Guiness kloon

Gestart door Kokkebil, 04-01-2017 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik wil een Guiness-achtige kloon brouwen.
Nu heb ik een recept gevonden, maar dit is in het Engels en ik kom er niet helemaal uit.
Heeft iemand een goed recept en hoe zit het met de toevoeging van de gebrande mout.
Guiness valt of staat natuurlijk met de mooie romige schuimkraag!!
Hoe moet deze worden geschroot en klopt het dat dit pas aan het eind van het maischen (als het wort is afgekoeld) moet worden toegevoegd?

seed7

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2017  18:51 uHeeft iemand een goed recept en hoe zit het met de toevoeging van de gebrande mout.

Geen gebrande mout, Guinness gebruikt geroosterde gerst.

10% geroosterde gerst, rest Pale mout (eigenlijk Stout malt, maar hier niet te krijgen),

Ingo

DirkB

Het speciale schuim is te danken aan het gebruik van een stikstof tap ipv een koolzuurtap. Als je dus bottelt met suiker, krijg je 'gewoon' schuim.

Kokkebil

Citaat van: seed7 op 04-01-2017  19:04 uGeen gebrande mout, Guinness gebruikt geroosterde gerst.

10% geroosterde gerst, rest Pale mout (eigenlijk Stout malt, maar hier niet te krijgen),

Ingo

Er zit ook gerstvlokken in het recept!
Wanneer de geroosterde gerst toevoegen?

Haagse Wouter

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2017  19:21 uEr zit ook gerstvlokken in het recept!
Wanneer de geroosterde gerst toevoegen?

Gewoon schroten en meemaischen. Vlokkken ook meemaischen.

Qua schuim klopt het als een bus van Dirk zegt :).

Biertje1985

Wyeast 1084 is de Guiness gist, hier wat info over een recept :

https://byo.com/recipes-tag/item/3024-guinness-draught-clone

Ik was een maand geleden  nog bij Guiness in Dublin (toertje door oude fabriek), en ik kan het eigenlijk niet heel erg waarderen ten opzichte van andere stouts.
maar het recept is volgens mij erg simpel, wellicht kan je maris otter gebruiken voor wat meer moutigheid, wat ik me toch wel herinner van het proeven van verse guiness.


Kokkebil

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2017  21:01 uhttps://byo.com/recipes-tag/item/3024-guinness-draught-clone


Dit recept heb ik ook gevonden en uitgeprint

Hay

Gebrande mouten worden vaker aan het einde van het maischen toegevoegd zodat je wel de kleur krijgt maar niet de bitterheid van de gebrande mout.

bjorri

Met mijn avatar moet ik gewoon in dit topic hebben gepost :-)

Guinness met koolzuur in plaats van stikstof is 'in my humble opinion' gewoon niet te hachelen. Eigenlijk is het alleen maar lekker van de tap in een Ierse pub. En dan moetje nog opletten dat ze niet uit blikjes schenken die dan even op de trilplaat gaan.  Bah!

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Mijn vrouw heeft 4 week geleden getracht een dry-stout/Guinness te brouwen, en is met twee verschillende drooghop (1/2-1/2) nagegist. EKG en Sonnet. Inderdaad met gerstevlokken en gebrande gerst (plm 1400 EBC).
EKG is droppiger/ietsje minder droog dan EKG. Verschil kan ik niet verklaren. Ik verwacht dat de beide bieren nog droger gaan worden en de smaak meer gelijk wordt.
Gelukkig is het schuim prima stabiel (2,5 g bottelsuiker/ltr) maar niet zo 'vettig' als dat stikstofschuim wat soms wel een half uur intact blijft....het andere uiterste.
Altijd een mooi makkelijk te brouwen winterbier...

Gr. Toon

HermanH

Ik heb een tijd geleden eens een reportage van Guinness gezien op Discovery Channel, daar voegen ze een 'geheime' zwarte siroop toe, volgens ik er kon uit halen was dat gewoon een soort van cold steeping van zwarte mouten, dus om de kleur te verkrijgen ipv de koffiesmaak die er anders door het maischen aan vast zit...

Kokkebil

Citaat van: toon van den broek op 05-01-2017  00:32 uHallo Biervrienden,

(2,5 g bottelsuiker/ltr)
Gr. Toon

Maar 2,5 g/l. ???

Brouwers

Citaat van: HermanH op 05-01-2017  08:09 uIk heb een tijd geleden eens een reportage van Guinness gezien op Discovery Channel, daar voegen ze een 'geheime' zwarte siroop toe, volgens ik er kon uit halen was dat gewoon een soort van cold steeping van zwarte mouten, dus om de kleur te verkrijgen ipv de koffiesmaak die er anders door het maischen aan vast zit....
Ik weet niet of dit alleen gesteepte zwarte mout is, maar ze produceren daar gigantische hoeveelheden donkere moutsiroop. De export Guinness die over heel de wereld te krijgen is wordt op basis van die siroop icm een lokaal bier gemaakt. Volgens mij doen ze dit sowieso in Nigeria en Singapore zo. Omdat deze bieren een hoger alcohol percentage hebben ga ik er vanuit (aanname) dat het om gemaischte mout+geroosterde gerst gaat. Verder gaf Ingo in een ander topic al aan dat wanneer je de geroosterde mouten/granen in grote hoeveelheden gaat maischen (>10%) je juist de gebrande tonen (rook, verbrand) gaan overheersen en niet de koffie en chocolade. Omdat naar mijn idee Guiness juist heel erg die verbrande smaak (houtkool, norrit) denk ik niet dat het alleen gesteeped is. Maar weten doe ik het niet :)

Citaat van: bjorri op 04-01-2017  23:08 uMet mijn avatar moet ik gewoon in dit topic hebben gepost :-)
Guinness met koolzuur in plaats van stikstof is 'in my humble opinion' gewoon niet te hachelen. Eigenlijk is het alleen maar lekker van de tap in een Ierse pub. En dan moetje nog opletten dat ze niet uit blikjes schenken die dan even op de trilplaat gaan.  Bah!
Lekkerste is het natuurlijk wanneer hij echt vers is, maar persoonlijk vind ik de Guinness met koolzuur juist lekkerder. Maar ik heb geen Guinness avatar dus heb er natuurlijk niet zoveel verstand van  ;)

toon van den broek

Ha Kokkebil,

Inderdaad is 2,5 g/ltr wel de ondergrens want er komt een 1,5-2 cm schuimkraagje op bij normaal uitschenken.
Mijn vrouw houdt niet van koolzuur, dus voor de Engelse stijlen houdt ze het krap aan. Moet zeggen dat het bier daar wel smakelijker van wordt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Gr. Toon

Paard

Ik brouw een clone met 10 procent gebrande gerst 20 gerstevlokken en de rest pils of pale. Kook het dan met een hopgift aan het het begin van de kook van fuggles en ek golding. Ook hier gaat er maar 3 gram suiker per liter in voor een mooi subtiel bubbeltje.

Kokkebil

Bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee!
Ik heb ook nog Bramling-en Brewers Gold hop op voorraad, is dat ook een optie?
Eventueel gecombineerd met Goldings?

Kokkebil

Citaat van: HermanH op 05-01-2017  08:09 ueen soort van cold steeping van zwarte mouten, dus om de kleur te verkrijgen

Hoe werkt dat cold steeping eigenlijk?
Het wordt genoemd in mijn Engels talig recept!

zilver_brouwer

Citaat van: Kokkebil op 05-01-2017  12:31 uHoe werkt dat cold steeping eigenlijk?
Het wordt genoemd in mijn Engels talig recept!

Het Engelse "steeping" word gedefinieerd als "soak in a liquid, immerse in liquid;".
Het is wat je bijvoorbeeld ook doet met je theezakje in heet water. Je laat het trekken.
In dit geval doe je het koud; "cold steeping".
Oftewel, je doet dat specifieke mout in koud water en laat dat trekken.
Door het langzaam in koud water te laten trekken krijg je een bepaalde combinatie aan smaken uit je mout, en
laat je andere (ongewenste) smaken die door warmte pas los komen er in.

Kokkebil

Citaat van: zilver_brouwer op 05-01-2017  13:31 uHet Engelse "steeping" word gedefinieerd als "soak in a liquid, immerse in liquid;".
Het is wat je bijvoorbeeld ook doet met je theezakje in heet water. Je laat het trekken.
In dit geval doe je het koud; "cold steeping".
Oftewel, je doet dat specifieke mout in koud water en laat dat trekken.
Door het langzaam in koud water te laten trekken krijg je een bepaalde combinatie aan smaken uit je mout, en
laat je andere (ongewenste) smaken die door warmte pas los komen er in.

Thank you very much!
You've been very helpfull!  :duimop: :duimop: :duimop:

Gebrande gerst wel eerst schroten?

Ger Debije

Kijk hier eens

http://www.maischemalzundmehr.de/index.php?id=539&inhaltmitte=recipe&suche_begriff=oat


Citaat van: Kokkebil op 04-01-2017  18:51 uIk wil een Guiness-achtige kloon brouwen.
Nu heb ik een recept gevonden, maar dit is in het Engels en ik kom er niet helemaal uit.
Heeft iemand een goed recept en hoe zit het met de toevoeging van de gebrande mout.
Guiness valt of staat natuurlijk met de mooie romige schuimkraag!
Hoe moet deze worden geschroot en klopt het dat dit pas aan het eind van het maischen (als het wort is afgekoeld) moet worden toegevoegd?

zilver_brouwer

Citaat van: ger debije op 05-01-2017  16:34 ukijk hier eens

http://www.maischemalzundmehr.de/index.php?id=539&inhaltmitte=recipe&suche_begriff=oat

20 minuten maischen op 38ÂșC? ???

Paard

CiteerIk heb ook nog Bramling-en Brewers Gold hop op voorraad,is dat ook een optie?
Eventueel gecombineerd met Goldings?

ja geen probleem

Verder doe ik een eenstaps mais op 65 graden de gerstevlokken kook ik wel even in een deel van het maiswater, altijd een prima rendement zo.

Succes met dit bier, het is echt een genadeloze doordrinker dus goed voor elke dag  :biersmile:

Kokkebil

Citaat van: ger debije op 05-01-2017  16:34 ukijk hier eens

http://www.maischemalzundmehr.de/index.php?id=539&inhaltmitte=recipe&suche_begriff=oat

opgeslagen bij mijn favoriete. Gaan we proberen

_M_M_

Ben zeer benieuwd! Deze houd ik in de gaten

foz

Citaat van: HermanH op 05-01-2017  08:09 uIk heb een tijd geleden eens een reportage van Guinness gezien op Discovery Channel, daar voegen ze een 'geheime' zwarte siroop toe, volgens ik er kon uit halen was dat gewoon een soort van cold steeping van zwarte mouten, dus om de kleur te verkrijgen ipv de koffiesmaak die er anders door het maischen aan vast zit....

Net het boek van Terry Foster (Brewing Porters & Stouts) aan het lezen. Deze toevoeging zou bij Foreign Extra Stout worden gedaan om de verouderingsproces te emuleren die vroeger optrad bij export in houten vaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.