Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Jacques,Ik neem aan dat je niet zomaar wat toevoegt. Hoe bepaal je hoeveel Calciumchloride je toevoegt?Ik zou mijn Dubbel en blond wel een wat vollere en zoetere toets willen geven.Louis
.............. ingevuld in BrouwHulp..............Is het nodig om brouwzouten toe te voegen met het water wat hier uit de kraan komt? Als het inderdaad kan, met hoeveel zal ik beginnen?
Nu las ik dat wanneer je calciumchloride toevoegt aan maischwater: Chloriden geven het bier een zachte, volmondige en meer zoete smaak, terwijl het calcium bijdraagt tot de uitvlokking van eiwitten en de stabilisatie van de smaak.Dit wil ik wel graag bij mijn bieren.Is het nodig om brouwzouten toe te voegen met het water wat hier uit de kraan komt? Als het inderdaad kan, met hoeveel zal ik beginnen?
In jouw kraanwater zit een redelijke hoeveelheid calciumchloride. Het valt mij op dat je de hoeveelheid bicarbonaten niet hebt ingevuld.
CaCl is perfect om wat vollere bieren te brouwen als dubbels, porters en stouts. Less is more dus voeg niet te veel toe omdat chloorverbindingen ook niet zo prettig zijn voor de bierdrinker. Gebruik max 5 g op 20 liter en het geeft overall een beter bier in ons aangepast leidingwater. Ja je kan zonder ook goed bier maken maar met een klein beetje kan je al veel bereiken. Trouwens ik heb ook een kilo ( misschien toch handig om eens te delen met andere zoutloze brouwers);-)