om tussentijds het beslag mee op te warmen als de temperatuur me teveel daalt.

Er zullen best goedkopere aanbieders van dompelaars zijn. In het Engels heet zo'n ding "heatstick" geloof ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2017 21:20 u »

Ja, dat heb ik zo'n 35 jaar geleden gedaan. Ik kwam er heel snel achter dat het geen goed idee was. Het beslag brandt aan. In mijn geval zelfs zo erg dat een buurvrouw aan de deur kwam om te zeggen dat er iets niet goed was omdat ze een brandgeur waarnam. Niets om je druk over te maken zei ik haar, ik ben aan het brouwen. Toen ik terug was bij mijn brouwemmer zag ik bellen ophoog komen waaruit grijze rook uitkwam...

Brouwen in een koelbox heb ik overigens ook gedaan. Dat werkt op zich prima. Omdat ik ook meerstaps wilde kunnen brouwen ben ik ervan afgestapt. Brouwen in een zak werd de volgende stap. Vanwege het geklieder met een uitlekkende zak, het niet kunnen spoelen en oxidatie van het wort ben ik verder gaan zoeken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2017 21:22 u »
In mijn originele post gaf ik aan, dat het aan de kook brengen na het maishen en filteren erg lang duurt door de sterke temperatuurdaling van het wort. Mijn weckpan is maar 1650 W. Om dit te versnellen heb ik bij Conrad een dompelaar van 1500 W gekocht. Deze denk ik nu te kunnen gebruiken om tussentijds het beslag mee op te warmen als de temperatuur me teveel daalt.

Er zullen best goedkopere aanbieders van dompelaars zijn. In het Engels heet zo'n ding "heatstick" geloof ik.

Voor het koken is dat prima. Ook daarmee heb ik ervaring.
Maischen gaat ook onder voorwaarde dat je continu met de dompelaar roert.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2017 21:38 u »
Ja, dat heb ik zo'n 35 jaar geleden gedaan. Ik kwam er heel snel achter dat het geen goed idee was. Het beslag brandt aan. In mijn geval zelfs zo erg dat een buurvrouw aan de deur kwam om te zeggen dat er iets niet goed was omdat ze een brandgeur waarnam. Niets om je druk over te maken zei ik haar, ik ben aan het brouwen. Toen ik terug was bij mijn brouwemmer zag ik bellen ophoog komen waaruit grijze rook uitkwam...

Haha dat is wel heel erg!
Maar hoeveel kW gebruikte je? En hoelang niet geroerd?
Zolang je niet teveel in een keer verwarmd en roert lijkt het me geen probleem. Een weckketel kan toch ook verhitten zonder plots aan te branden.

Zou het zelf met een thermostaat en een roermotortje doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2017 21:43 u »
Haha dat is wel heel erg!
Maar hoeveel kW gebruikte je? En hoelang niet geroerd?
Zolang je niet teveel in een keer verwarmd en roert lijkt het me geen probleem. Een weckketel kan toch ook verhitten zonder plots aan te branden.

Zou het zelf met een thermostaat en een roermotortje doen.

Het was een element van 2 kW. Er werd goed geroerd. Het probleem is echter dat je niet onder het element kunt roeren. Bij een Weckketel wordt de warmte veel beter verdeeld en kun je over de bodem van de ketel roeren.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2017 21:47 u »
Bekijk het filmpje in mijn handtekening maar eens. Een koelbox (heb zelf een curver) is prima. Ik heb hem met radiatorfolie extra geÔsoleerd, scheelt weer wat temperatuurverlies.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Ervaringen met maischen in koelbox
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2017 21:54 u »
.............
Nog eens een uur later was de temperatuur gedaald tot 66,2 graden, een verval van 3,5 graden dus.
............
Tussentijds heet water toevoegen om het temperatuurverval te compenseren is een methode. Worden hiervoor ook andere methodes gebruikt?
............

Zorgen dat je tijdig heet spoelwater hebt of kokend water uit de waterkoker.
Beetje minder maischwater gebruiken en na bv 25 minuten heet spoelwater/kokend water toevoegen.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2017 22:13 u »
Ik brouw met veel genoegen in een koelbox. Heb van die vierkante Amerikaanse dingen en heb  minder dan een halve graad aan temperatuurverlies. In Brouwsoftware Kun je precies invoeren wat de temp is van je graan en de koelbox en dan geeft het perfecte instructies over de temp van je maischwater voordat je je mout stort.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-01-2017 22:20 u »
Ik brouw met veel genoegen in een koelbox. Heb van die vierkante Amerikaanse dingen en heb  minder dan een halve graad aan temperatuurverlies. In Brouwsoftware Kun je precies invoeren wat de temp is van je graan en de koelbox en dan geeft het perfecte instructies over de temp van je maischwater voordat je je mout stort.

Zijn die koelboxen soms van het merk Coleman?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 08-01-2017 22:46 u »
Zorgen dat je tijdig heet spoelwater hebt of kokend water uit de waterkoker.
Beetje minder maischwater gebruiken en na bv 25 minuten heet spoelwater/kokend water toevoegen.

Is helemaal nergens voor nodig.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-01-2017 23:08 u »

Is helemaal nergens voor nodig.

Zou je dit iets meer kunnen uitleggen?

Bedoel je dat het niet erg is dat de temperatuur omlaag gaat? Of dat als je voldoende isoleert je het temperatuurverschil vrijwel nihil kan maken?
Of iets anders wellicht?

Want als hij veel graden verliest, dan klikt het logisch dat hij zijn wort iets opwarmt.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 08-01-2017 23:19 u »
Zoals Underdike hierboven schrijft zolang je binnen een bepaalde bandbreedte blijft is er niks aan de hand.
Ik heb daar ook een brouwprogamma voor en die rekent mij voor dat ik bv met water van 72 graden in moet maischen om op 67 graden uit te komen.
En dan laat ik het een uur staan en tussendoor roer ik een paar keer en verlies ik 1 a2 graden.
Vroeger deed ik een jodiumproef en die was altijd goed maar dat doe ik al lang niet meer.
Om de woorden van Oscar te gebruiken maischen word veel te moeilijk over gedaan .

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #16 Gepost op: 08-01-2017 23:49 u »
Ik brouw ook af en toe met een koelbox, zeer ontspannen brouwen en tijd zat om ondertussen andere dingen te doen zoals ontsmetten gistingsvat e.d. Die paar graden dat de tį zakt zou ik mij geen zorgen om maken, rendement is zeer OK in zo'n koelbox, dus simpel en goed eigenlijk, op onderstaande link wat "sfeerbeelden"...  :)

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/abbaye/

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 09-01-2017 01:18 u »
Zoals Underdike hierboven schrijft zolang je binnen een bepaalde bandbreedte blijft is er niks aan de hand.
Ik heb daar ook een brouwprogamma voor en die rekent mij voor dat ik bv met water van 72 graden in moet maischen om op 67 graden uit te komen.
En dan laat ik het een uur staan en tussendoor roer ik een paar keer en verlies ik 1 a2 graden.
Vroeger deed ik een jodiumproef en die was altijd goed maar dat doe ik al lang niet meer.
Om de woorden van Oscar te gebruiken maischen word veel te moeilijk over gedaan .

Ben het wel met je eens als je maar 1 of 2 graden verliest. 3,5 graad lijkt me ook geen groot probleem.
Maar om na 30 minuten wat heet water toe te voegen ook niet. Als maischwater en spoelwater opgeteld gelijk zijn aan berekening is het goed reproduceerbaar werken.
Bij elektrisch verwarmen zit er ook enkele graden schommeling in tussen in en uitschakelen. Mede daardoor ben ik ook fan voor maischen in een koelbox. Minder roeren en beter voorspelbare temperatuur.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #18 Gepost op: 09-01-2017 09:15 u »
@rlandman ik heb een Coleman en een Esky. Volgens mij zijn die dingen redelijk vergelijkbaar...

Heb er via marktplaats 30 a 40 euro voor betaald.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #19 Gepost op: 09-01-2017 10:36 u »
Ik heb alleen maar goede ervaringen met het maischen in een koelbox. Die 1-2 graden verlies vind ik niet zo spannend.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 09-01-2017 10:40 u »
Dank voor al jullie reacties.

Binnenkort ga ik het een keer uitproberen.

Ik laat nog wel weten hoe het is bevallen.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #21 Gepost op: 19-05-2018 09:57 u »
Dank voor al jullie reacties.

Binnenkort ga ik het een keer uitproberen.

Ik laat nog wel weten hoe het is bevallen.
Ik was eigenlijk wel benieuwd wat je begintemperatuur was; dat stond er niet bij.

Ik overweeg zelf om een koelbox om te toveren tot mash tun. Vandaar deze reactie op een oud onderwerp.

Ik lees wel eens dat een Action koelbox van Ä 8,95 ook voldoet. Maar die zijn niet geÔsoleerd dus vraag me af of dat een vereiste is?
Tevens meteen de vraag: als een koelbox een dubbele wand heeft en je zaagt daar een gat in: moet je dat gat dan eerst verstevigen alvorens een stuk pijp in te draaien?
En hoe hoog moet dat gat komen, er van uitgaande dat ik zelf een hevelfilter van pvc wil bevestigen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 19-05-2018 10:17 u »
Mooi ding zo'n koelbox, maar hoe ga je je beslag op de volgende temperatuurstap krijgen als verwarmingselementen aanbranden. Heet water toevoegen kan als je niet als te zwaar bier maakt anders wordt het beslag te dun. ander alternatief is om te verwarmen mt stoom. Dat doe ik zelf wel eens als ik een microbrouwseltje wil uitproberen. Dan maisch ik in een thermosfles en ga naar de volgende stap door er een stoomslangtje in te houden wat ik op de snelkookpan aansluit. Een dun nylon persluchtslangetje in mijn geval wat zo stevig is dat ik er ook nog een beetje mee kan roeren in de thermosfles. Dat slangetje zit dan weer met een siliconenslag op de snelkookpan. De snelkookpan maakt met een vermogen van ca 2000 Watt stoom. Maar als je het slangetje in het beslag heen en weer beweegt dan condenseert die stoom onmiddellijk en geeft zijn warmte af aan het beslag. In mijn geval ca 10 seconden om 1 liter beslag van 63 naar 72 graden te krijgen. Je zou het slangetje voor een koelbox aan een roerlepel kunnen bevestigen, zodat je al opwarmend ook roert. Wel oppassen met stoom en zorgen dat er geen druk ontstaat want stoom onder druk is behoorlijk link spul. Voor een koelbox volume zou ik een koperen pijp van 12 mm nemen als stoominlaat en een siliconenslang van 10 mm inwendig. bij het tuutje van de snelkookpan kun je een dun touwtje 10 slagen om het slangetje draaien en vastknopen zodat het slangetje net goed part op de snelkookpan.

Maar lijkt mij veel handiger om een 2e weckketel aan te schaffen zodat je via gas kunt verwarmen en roeren. Evt wat isolatie om de ketel bv van golfkarton en hevelfilter 

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #23 Gepost op: 19-05-2018 10:25 u »
Mooi ding zo'n koelbox, maar hoe ga je je beslag op de volgende temperatuurstap krijgen als verwarmingselementen aanbranden. Heet water toevoegen kan als je niet als te zwaar bier maakt anders wordt het beslag te dun.
Ik dacht dat het juist handig zou zijn om een eenstapsmaisch-methode te kunnen doen met een koelbox en kookpan, als alternatief voor mijn Easybrew 30.
Als je tussen de 65-69íC range kunt blijven kun je hele mooie bieren brouwen lijkt me.

En ik zou zodoende tegelijkertijd 2 batches thuis kunnen maken.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-05-2018 10:31 u »
Ik vind het altijd bijzonder dat zoveel mensen de limitatie van de techniek die ze gebruiken niet willen accepteren en dan gekke tructjes gaan uithalen.
Meerstrapsmaischen in een koelbox, spoelen met BIAB, spoelen met een braumeister. Allemaal mogelijk met aanpassingen, maar waarom zou je.

Tags: