Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lambicus

Toon,

Volgens mij kun je zolang je niet de Hassan II-moskee of the Sydney Opera House vanuit je achtertuin kunt zien de geschikte gisten gewoon uit de lucht halen. Natuurlijk is het niet zo slim om meteen 15hl wort buiten te zetten in de hoop daar goede lambik uit te krijgen.

Omdat je spreekt over een wortketel van 10 à 15 hl neem ik aan dat je beschikt over de plaats om ergens beschut van regen en te veel wind een koelschip te zetten. Wat je volgens mij het best doet is beginnen met potjes giststarter een tijdje in de omgeving van het koelschip te plaatsen. De gist en andere mircro-organismen die hier op af komen vul je eventueel aan met micro-organismen uit een fles geuze of lambik en kweek je vervolgens op. Deze brei smeer je dan rondom het koelschip zodat je zeker bent voldoende bevruchting te hebben de eerste maal dat je op grote schaal lambik gaat brouwen. Dit raad ik je aan omdat zelfs brouwerij Boon ooit al eens problemen heeft gehad met bevruchting van zijn wort nadat de voedselinspectie hem had verplicht zijn brouwerij op te ruimen en te schilderen.

veel lambikplezier
jonas

Ronnie

De natuurlijke enting krijg je in je gewone brouwzaal. Denk er aan dat bij de lambiekbrouwers de enting gebeurt in het koelschip, door neerslaande dampen die de wilde gisten en bacterieën op hun weg meenemen.

Dus als je in je brouwzaal steeds aan brouwen, aan schroten en aan vergisten gedaan hebt, is de kans groot op een goede enting. Als je daar dan met javelwater telkens alles weggeveegd hebt, vergeet het dan maar. Als dat in uw garage is waar je met benzinedamp bezig bent en aan auto's sleutelt, dan heb je ook een killer in huis.

Weet u dat volgens een rapport van de université de Bordeaux rond wijngaarden en wijnpers/gistzalen een verhoogde concentratie van Brettanomyces Bruxelliencis rondhangt? en dat die concentratie verschrikkelijk afneemt in de buurt van distilleries (Charente) alsook rond benzinestations?

De Brett proberen ze wel weg te houden van de opslag voor wijn in houten vaten, verschrikkelijk besmettelijk > slechte smaak.

Oscar

Citaat van: MO op 31-12-2007  22:45 uSoms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Klopt, maar dit was in combi met een vergisting in glas.

den_organolept

Nou, ook in plastic kan dat verzuren een probleem zijn.

Ik zit met een vat Nederlambik wat na een half jaar nog niet zuur wil worden  :echtboos:

Ik heb een starter gebruikt met Lambic blend van Wyeast en het depot van 2 flesjes geuze Boon (na een hoofdgisting met s-04) maar het resultaat is eerder een wat flauw en geoxideerd smakend blond tarwebier. (uit het vat komt wel een herkenbare lambik walm, raar)

Volgende week gaan de krieken erbij, ik hoop dat dat wat helpt. En anders donder ik er nog een pakje melkzuurbacterien van Wyeast bij. Zuur zult u worden  :-X


Liemingbrouwer

Morgen begin ik er weer aan; lambi(e)k brouwen, deze keer voor het eerst direct in hout vergisten. (Aa de nacht in het koelschip natuurlijk.)
De kriek die in het houten vat zat is gebotteld dus het vat is leeg.
Ik hoop dat de kriek niet te veel accenten achter gelaten heeft in het vat.
Het vat werd zeer goed gespoeld met heet water.
Of je een houten vat mag reinigen met iets sterkers, chemipro of zoiets weet ik niet, want laat dat geen residu achter in het vat?
We zien wel, de kriek was in elk geval heel goed pH 3,95 sg 1010. 
De pH is "natuurlijk" zover gedaald, het bier is lekker zuur en heeft een mooie houtsmaak.


Liemingbrouwer

Citaat van: Liemingbrouwer op 25-01-2008  19:35 uOf je een houten vat mag reinigen met iets sterkers, chemipro of zoiets weet ik niet, want laat dat geen residu achter in het vat?


Oscar kun jij hier niet op antwoorden aub
Niet meer nodig dank U

Oscar

Zo'n houten vat kun je gewoon reinigen met heet water en even goed doorspoelen (schudden). Bij de Cantillon ooit gezien dat ze een metaal werktuig in het vat doen, en dan met stoom of heet water het vat vullen/doorspoelen en dat al draaiend waardoor het metalen werktuig de wanden goed schoon slaat.

Voor ons volstaat heet water, ik heb vorig jaar met vat eerst even met een lichte sulfietoplossing behandeld....

hobbybob

Laatste bericht 2008, ik ga dit jaar als de temperaturen op de juiste waarden zijn ook eens een litertje of 10 proberen

60% pilsmouth
40% tarwemout
3 jaar oude hop ( hmmm maar ff hop "oud" maken dan )

Heb nog 2 5 liter flessen staan waar ik toch niets mee doe die kunnen best langer dan een jaar gevuld staan ( staan tenslotte nu al 8 jaar leeg )

Ben benieuwd

Oscar

Citaat van: hobbybob op 13-09-2012  11:08 uhmmm maar ff hop "oud" maken dan

Je kunt ook gewoon verse hop gebruiken hoor...het is helemaal geen must dat je oude hop gebruikt.

Citaat van: hobbybob op 13-09-2012  11:08 uHeb nog 2 5 liter flessen staan waar ik toch niets mee doe die kunnen best langer dan een jaar gevuld staan ( staan tenslotte nu al 8 jaar leeg )

Dat zal geen zure lambiek worden dan.....

hobbybob

Yep ben al op "jacht" naar een eiken vaatje >:D moet dus wat meer worden dan 10 liter.

Dan maar in "etappes" brouwen

lupulus

Heel oud topic maar handig als je een lambic wilt gaan brouwen voor de eerste keer. Ik heb een heel mooi eiken vaatje gekocht hier bij mij om de hoek in Waddinxveen bij Tas Boomkwekerij. Het is van eiken en heeft een inhoud van 15 liter. Gisteren met koud water het vat gedicht. Nu om de dag spoelen en zondag wort erin. Ik ga wel voor safe met Wyeast Lambic Blend.

http://www.tasboomkwekerij.nl/epages/PH1280022.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/PH1280022/Categories/Mini_vaten

ciesvandekwis

Jammer dat je safe gaat, anders had je een uniek product... Toch maar eens proberen om de helft van je batch buiten te zetten gedurende een nacht? Wel pas vanaf november brouwen, nu nog te warm.
Heb je oude hop? Lambiek mag niet bitter worden.

ciesvandekwis

Volgende week nog eens de vlam onder de ketel voor een 40 litertjes lambiek, waarvan een deel bestemd voor het Ardennenvat bij Brucero.



Zoals het 3e jaar op rij al: alles 1,5 uur koken en een nachtje buiten laten afkoelen. Er gaat sowieso een deel lambiekblend van vorig jaar bij, waar de brett al goed in zit, dus komt allemaal wel goed.

De tarwevlokken vervang ik gewoontegetrouw door gewone (volkoren) bloem, gaat samen met de havervlokken bovenop de maisch eens het filterbed gevormd is.




BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 18-12-2017

Naam van het bier                        : Lambiek2017v5
Type van het bier                        : Lambiek2017v5
Brouwvolume                              : 40 liter
Extractie-efficiëntie                    : 75%

Voorspelling begindensiteit              : 1044,7 SG /11,1 °P /11,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,3 SG /2,0 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,9%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 28 IBU  /  10 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht

Pilsmout 3                           3       4,000        50,0 %
Tarwemout                            3       2,000        25,0 %
Tarwevlokken                         4       1,000        12,5 %
Havervlokken / havermout             4       1,000        12,5 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 31,0 liter aan 67 °C
63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))
72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 33,9 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 90 minuten

Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
wilde hop verouderd           PELL  2,5%    150     0'        27,9

VERGISTING

Gistnaam           : 5112 Brettan. Bruxellensis
Gisteigenschappen  : Produceert klassieke lambic karakteristieken zoals zuur en zweterig paardehaar. / Lambiekcultuur
geen gist toevoegen, nacht buiten laten koelen + toevoegen aan rest lambiek


ciesvandekwis

Voila zie, gisteren nog maar es een vrachtje lambiek gebrouwen, én terwijl we toch bezig waren, een 7-tal liter verse melk tot een mooie 5 camembertjes en wat ricotta verwerkt.

En zo (forumnaam 'loser') heeft me goed geassisteerd, en tussendoor was er plaats voor wat lekkere proevertjes.

Ik had het ook wel een beetje gezocht, met een kilo witte bloem, slibde het filterbed lichtjes dicht, maar het pompje en kraantje smoren, en met het opkrikken van de temperatuur en wat geduld pompte alles toch nog goed rond.

40 liter aan SG 1051, beter dan verwacht dus.

Alles in 4 bakken gegoten, buitengezet onder de tuintafel (ideaal: open hemel en lichte vorst) en na een uur of 8, net voor slapengaan, verdeeld over 2 mandflessen.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.