Waarom is bier uit fust anders dan uit fles?

Gestart door verriet, 05-01-2017 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verriet

Ik vul mijn brouwsels 50:50 af op fles en 5L  partyfust. Per 0,5 liter fles gaat er 4 gram suiker bij. Per fust 20 gram. Na de hergisting is er echter een enorm verschil in het bier uit fust en het bier uit fles. De schuim is romiger met kleinere belletjes en het bier smaakt daardoor ook wat romiger. Mijn laatste brouwsel slaat uit fles direct dood (lijkt wel cola). Uit fust is het echter een heerlijk schuimend biertje. Hoe is dit te verklaren?

Ernesto

Dit heb ik onlangs ook ervaren bij een dubbel die ik gebrouwen heb. Ik ben benieuwd naar de reacties.

zilver_brouwer

Met het risico te simpel te denken; als je bier op een fust heb, dan tap je het, en dat doe je op druk met koolzuur.
Bier uit een flesje stroomt er gewoon door zwaartekracht uit.

Het lijkt me dat als je je bier op druk zet, en dan ook met druk tapt, dat dit je schuim beïnvloedt.
(ie. dat het bier in die omgeving nog meer koolzuur opneemt ook.)
Bier uit de fles moet het van zichzelf hebben.

verriet

Als je het bier in de fust echt onder druk zou zetten kan ik me er iets bij voorstellen. Maar ik draai de CO2 pas open als het bier niet meer uit zichzelf (met de tijdens hergisting opgebouwde CO2) uit de kraan stroomt. Dat is vaak pas na een glas of 4. Volgens mij staat het bier in het vat en in de fles tot dat moment gewoon onder een zelf opgebouwde druk. Uit de fles ontsnapt dat ineens bij het openen. Uit het fust gebruik je het om het bier eruit te laten stromen. Ik denk dat als je een tapkraan door een kroonkurk zou slaan (hypothetisch) je het bier uit de fles ook zonder extra CO2 een heel eind leeg zou kunnen tappen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.