Koken waarom zo lang?

Gestart door Peter van Den Berg, 07-01-2017 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter van Den Berg

Hallo,ik ben nog een leek op alle gebied wat bier brouwen aangaat.
Dus hier heb ik een beginners vraag denk ik,maar hier is vast wel iemand die iets zinnigs kan zeggen.
Waarom zo lang koken waarom is bv een half uur niet lang genoeg?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet Peter.

stiaanke

Zie bovenaan rechts Wiki hobbybrouwen.nl  ;)

Het koken van wort is belangrijk voor diverse redenen:

-    steriliseren van het wort
-    het isomeren van alfazuren uit de hopharsen
-    verdampen van ongewenste smaakstoffen
-    uitvlokken van grote opgeloste eiwitten
-    verdampen van overtollig water


Omdat er ongewenste stoffen in het wort opgelost zijn die eruit moeten middels verdamping is het belangrijk om tijdens het koken de pan niet af te sluiten. Doe je dat toch dan krijg je afwijkende smaken in je bier.


Aan het begin van het koken komen de hopharsen vrij uit de hop. Uit de hopharsen komen de alfazuren vrij. Door het koken isomeriseren de alfazuren. Het zijn de geïsomeriseerde hopharsen die voor de bitterheid van bier zorgen. Het isomerisatieproces kost de nodige tijd. Dit betekent dat door langer te koken worden meer iso-alfazuren gevormd worden.

Roelof

Hoi Peter. Klik even op Tags, bovenaan op de pagina, en klik dan op Koken
Dan heb je genoeg leesstof voor het hele weekend.
Succes.

Peter van Den Berg


Ronnie

In het KaHo Gent (afdeling van universiteit Leuven / DE brouwerijschool) heeft men al een heel programma opgezet om met minder kooktijd de hop te kunnen isomeriseren (= langste tijd)

Niet succesvol echter, het enige alternatief is reeds geisomeriseerd hopconcentraat gebruiken en dat komt duurder uit en evenaart meestal niet wat men wil.
Hebben geprobeerd:
- lagere temperaturen
- minder lang koken
- onder vacuüm koken

Contre les forces du nature il n'y a pas de résistance  :)

Roelof

Citaat van: Ronnie op 07-01-2017  16:47 uContre les forces du nature il n'y a pas de résistance  :)

Ik kom er niet uit Ronnie.  :D

http://startgoogle.startpagina.nl/?tab=internet&ts=ts1&origin=themes&query=Contre+les+forces+du+nature+il+n%27y+a+pas+de+r%C3%A9sistance

Bart LJ

Tegen de krachten van de natuur is er geen verdediging.

Of zoiets...

Jacques


bjorri

Citaat van: Ronnie op 07-01-2017  16:47 uIn het KaHo Gent (afdeling van universiteit Leuven / DE brouwerijschool) heeft men al een heel programma opgezet om met minder kooktijd de hop te kunnen isomeriseren (= langste tijd)

Niet succesvol echter, het enige alternatief is reeds geisomeriseerd hopconcentraat gebruiken en dat komt duurder uit en evenaart meestal niet wat men wil.
Hebben geprobeerd:
- lagere temperaturen
- minder lang koken
- onder vacuüm koken

Contre les forces du nature il n'y a pas de résistance  :)

Als we hier de voorzichtige conclusie mogen trekken dat koken voornamelijk voor de hop is dan is het logisch gevolg dat continu een overdreven rollende kook dus overbodig is. Net aan koken zou dus even effectief werken. Dat scheelt een hoop energie en ook een hoop minder vocht in huis maar nog geen tijdwinst. Omdat ik dit gevoel al had start ik de kookwekker op 95 graden, dat scheelt me wel weer een tien minuten.

Jacques

Citaat van: bjorri op 08-01-2017  13:04 uAls we hier de voorzichtige conclusie mogen trekken dat koken voornamelijk voor de hop is dan is het logisch gevolg dat continu een overdreven rollende kook dus overbodig is. Net aan koken zou dus even effectief werken. Dat scheelt een hoop energie en ook een hoop minder vocht in huis maar nog geen tijdwinst. Omdat ik dit gevoel al had start ik de kookwekker op 95 graden, dat scheelt me wel weer een tien minuten.

Het lange koken is zeker niet alleen voor het isomeriseren van de hop.

Nog niet zo heel lang geleden is er topic gestart met als titel Koken hoe lang

In dit topic verwees ik naar een presentatie die Theo Sonnemans, brouwmeester bij de Lindeboom brouwerij, gegeven heeft over het koken van het wort. Deze presentatie kun je nog steeds downloaden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.