Plan 1e brouwsel

Gestart door rickschoonaard, 28-12-2016 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rickschoonaard

Graag feedback op dit plan

1e brouwsel

Arsegan belgian Saison

Ingrediënten:
Spa blauw
Belgian Saison pakket
Sinaasschil zoet
suiker

Brouwen
Alles reinigen en ontsmetten

Moutextract verwarmen 20 minuten in water van 40 ºC.
Moutextract in brouwemmer en zak spoelen met 1 L warm water
6 L heet water erbij in brouwemmer

Zakje suiker uit pakket toevoegen en roeren tot opgelost
Vul aan tot 14 L met koud water
Stort voorzichtig in gistingsvat
Wacht tot T = 20 - 25 ºC

Meet SG en noteer SG

Gist toevoegen
Alles afsluiten

Dagelijks temperatuur meten en noteren
Na 7 dagen SG meten en noteren
Als het SG laag genoeg is over hevelen naar brouwemmer om gist en schuim te verwijderen
Lees en noteer de hoeveelheid

Laat een nacht rusten
Voeg de bottelsiroop toe (1 l water gekookt met  5 g/l sinaasschil zoet 6 g/l suiker) meng lichtjes en voorzichtig

Bottelen
Flessen en hevel reinigen
Eerst grote flessen doen dan de kleine

1 dag op 20-25 graden laten staan
Daarna minimaal 4 weken in de berging op lagere temperatuur

Proost!
 
Notities:
Start SG:
7 dagen SG:
Eind SG:
Bottel SG:

ABV:

Startvolume:
Eindvolume:
Bottelvolume:

Temperatuur
Meet moment:
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Dag 4:
Dag 5:
Dag 6:
Dag 7:

Erick

Lees dit eerst eens door:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Verder zou ik geen spa blauw gebruiken maar gewoon leidingwater.
Als je geen ingebouwde thermometer in je gistvat hebt zou ik niet dagelijks de temperatuur gaan meten, geeft alleen maar kans op infecties, blijf er een paar dagen vanaf.

succes,
Erick

rickschoonaard

Hoi, dank voor je reactie

De wiki heb ik al 2x gelezen mede op basis daarvan het plan geschreven

Voor Het meten van de temperatuur was ik ook niet van plan het gist vat te openen, ik ben in het bezit van een geijkte sonde/infrarood thermometer en wil dus de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de buitenkant van het vat gaan registreren.

Waarom geen spa blauw of ander gebotteld water? Ik wil graag in staat zijn om het recept te kunnen herhalen en dat is met de wisselende waarden van leiding water niet mogelijk lijkt mij?

Nogmaals dank!

Rick

Bram86

Door gebruik te maken van brouwsoftware en daar je waterprofiel in te vullen, kun je zien hoe je het water moet behandelen. Dan kun je makkelijker reproduceren.

rickschoonaard

Dank, lijkt mij erg interessant de brouwsoftware, maar voor nu als beginner nog even te complex, wel wil ik mijzelf aanleren om veel te meten/registreren en dat inderdaad met het oog op het in de toekomst gebruiken van dit soort handige software

Dank! :)

Bram86

Dan zou ik sowieso nog niet kijken naar een waterprofiel en gewoon met kraanwater brouwen :)

Succes!

rickschoonaard

Haha, Ok

Vanuit mijn vakgebied als chef-kok leek het mij wel handig om een constante kwaliteit van het hoofdingrediënt te waarborgen maar dat heeft dan minder invloed dan ik vermoed.

Dank

Erick

Nederlands kraanwater is van hoge kwaliteit en erg constant.
Mocht je het waterprofiel ooit willen gaan aanpassen kun je dat per biersoort altijd nog eens doen.

Hup, Brouwen, Get behind the wheel!

 ;D :degroeten:

Adbrouwt

Het water niet druk over maken. Gewoon kraanwater. Je kunt je beter concentreren op het super schoon werken dat is al een klus op zich.

rickschoonaard

Ok, duidelijk

Water is dus echt een next level dingetje.

Schoon werken inderdaad dat was mij al opgevallen uit de wiki en wat ik verder hier heb gelezen,

Is oxi voldoende of mag het nog extremer? En dan denk ik aan spiritus

En natuurlijke de werkwijze maar daar maak ik mij dan als kok niet heel druk om dat ik daarin grove fouten ga maken ;-)

hobbybob

Nou ja schoon >:D voor het koken is gewoon "afwas-schoon" schoon zat.
Na het koken en af koelen moet alles wat je gebruikt wel steriel zijn, persoonlijk vind ik oxi daar het product niet voor, ik gebruik starsan.

rickschoonaard

Nou afwas schoon is zeker niet altijd voldoende, maar mijn ervaring met fermenteren (zuurkool, kim-chi, worsten) heeft mij het belang van steriel zeker geleerd!

Dank voor alle tips!

bjorri

Citaat van: rickschoonaard op 28-12-2016  19:07 uNou afwas schoon is zeker niet altijd voldoende, maar mijn ervaring met fermenteren (zuurkool, kim-chi, worsten) heeft mij het belang van steriel zeker geleerd.
Klopt, tijdens en na het koelen van je wort moet je 'steriel' werken. Voor en tijdens het koken van je wort is normaal schoon meer dan voldoende.

Steriel tussen aanhalingstekens, ziekenhuis steriel is toch echt een klasse hoger dan wij hanteren.

Jacques

Citaat van: rickschoonaard op 28-12-2016  17:02 uDe wiki heb ik al 2x gelezen mede op basis daarvan het plan geschreven

Hmmm, zo te merken moet de wiki aangepast worden...

In ieder geval niet al na één dag bij 20-25 ºC laten staan en dan meteen in een koele schuur. Het op druk komen van je bier duurt langer. Pas als het bier voldoende druk heeft kun je het koel wegzetten om het te bewaren/rijpen.

rickschoonaard

Fijn dat je inhoudelijk naar mijn plan kijkt, het idee is dat met 1 dag de flesgisting op gang komt, en daarna traag verloopt zodat het koolzuur langzaam oplost in het bier met als doel kleine subtiele belletjes in plaats van grote grove onaangename bellen.

Of beïnvloed ik dit op een andere manier?

Jacques

Citaat van: rickschoonaard op 29-12-2016  12:02 uFijn dat je inhoudelijk naar mijn plan kijkt, het idee is dat met 1 dag de flesgisting op gang komt, en daarna traag verloopt zodat het koolzuur langzaam oplost in het bier met als doel kleine subtiele belletjes in plaats van grote grove onaangename bellen.

Of beïnvloed ik dit op een andere manier?

Met een dag komt de hergisting nog niet op gang. Daar gaan een paar dagen overheen. Het kan overigens wel snel gaan maar een dag is veel te kort.
Die fijnere bellen zijn van meerdere factoren afhankelijk. Onder andere het eiwitgehalte van je bier. Maar ook de hoeveelheid hogere alcoholen en het gebonden zijn van de koolzuur aan je bier. Dat laatste krijg je door het bier wat koeler te zetten nadat er voldoende koolzuur in je bier zit.

rickschoonaard

Ook een next level dingetje dus, bedankt voor de info!

rickschoonaard

Inmiddels jullie advies om te gaan brouwen opgevolgd vorige week maandag lekker in de weer geweest en 14 liter wort met een Sg 1069 weg gezet, net gemeten en zit nu op Sg 1021 het Waterslot is ongeveer 1-1,5 keer per minuut actief.

Vanavond wil ik gaan overhevelen voor de nagisting ik wil 1/3 weg zetten met zoete sinaasschillen en oranjebloesem, ik denk aan 10gr/l schillen en 5gr/l bloesem ook zou ik nog een kleine suikergift willen doen om een betere uitgisting te krijgen ik denk aan 5gr/l opgelost in water 250ml per batch zodat ik ook 250 ml per batch kan toevoegen als bottelsiroop over een paar weken en op de gewenste 15L uitkom volgens de aanwijzingen in het "blik"

Allemaal goede ideeen of hebben jullie nog advies/tips?

Alvast bedankt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.