Doorgeschoten maischtemperatuur op tijd hersteld?

Gestart door brouwer_paul, 31-12-2016 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwer_paul

Hoi allen,

Door een combinatie van een moment van onoplettendheid en een onbetrouwbare thermostaat op mijn elektrische kookketel is de eerste maischstap van 60 minuten op 67 C verkeerd verlopen.

Nadat het beslagwater keurig op temperatuur was gebracht en het mout is toegevoegd, hebben we de ketel ingepakt met een slaapzak. Omdat de Fantast-thermometer voor constante temperatuurmeting voortdurend piepte, hebben we deze even uitgezet....Omdat de temperatuur een paar graden daalde hebben we de thermostaat iets aangezet, zodat het lampje weer ging branden (volgens de knop net in het vlakje van de maischtemperatuur). 

Na een paar minuten hebben we de Fantast weer aangezet en kwamen we er tot onze schrik achter dat de temperatuur was doorgeschoten naar bijna 80 graden. We hebben het onmiddellijk laten afkoelen naar 67 (dat ging tergend langzaam en duurde wel 20 minuten, zelfs twee steriele icepacks in het wort laten zakken) en vanaf dat moment het maischschema goed opgepakt. De zetmeeltest toonde uiteindelijk een goede zetmeelomzetting aan (zelfde kleur als beslag). Op 20 liter hebben we 1 zakje + 25% korrelgist toegevoegd op wort van 21 graden. 

De vergisting heeft plaatsgevonden/vindt plaats op 20 graden (met marge van 0,5) in vergistingskast met stc-1000.

Vraag: na  7 dagen is het eind-SG (1011) nog niet bereikt (begin was 1051). Het zit op ca 1032 (brix 8.1). Er is nog een heel klein beetje activiteit op het waterslot waarneembaar. Gistkorrel Mangrove Jacks Liberty bell ale m36 (74-75% vergistingsgraad) Kan het zijn dat er onvoldoende vergistbare suikers zijn omdat het beslag in de eerste fase een half uur boven de gewenste 67 graden is geweest? Omdat ik helaas al eens eerder een verstokte vergisting heb meegemaakt, weet ik niet of ik nu acties moet gaan uithalen, of 'rustig' afwachten.

Groet Paul

HuygenMeester

Tja ik denk dat je nu alleen nog kunt afwachten. Eigen ervaring (bijna 20 jaar geleden) met dit soort thermostaten in de ketels is dat ze niet betrouwbaar zijn/waren.
Ik werkte al gauw met een losse thermometer in de maisch.
Je kunt je afvragen waarom de Fantast bleef piepen, cq. was de temperatuur toen al te hoog en had je dat misschien niet in de gaten. tip: koop "als het kan lijen" een goede digitale thermometer.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten/digitale-thermometer-50-c-300-c.html
Was dat zakje een vloeibare gist? Anders zou ik op 20 liter liever 2 zakjes nemen; heb je zeker genoeg en het zijn de kosten niet.
Heb je voldoende belucht zodat de gist in een optimale omgeving terecht kwam.
 :degroeten:
Huygenmeester

mbroek

Citaat van: brouwer_paul op 31-12-2016  10:55 uVraag: na  7 dagen is het eind-SG (1011) nog niet bereikt (begin was 1051). Het zit op ca 1032 (brix 8.1).

Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die niet omrekent, maar je moet wel je refractometer waarde, die 8,1 Brix omrekenen naar SG. En dan is die 1.019.
Verder niet teveel ongerust zijn, 7 dagen is nog kort, over een week is je SG vast lager.


brouwer_paul

Citaat van: mbroek op 31-12-2016  11:45 uJe bent niet de eerste en zeker niet de laatste die niet omrekent, maar je moet wel je refractometer waarde, die 8,1 Brix omrekenen naar SG. En dan is die 1.019.
Verder niet teveel ongerust zijn, 7 dagen is nog kort, over een week is je SG vast lager.

edit - je hebt gelijk, ik had op het forum de discussie al gevonden over sg meten met refractometer tijdens vergisting, de waarde van SG is dan niet representatief. Dus met BrouwHulp omgerekende Brix stelde de SG van 1019 me al wat meer gerust  :) - edit

brouwer_paul

Citaat van: HuygenMeester op 31-12-2016  11:32 uTja ik denk dat je nu alleen nog kunt afwachten. Eigen ervaring (bijna 20 jaar geleden) met dit soort thermostaten in de ketels is dat ze niet betrouwbaar zijn/waren.
Ik werkte algauw met een losse thermometer in de maisch.
Je kunt je afvragen waarom de Fantast bleef piepen, cq. was de temperatuur toen al te hoog en had je dat misschien niet in de gaten. tip: koop "als het kan lijen" een goede digitale thermometer.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten/digitale-thermometer-50-c-300-c.html
Was dat zakje een vloeibare gist? Anders zou ik op 20 liter liever 2 zakjes nemen; heb je zeker genoeg en het zijn de kosten niet.
Heb je voldoende belucht zodat de gist in een optimale omgeving terecht kwam.
 :degroeten:
Huygenmeester

Ja ik kon mijzelf (en mijn brouwmaat haha) wel voor de kop slaan, omdat we juist de Fantast gebruikten voor continu-meting... Je kunt tijdens het brouwen geen moment verslappen blijkt maar weer. Het piepen gebeurt overigens ook als de temperatuur daalt (nadat de ingestelde doeltemperatuur is bereikt). Nu gebruik ik gewoon een hogere doeltemperatuur en lees alleen continu de 'werkelijke' temperatuur af en corrigeer zo nodig de keteltemperatuur (daarna de stekker eruit, omdat ik terugdraaien van de thermostaat niet meer vertrouw). Gebruikte gist was korrelgist. volgens Malty 1 zakje voldoende, en dat heb ik aangevuld met zeker nog eens 25% (restant zakje heb ik nog ik de koelkast)... Ook heb ik het wort twee keer door de platenkoeler gedaan, omdat ik het niet ver genoeg teruggekoeld kreeg. Dat lijkt me ook wel een beluchtingseffect te hebben gegeven (?) 

HuygenMeester

Of je daarmee voldoende belucht durf ik te betwijfelen; al ben ik geen platenkoeler maar een tegenstroom-spiraalkoeler. Daar is wat laten kletteren in gistvat niet voldoende, zeker niet als je het wort in een CCT pompt en er dus niet "gekletterd" wordt.
En ik ben het met mbroek eens dat SG 1019 van nu en een weekje wachten wel eens goed kan uitpakken. :degroeten:
Huygenmeester

bjorri

Heeft het zin dan om korrelgist te beluchten? Ik heb dat nog nooit bewust gedaan.

Oxhead

Niets aan de hand, beluchten is niet nodig als je voldoende gist toevoegt. En de maischtemperatuur is ook niet bijzonder kritisch.
Zoek maar eens op dalende infusie bijvoorbeeld.  ;)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.