Elektronische snelheidsregeling Iwaki MD 15 pomp?

Gestart door rajd, 08-01-2017 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

In mijn brouwinstallatie gebruik ik (binnenkort) een Chinese kloon van een Iwaki MD 15 pomp. Daar deze wat snel pompt wil ik het tempo reguleren; mijn voorkeur gaat uit naar een elektronische regeling (i.t.t. het mechanisch afknijpen van de drukzijde van de pomp). Daartoe heb ik een simpele PWM controller besteld, zie hier: http://www.ebay.com/itm/291937096118?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT.

De PWM controller heb ik aangesloten en deze heeft een zeker effect, maar niet gewenste. Namelijk, wanneer ik aan de knop / potmeter draai, dan zie ik dit gedrag:
- tussen ± 0 - 20%: pomp draait niet
- tussen ± 20 - 25%: subtiele controle over tempo van de pomp
- tussen ± 25% en 100%: pomp draait op vol tempo

Heb ik een foute PWM controller gekocht? Of is dat ding wellicht defect? Wie kan helpen? Bedankt!

witbierron

Rajd

Wat is het vermogen van je pomp (aantal Watt)  dat moet wel in de buurt zitten van het vermogen van je  regelaar ander krijg je dit soort verschijnselen 


rajd

Mijn pomp slurpt een 15 W (aldus de sticker op de pomp); de regelaar kan tot 2 kW aan. Zou dat het probleem zijn?

hansHalberstadt

Zou goed kunnen. Het zijn triac dimmers denk ik en met te klein vermogen wil de triac niet goed ontsteken. Zet eens een ventilatorkachel van 1000 watt parallel als het dan wel werkt ligt het aan de triac regelaar.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2017  17:58 uZou goed kunnen. Het zijn triac dimmers denk ik en met te klein vermogen wil de triac niet goed ontsteken. Zet eens een ventilatorkachel van 1000 watt parallel als het dan wel werkt ligt het aan de triac regelaar.

OK, dat kan ik gaan proberen, moet ik echter wel ergens zoiets vandaan zien te halen. Zou een fohn (2 kW) ook kunnen?

Enig idee waar ik zo'n ding uit kan halen welk geschikt is voor het vermogen waarmee ik wil werken?

Wisdom

Denk eerder dat het aan het soort belasting ligt. Een motor is een inductive belasting en een gewone triac dimmer kan eigenlijk alleen ohmse belasting goed regelen. Een bijpass met kraan zal waarschijnlijk goedkoper zijn en je kan daarmee veel naukeuriger regelen.

Edit: zie net dat het een PWM regelaar is.  Die schakelt vaker of minder vaak en langer en korter waardoor gemiddeld de spanning over de belasting kan worden ingesteld. Maar ook hier geld dat dit voor ohmse belasting geldt. Ik weet het niet precies meer maar een bij een wisselstroom motor regeling regelt de frequentie van de veldspoel waardoor de motor sneller of langzamer gaat draaien. Als alleen de spanning van de veldspoel verandert (voorzover dat met een traic regelaar kan) zal de veld sterkte lager worden en gaat de motor langzamer draaien omdat de mechanische belasting dan groter is dan de veldsterkte nodig om de motor te laten draaien.  Maar mijn advies blijft hetzelfde: gebruik een bypass met kraan.

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 08-01-2017  18:55 uOK, dat kan ik gaan proberen, moet ik echter wel ergens zoiets vandaan zien te halen. Zou een fohn (2 kW) ook kunnen?

Enig idee waar ik zo'n ding uit kan halen welk geschikt is voor het vermogen waarmee ik wil werken?
Een fohn kan ook prima. Maar als het met fohn parallel werkt heb je eigelijk bewezen dat je de motor niet standalone kunt regelen. Wat je eigenlijk wilt is het toerental netjes regelen. Voor AC motoren zoals deze wil je eigenlijk een frequentieregelaar. die verlaagt zowel de spanning als de frequentie, maar is relatief duur. met dimmers kan het ook, maar daarmee verlaag je alleen de spanning. Het komt er in feite dan op neer dat je je motor laat slippen in zijn veld, net zoiets als je de snelheid van je auto gaat verlagen door de motor even snel te laten draaien maar de koppeling in de drukken. Dat levert veel warmte in je koppeling op en in dit geval in de rotor van je pompje. Dus goed opletten of hij niet te heet wordt.     

rajd

Dank voor jullie reacties. Als ik dit allemaal goed lees dan moet ik toch wel constateren dat mechanisch regelen wellicht de betere keuze is. Ik zou nog wel een dimmer willen proberen, maar dan zoek ik iets compacts wat ik in kan bouwen in mijn "controller" (daar zit mijn Arduino met randapparatuur ook in).

JT007

Gaat alleen werken met een frequentieregelaar en dan ook maar over een bepaald gebied. Teven probleem dat je motor te langzaam gaat draaien waardoor de koeling een issue wordt. De motor wordt dan te heet. Extern met een ventilator koelen. M.a.w. by-pas regeling is voorkeur.

hansHalberstadt

Ik zou ook voor bypass regeling gaan. Verreweg de simpelste oplossing en minste risico's voor je pomp.
 

rajd

Duidelijk, bedankt, ik ga voor de mechanische oplossing!

Ronnie

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2017  11:20 uIk zou ook voor bypass regeling gaan. Verreweg de simpelste oplossing en minste risico's voor je pomp.

Hier is dat ook zo, al van in 't begin en dat werkt echt goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.