Ook heb ik wel eens gehoord dat bij tripels bewust iets minder gist wordt gebruikt
.
Iemand hier ervaring mee?
Zelf heb ik geen ervaring met bewust te weinig enten, maar het is inderdaad een tool om de smaak van het bier te sturen. Belgische bieren mogen (moeten) wat meer gistprofiel hebben. Als je minder gist ent gaat de gist meer esters produceren en als je meer gist ent, ga je een cleaner bier krijgen. Je moet, als je minder gist ent, wel (erg) vitale gist gebruiken, zodat je geen gestokte vergisting gaat krijgen. Ik denk dat bij weinig enten, goed beluchten ook wel aan te raden is.
Natuurlijk kun je het gistprofiel ook sturen door de vergistingstemperatuur. Nu heb ik wel eens gelezen dat je niet direct de vergistingstemperatuur van een grote professionele batch van enkele tientallen hectoliters op je eigen thuisbrouwsel kunt toepassen. Door de grotere druk van zo'n grote vergistingstank gaat de gist zich anders gedragen bij dezelfde temperatuur als bij je thuisbrouwsel. Nu weet ik alleen niet meer of je voor een kleinere batch nu juist een lagere- of een hogere temperatuur moet aanhouden. Ik vermoed dat je lager moet aanhouden dan bij een hele grote batch, maar ik weet dit zo even niet meer en dit is natuurlijk wel redelijk belangrijk

. Weet iemand dit?
Edit: Toevallig net nog een
oud topic van mijzelf gevonden met een linkje naar een artikel over de effecten van erg veel en erg weinig gist enten.