Blowoff tube maken

Gestart door WillemBr, 04-01-2017 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Ik had laatst een koelkast aangeschaft voor het lageren. Door het waterslot paste maar 2 vaten van 30L in de koelkast. Met het maken van deze blowoff tube passen er netjes 3 vaten in + opslagruimte voor hop ed.

Hopelijk kan ik meerdere mensen helpen met het maken van dit "waterslot"

Nodig:

Cilindrisch waterslot (HDPE).
Dremel of zaag
Vergistingsvat dop met gat (standaard bij waterslot)
Schaar
Teflon tape
Slang 15 mm

WillemBr

1. markeer op het waterslot ongeveer 1 cm boven de rand wanneer het waterslot goed klem is geduwd in de rode dop.
Het buisje wordt dan ongeveer 2 cm lang






WillemBr

2. Onderaan dit afgezaagde stukje zit een klein plastic stukje dat weggeknipt moet worden.



Gebruik een schaar en maak een knipje in het midden en wrik met de schaar het plastic omhoog. Trek/knip het plastic stukje van het buisje.



Het buisje moet er nu zo uit zien van binnen:



WillemBr

3. schuif het buisje over de slang. dit moet stroef gaan! zo niet dan is de slang te dun of te slap



duw de slang zo ver mogelijk het buisje in (hierom is het kleine plastic stukje ook weg geknipt, zodat de slang beter knelt.)


WillemBr

4. op de eerste foto bij punt 3 is een kleurverschil te zien in het buisje waar de slang in zit. Dit komt door lucht.

om een betere aansluiting te maken gebruik ik teflon tape. de slang tape ik in van dun (uiteinde) naar steeds dikker om zo net als het plastic buisje een conische laag te maken. als het uiteinde te dik is dan heeft de rest van de slang geen contact met de wand en verliest het kracht.

tape ongeveer 2 cm in


als het goed getapet is dan zie je geen kleur verschil door het buisje heen


ook zie je rimpelig tape aan het uiteinde, dit is goed want dan weet je dat de slang goed knelt.

WillemBr

5. schuif het plastic buisje in de rode dop en klaar!

het knutselwerkje moet er zo uit zien



van binnen:

WillemBr


Bart LJ

Dank voor het delen!

Slim gedaan. Jammer dat je er een waterslot voor moet slopen maar dit gaat goed werken.

Zelf had ik bij een slang van deze diameter het probleem dat er alsnog teveel druk ontstond.

Voor mij is dit dus meer een alternatief waterslot dan een blow off om bij hoge SG bieren een rotzooi te voorkomen....

WillemBr

Citaat van: Bart LJ op 04-01-2017  13:01 uDank voor het delen!

Slim gedaan. Jammer dat je er een waterslot voor moet slopen maar dit gaat goed werken.

Zelf had ik bij een slang van deze diameter het probleem dat er alsnog teveel druk ontstond.

Voor mij is dit dus meer een alternatief waterslot dan een blow off om bij hoge SG bieren een rotzooi te voorkomen...

Daarom had ik waterslot tussen aanhalingstekens gezet =D Ik heb zelf ook geen blowoff nodig voor mijn bieren. Nooit rotzooi gehad bij vergisten!

WillemBr

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden! En voor de mensen die het gaan maken, post een foto!! =D

Chris71

Ik gebruik gewoon een siliconen slang die strak in de rode dop past. Geen probleem, zelfs niet bij een zwaar vergistende quadrupel. Zonde van je waterslot.

WillemBr

Waterslot kost  € 3,95

Als dat voor jezelf werkt, prima =D

Bij mij was dat niet sterk genoeg.

jaapz

Grappig, zo heb ik laatst ook een blowoff tube gemaakt.
Waterslot was zelfs met het stukje aan de onderkant er af gewoon nog bruikbaar nadat de blow off tube zijn werk gedaan had.

WillemBr

Leuk! Dus je hebt gewoon het waterslot gebruikt ondanks dat kleine stukje er af? Hoe paste dat? Heb je een foto?

Haagse Wouter

Gebruik zelf dat waterslot niet eens, ding is veels te groot.

WillemBr

Welk ding is veel te groot?

Haagse Wouter

Citaat van: WillemBr op 05-01-2017  11:55 uWelk ding is veel te groot?

Het gebruikte waterslot.

Vik75

Ik duw gewoon een slang door een silicone stop met gat. Sluit ook goed.

WillemBr

Als het voor jou werkt, prima.

WillemBr

Er komt een tweede versie hier van om het nog minder ruimte te laten innemen.

Cisdevésser

Hoi,

Al vele jaren in gebruik, een konische rubberstop 36/44mm met gat waarin een kunsttof knietje (aquariumzaak ) zit met hieraan de slang.
Past op de bekende kunststof gistvaten van 30/60/120 ltr.

groetjes... Cis




jaapz

Citaat van: WillemBr op 05-01-2017  11:33 uLeuk! Dus je hebt gewoon het waterslot gebruikt ondanks dat kleine stukje er af? Hoe paste dat? Heb je een foto?

Ik heb een klein stukje van de onderkant van zo'n waterslot gehaald:



En dat afgezaagde stukje in een siliconen slangetje gedrukt die ik vervolgens weer in een flesje met water stop.

Er was nog genoeg buis over aan de onderkant van het waterslot om hem gewoon weer in een rubber stop te kunnen drukken. Dus als ik zie dat mijn blow-off tube zijn werk gedaan heb druk ik het gewone waterslot er weer in.

WillemBr

Citaat van: Cisdevésser op 06-01-2017  14:42 uHoi,

Al vele jaren in gebruik, een konische rubberstop 36/44mm met gat waarin een kunsttof knietje (aquariumzaak ) zit met hieraan de slang.
Past op de bekende kunststof gistvaten van 30/60/120 ltr.

groetjes... Cis




Ah! Dat ziet er erg goed uit!

Biertje1985

Ik zat te denken om een CO2 bubble counter te gaan gebruiken als blow off systeem. Lijkt mij een deftige oplossing.



Is eigenlijk meer een vergroot waterslot overigens  8)

broeder

Citaat van: Cisdevésser op 06-01-2017  14:42 uHoi,

Al vele jaren in gebruik, een konische rubberstop 36/44mm met gat waarin een kunsttof knietje (aquariumzaak ) zit met hieraan de slang.
Past op de bekende kunststof gistvaten van 30/60/120 ltr.

groetjes... Cis


Misschien slimmer om een siliconen konische stop te gebruiken, iets duurder, gaat veel langer mee.
En nog belangrijker: er komen geen scheurtjes in (scheelt weer in dure infecties)
groet, broeder Willem

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.