Koken waarom zo lang?

Gestart door Peter van Den Berg, 07-01-2017 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter van Den Berg

Hallo,ik ben nog een leek op alle gebied wat bier brouwen aangaat.
Dus hier heb ik een beginners vraag denk ik,maar hier is vast wel iemand die iets zinnigs kan zeggen.
Waarom zo lang koken waarom is bv een half uur niet lang genoeg?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet Peter.

stiaanke

Zie bovenaan rechts Wiki hobbybrouwen.nl  ;)

Het koken van wort is belangrijk voor diverse redenen:

-    steriliseren van het wort
-    het isomeren van alfazuren uit de hopharsen
-    verdampen van ongewenste smaakstoffen
-    uitvlokken van grote opgeloste eiwitten
-    verdampen van overtollig water


Omdat er ongewenste stoffen in het wort opgelost zijn die eruit moeten middels verdamping is het belangrijk om tijdens het koken de pan niet af te sluiten. Doe je dat toch dan krijg je afwijkende smaken in je bier.


Aan het begin van het koken komen de hopharsen vrij uit de hop. Uit de hopharsen komen de alfazuren vrij. Door het koken isomeriseren de alfazuren. Het zijn de geïsomeriseerde hopharsen die voor de bitterheid van bier zorgen. Het isomerisatieproces kost de nodige tijd. Dit betekent dat door langer te koken worden meer iso-alfazuren gevormd worden.

Roelof

Hoi Peter. Klik even op Tags, bovenaan op de pagina, en klik dan op Koken
Dan heb je genoeg leesstof voor het hele weekend.
Succes.

Peter van Den Berg


Ronnie

In het KaHo Gent (afdeling van universiteit Leuven / DE brouwerijschool) heeft men al een heel programma opgezet om met minder kooktijd de hop te kunnen isomeriseren (= langste tijd)

Niet succesvol echter, het enige alternatief is reeds geisomeriseerd hopconcentraat gebruiken en dat komt duurder uit en evenaart meestal niet wat men wil.
Hebben geprobeerd:
- lagere temperaturen
- minder lang koken
- onder vacuüm koken

Contre les forces du nature il n'y a pas de résistance  :)

Roelof