Etiketten van flesjes halen

Gestart door Steveroni, 27-12-2016 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Vergistingsemmer van 30 liter vullen met warm water en sodakristallen. Dan flessen er 15 minuten in, etiketten komen zo makkelijk los. Er gaan juist 24 flesjes in. Daarna leeggieten en ontsmetten in andere emmer met starsan of wat je normaal gebruikt. Weer leeggieten en laten uitdruppen op flessenboom. En bottelen maar!

ray81

Ik heb tot nu toe altijd behanglijm gebruikt voor mijn geprinte labels, maar ik moet zeggen dat dat er erg moeilijk weer vanaf gaat.
Volgende keer ga ik eens melk proberen...

stiaanke

Citaat van: ray81 op 09-03-2018  08:40 uIk heb tot nu toe altijd behanglijm gebruikt voor mijn geprinte labels, maar ik moet zeggen dat dat er erg moeilijk weer vanaf gaat.
Volgende keer ga ik eens melk proberen...
Gewoon Pritt gebruiken

Oscar

Citaat van: stiaanke op 09-03-2018  23:24 uGewoon Pritt gebruiken
Melk  :biersmile:

Fermon

Citaat van: stiaanke op 09-03-2018  23:24 uGewoon Pritt gebruiken

Inderdaad, en dan een b-merk, deze plakt goed en is makkelijk te verwijderen met water.

Oscar

Citaat van: Fermon op 10-03-2018  00:36 uInderdaad, en dan een b-merk, deze plakt goed en is makkelijk te verwijderen met water.
Melk  :biersmile:

Fermon

Citaat van: Oscar op 10-03-2018  01:13 uMelk  Pritt stift :biersmile:

John


Jaap W

Weken in heet water, zijn ze zo los. Om etiketten op mijn flesjes te plakken ga ik ook voor melk.  :proost:

stiaanke

Volle, halfvolle of magere melk?

William

Magere melk werkt het beste

Martijn0172

De sporadische keren dat ik een etiket geplakt hebt was dit ook met melk. Klein laagje in een bakje en met een kwastje gewerkt

pippakillinova

Ik dacht mezelf tijd te besparen door over te stappen van melkplakken naar een Dymo labelwriter (voor een prikkie kunnen overnemen, dat wel). Het plakken gaat inderdaad sneller. Het verwijderen van de lijmlaag daarentegen...  :stom:

Pimmels

Heb ik ook ...ik leg mijn flesjes in warm water, dan komen ze (meestal) goed los...

pippakillinova

Citaat van: Pimmels op 11-03-2018  10:44 uHeb ik ook ...ik leg mijn flesjes in warm water, dan komen ze (meestal) goed los...

Die lijmlaag blijft bij mij mooi zitten na 24 uur in warm water. Dan moet ik nog met wasbenzine aan de gang.
Misschien gebruik jij andere labels. Ik zal eens moeten zoeken voor betere.

Nero1978

Het spoelen van de flesjes doe ik gelijk de avond dat ik ze gedronken heb. Dit doe ik met de flessenspoeler. De etiketten week ik eraf in een een weckpot waar de fles net inpast. Beetje water in de pot en een beetje water in het flesje zodat deze net onder water blijft. Na een aantal uur valt het etiket er zo af. Daarna de flesjes ondersteboven aan zo'n droogrek van Brouwland.
Wanneer ik wacht tot ik veel flsjes heb dan staat de schimmel al in de flesjes en die krijg je er moeilijk uit. In een grote bak met water doen vind ik ook niks. Dan komt de lijm van het etiket in de flesjes.

Bierbrouwen zo leuk (meestal)

Nomar

Hier gebruik ik ook gewoon een pritstift. Blijft goed plakken in koude en warmte, en laat goed los met water


groet Ramon


Neetje

Citaat van: mvdhiele op 08-03-2018  16:37 uIk heb een nieuwe manier gevonden voor het verwijderen van plastic bieretiketten.
...

Gewoon langzaam lostrekken en de plakresten met terpentine verwijderen.
Daarna reinigen/dagje in in een zeepoplossing (water met wat afwasmiddel) en flesjes zijn als nieuw.

HarryL

Citaat van: Koen S op 08-03-2018  16:56 uVergistingsemmer van 30 liter vullen met warm water en sodakristallen. Dan flessen er 15 minuten in, etiketten komen zo makkelijk los. Er gaan juist 24 flesjes in. Daarna leeggieten en ontsmetten in andere emmer met starsan of wat je normaal gebruikt. Weer leeggieten en laten uitdruppen op flessenboom. En bottelen maar!

Hoeveel soda?

Jaap W

Citaat van: Nero1978 op 11-03-2018  11:25 uWanneer ik wacht tot ik veel flsjes heb dan staat de schimmel al in de flesjes en die krijg je er moeilijk uit.
Bierbrouwen zo leuk (meestal)

Na gebruik het flesje direct omspoelen met heet water en op de kop (een beetje scheef) in de krat zetten en het probleem met schimmel is opgelost.

Phoef

Het is redelijke goedkoop om via online drukplatformen gewoon papieren matte stickers met semi permanenten (dus verwijderbare) stickers te bestellen.

Maran van Brakel

Ik zet mijn flesjes altijd een dag van tevoren in een 30 liter emmer met warm water en wat Dreft, dan zijn ze de volgende morgen schoon geweekt en vallen de labels er vanzelf af.

Enige probleem is met zelf geprinte labels die met melk zijn aangebracht. De laatste batch had ik met volle melk erop geplakt en die kwamen er met geen mogelijkheid meer af.  ;D

HarryL

Citaat van: Phoef op 01-09-2021  22:20 uHet is redelijke goedkoop om via online drukplatformen gewoon papieren matte stickers met semi permanenten (dus verwijderbare) stickers te bestellen.

Heb je toevallig een voorbeeld? De labels welke ik gebruikte lieten weer los van het flesje :-\

Jan de Graaff

Het klinkt gek, maar gebruik slakken...

Ik heb een krat voor glas buiten staan. Daar gaat van alles in, ook de bierflesjes met etiket die nog schoongemaakt moeten worden; mijn vrouw wil ze begrijpelijkerwijs niet allemaal binnen op het aanrecht hebben staan, dus gaan ze tijdelijk daarheen tot ik ze schoonmaak en opruim.
In de tussentijd hebben slakken vaak al de etiketten van de flesjes afgegeten (of wat ze er dan ook mee doen). Niet alleen van de bierflesjes, ook van de wijnflessen en de conservenpotjes. Waarom die krengen etiketten eten is mij een raadsel, maar als je lang genoeg wacht lossen ze wel een probleem voor je op...

Ik heb eigenlijk alleen maar 30 cl BNR flesjes en die van Hertog Jan en Gulpener zijn ideaal; een paar uur in een bak water en de etiketten drijven er zo af. Als ik voor mijzelf brouw dan maak ik een merkteken op de dop zodat ik weet wat er in zit. Een Weizen wordt bijvoorbeeld 'Wz'. Of ik gebruik een krijtstift (Action) en schrijf op de fles wat erin zit; dat is ook makkelijk weghalen.

Overigens nog een tip als je lijmresten niet met terpentine, wasbenzine of iets anders weg kan krijgen: probeer WD40. Dat helpt bij heel veel, ook lijmresten verwijderen. Wel oppassen want je flesje wordt behoorlijk glad ;)

Kramer

Citaat van: Oscar op 27-12-2016  22:26 uSlordig... >:D  Gewoon iedere fles die je wilt hergebruiken ff in warm water zetten en 15 minuten later kun je het etiket eraf halen. Betreft het een stikkeretiket dan de fles naar de glascontainer  :)

Voor flessen van commerciële bieren doe ik dit ook. Ooit geprobeerd met stickerverwijderaar maar blijven lijmresten zitten en is de moeite eigenlijk gewoon niet waard.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.