Hopschema's

Gestart door Dukmans, 30-12-2016 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dukmans

Voor de lol ben ik met een online rekentool (http://www.brouw-bier.nl/praktijk/rekenen/berekenbitterheid.aspx) met wat hopschema's aan het stoeien.

Hieronder heb ik vier schema's die allen op een IBU van 30 uitkomen.
Een algemene stelregel is, als ik het goed begrijp:  hoe later de hop, hoe meer aroma.
De bitterheid zou volgens dit rekenmodel gelijk moeten zijn.
Ik ga in onderstaand rekenmodel uit van een begin SG van 1072, een opbrengst van 23 liter en een  singlehop met een alfapercentage van 6,67%.

35 g @70 min. + 20 g @40 min. + 5 g @10 min. = 30 IBU
30 g @70 min. + 50 g @15min. = 30 IBU
24 g @70 min. + 24 g @40 min. + 24 g @10min. = 30 IBU
53 g @70 min. = 30 IBU

Welk schema zouden jullie kiezen voor een zwaar blond?
Groet, Martijn

Oscar

Citaat van: Dukmans op 30-12-2016  14:01 uIk ga in onderstaand rekenmodel uit van een begin SG van 1072, een opbrengst van 23 liter en een  singlehop met een alfapercentage van 6,67%.

En welke hop? Dat is nogal belangrijk voor het smaakprofiel van het bier... :)

Citaat van: Dukmans op 30-12-2016  14:01 uWelk schema zouden jullie kiezen voor een zwaar blond?

Wat wil je bereiken met je bier? Wat vind jij lekker? En wat een ander lekker vindt, hoef jij niet lekker te vinden... ;)

Doe lekker wat jij denk dat goed is... :brouwen:

Dukmans

In dit geval gaat het om Wakatu, maar ik vraag dit meer in algemene zin. Is er zoiets als een middle of the road?
Natuurlijk doe ik uiteindelijk wat ik zelf denk dat goed is. De mening van experts wordt echter wel gewaardeerd. Daar is volgens mij een forum voor bedoeld.
Groet, Martijn

mbroek

Wat Oscar bedoeld is dat hop bijna niet in formules te pakken is. Hop is niet ieder jaar hetzelfde, de herkomst is van invloed, het bier waar het in gaat enzovoort. Zelfs het aantal IBU zegt niets over hoe een bier overkomt.

Best wel complex al die smaak mogelijkheden. Veel brouwen helpt meer als berekenen heb ik al gemerkt.


Wolter

Ik zou geen van jouw opties gebruiken.

Hou het in eerste instantie simpel en ga bv uit van een bitter gift van de kooktijd, smaak gift van 15 tot 25 minuten en een aroma gift van 5 a 15 minuten.

Probeer je er verder in te verdiepen om jouw eigen waarheid hierin te ontdekken.

Neetje

Citaat van: Wolter op 30-12-2016  16:46 uIk zou geen van jouw opties gebruiken.

Hou het in eerste instantie simpel en ga bv uit van een bitter gift van de kooktijd, smaak gift van 15 tot 25 minuten en een aroma gift van 5 a 15 minuten.

Probeer je er verder in te verdiepen om jouw eigen waarheid hierin te ontdekken.

Of gewoon 1 gift 60 minuten en 1 gift 15 minuten. Meer dan genoeg om te beginnen.

Oscar

Citaat van: mbroek op 30-12-2016  16:19 uBest wel complex al die smaak mogelijkheden. Veel brouwen helpt meer als berekenen heb ik al gemerkt.

Berekenen is alleen voor de ibu's, de bitterheid dus. De rest is kennis en inzicht  :brouwen:

60 min of langer meekoken is volledig bitterheid, alles daarna is een combi van smaak/bitterheid... :biersmile: :brouwen: Houd het simpel in het begin en kijk later wat je leuk lijkt... :biersmile:

En doe af en toe eens gek en/of extreem... Wirlpoolhop   :groots:

Brouwers

Citaat van: Oscar op 30-12-2016  18:31 uEn doe af en toe eens gek en/of extreem... Wirlpoolhop  :groots:
Misschien combineren met een maischhop  >:D

Wolter

Citaat van: Brouwers op 30-12-2016  21:00 uMisschien combineren met een maischhop  >:D

Of bottelhopping  >:D

Oscar

Citaat van: Wolter op 30-12-2016  22:52 uOf bottelhopping  >:D



 :)

Oxhead

Citaat van: Wolter op 30-12-2016  22:52 uOf bottelhopping  >:D

Voor een gegarandeerde gusher.  :) Vulkaanbier  ;)

Nerro

"Smaakgiften" blijf ik maar dubieus vinden, volgens mij is een gift tussen de 10 en 20 minuten voor het einde gewoon zonde van je hop. Wat mij betreft is er "bitterhopping" wat je met FWH of 60+ min bereikt en "thee zetten van hop" voor smaak en aroma wat je het beste in de laatste 5-10 minuten doet. Andere hopgiften tijdens het koken zijn volgens mij gewoon suboptimaal gebruik maken van je hop; slecht voor de reproduceerbaarheid en vooral onnodig extra gedoe.

Wat veel meer gedaan zou moeten worden is hoppen tijdens de hoofdvergisting. Het is bekend dat gist van de smaak- en aromastoffen uit hop andere stoffen kan maken die ook weer anders smaken. Volgens mij ben je dan veel effectiever aan het "hoppen" dan door zo te mierenneuken met je kookhopgiften.

Jacques

Citaat van: Dukmans op 30-12-2016  14:01 uVoor de lol ben ik met een online rekentool (http://www.brouw-bier.nl/praktijk/rekenen/berekenbitterheid.aspx) met wat hopschema's aan het stoeien.

Hieronder heb ik vier schema's die allen op een IBU van 30 uitkomen.
Een algemene stelregel is, als ik het goed begrijp:  hoe later de hop, hoe meer aroma.
De bitterheid zou volgens dit rekenmodel gelijk moeten zijn.
Ik ga in onderstaand rekenmodel uit van een begin SG van 1072, een opbrengst van 23 liter en een  singlehop met een alfapercentage van 6,67%.

35 g @70 min. + 20 g @40 min. + 5 g @10 min. = 30 IBU
30 g @70 min. + 50 g @15min. = 30 IBU
24 g @70 min. + 24 g @40 min. + 24 g @10min. = 30 IBU
53 g @70 min. = 30 IBU

Welk schema zouden jullie kiezen voor een zwaar blond?
Groet, Martijn

Geen van allen.

Ik zou gaan voor een schema met meer hopgiften aan het einde van het koken (laatste 5 tot 10 minuten en nadat de vlam uit is) om zo meer hoparoma te krijgen. Je hebt dan in totaal wel meer hop nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.