Etiketten van flesjes halen

Gestart door Steveroni, 27-12-2016 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: zilver_brouwer op 29-12-2016  16:21 uBenieuwd of die inderdaad gewoon verwijderbaar zijn zonder moeite en resten, zoals hun productbeschrijving claimt.

100% waar wat ze claimen, ik gebruik deze al 3 jaar


Bram86

Citaat van: William op 29-12-2016  18:30 uIk heet wel geen Sander.. :)
In zip zowel de pdf als de psd.

Bedankt!

Sander van Dijk

Citaat van: William op 29-12-2016  18:30 uIk heet wel geen Sander.. :)
In zip zowel de pdf als de psd.


Bedankt!  :)

stiaanke

Ik gebruik Champagneflessen die ik bij een plaatselijke feestzaal haal. Om de etiketten te verwijderen plaats ik de flessen een vijftal minuten in warm water en trek ik het etiket er meestal in één keer af. De lijm is wel anders dan bij bierflesjes.
Als ik eens een etiket plak gebruik ik gewoon een lijmstift (Prit of zoiets).
Verwijderen gewoon met warm water.
Mijn flesjes merk ik met een labelprinter. Een rond label op de kroonkurk met naam, botteldatum en alcoholpercentage.

Neetje

Citaat van: Haagse Wouter op 29-12-2016  17:15 uMaar waarom behangplaksel als melk werkt :D?

Melk is meer werk om je etiketten te verwijderen.
Als je behangselplak gebruikt, kun je de etiketten gewoon van de fles halen zonder water.
Alleen als je je flesjes in een wisselend vochtig/droog ruimte plaatst, vallen ze er bij droogte uit zichzelf af.

Steveroni

Bij melk heb ik het idee dat het na verloop van tijd gaat stinken of is dat een valse aanname?

zilver_brouwer

Citaat van: Steveroni op 30-12-2016  01:38 uBij melk heb ik het idee dat het na verloop van tijd gaat stinken of is dat een valse aanname?

Ruikt er niks van.
Misschien als je de hele fles er in doopt en niet schoonmaakt.
Maar als je een heel dun laagje gebruikt en netjes wegveegt
wat niet onder het etiket zit; niks aan de hand.

Neetje

Citaat van: Steveroni op 30-12-2016  01:38 uBij melk heb ik het idee dat het na verloop van tijd gaat stinken of is dat een valse aanname?

Zolang het etiket droog blijft, gaat er niets schimmelen. Ook niet na jaren.
Omdat de lijm hard is geworden ruik je ook niets.

HermanH

Citaat van: stiaanke op 29-12-2016  20:52 uMijn flesjes merk ik met een labelprinter. Een rond label op de kroonkurk met naam, botteldatum en alcoholpercentage.
Ik heb sinds kort ook zo'n labelprinter, staat momenteel aan 37,5 ipv 103,75 Euro, werkt heel goed met die ronde kroonkurk-labeltjes van 24mm. Rolletje labeltjes zijn er per 1000 stuks, en kosten 11 Euro.
https://www.123inkt.be/Brother-QL-570-labelprinter-QL-570-i17907-t33454.html

stiaanke

Citaat van: HermanH op 31-12-2016  17:17 uIk heb sinds kort ook zo'n labelprinter, staat momenteel aan 37,5 ipv 103,75 Euro, werkt heel goed met die ronde kroonkurk-labeltjes van 24mm. Rolletje labeltjes zijn er per 1000 stuks, en kosten 11 Euro.
https://www.123inkt.be/Brother-QL-570-labelprinter-QL-570-i17907-t33454.html
Zo eentje is het dat ik heb. Ik gebruik wel de originele Brother labels en niet die van 123inkt.

HermanH

Citaat van: stiaanke op 31-12-2016  18:12 uZo eentje is het dat ik heb. Ik gebruik wel de originele Brother labels en niet die van 123inkt.
Yep, ook de Brother labeltjes hier, nl. de DK-11218

Johanio

Voor het schoonmaken van de commerciële flesjes gebruik in een ouderwetse zinken weckketel.

Deze zet ik op het gas, vullen met water en een beetje soda erbij in. En daarna een tijdje goed aan de kook brengen.

Etiketten zijn er allemaal vanaf gevallen en drijven in het water. Enig nadeel is de witte gloed die achterblijft op de flesjes. Maar voordat we gaan bottelen spoelen we de flesjes nog om met chemipro OXI (van Brouwland).

Heb nog geen etiketten ontwikkeld, omdat ik het schoonweken (afweken etiketten) van de flesjes redelijk arbeidsintensief vind. Maar de hals-etiketten zoals eerder genoemd in deze draad is wel een slimme uitvinding.

freelive


  Met de kou gewoon binnen in vierkante metselkuip
  1/2 uurtje weken verwarmd starscan/water en uitspoelen
  gaat ca 1 1/2 kratje in

 
 
 

Underdike

Citaat van: freelive op 11-01-2017  11:58 uMet de kou gewoon binnen in vierkante metselkuip
1/2 uurtje weken verwarmd starscan/water en uitspoelen
gaat ca 1 1/2 kratje in

Star San? Niet PBW of Oxi ?

Bij ons gaat het in een kuip met wat water & PBW. Beetje weken en dan vallen de meeste etiketten er vlot af.
Valt ons wel op dat bijvoorbeeld Hertog-Jan & Radler etiketten er moeilijker afgaan, en dat etiketten bij sommige merken (bijvoorbeeld Amstel) veel glibberige lijmresten achter laten.
Na het etiketten verwijderen worden alle flessen geborsteld van binnen (met PBW) & met Star San nagespoeld.

We hebben zelf verwijderbare plastic etiketten (etiket.nl) die schoon en zonder gebruik van water eraf gaan... maar omdat we plm. 7 kratten per brouwsel nodig hebben moeten we nog weleens verse flesjes bijhalen als we een paar keer kort op elkaar brouwen.

rajd

Ik stop flesjes met etiket altijd in de vaatwasser... grote kans dat het etiket daarna loslaat. Zo niet of slechts gedeeltelijk dan in een badje met afwasmiddel. En indien heel erg hardnekkig dan is er nog altijd caustic soda. Etiketten die echt niet loslaten die blijven maar lekker zitten dan gaat het flesje terug naar de statiegeldboer :)

jaapz

Citaat van: Serge VL op 29-12-2016  09:34 uGewoon gebruik maken van verwijderbare etiketten of kleine kroonkurk etiketjes gebruiken.
Gewoon heel handiger, geen geklooi met het losweken van etiketten, trouwens je kan ook de opmaaksjabloon downloaden voor deze etiketten bij deze producent.
Verwijderbare etiketten in alle formaten en als je doorklikt de link naar de online leveranciers
http://www.herma.be/nl/productcatalogus/etiketten/movables/zelfklevende-etiketten-a4-movables.html
Bijvoorbeeld: De ronde voor op de kroonkurken met de opmaaksjabloon en de link naar de online leveranciers op de zelfde pagina:
http://www.herma.be/nl/productcatalogus/etiketten/identificatie-markering-nummering/identificatiemarkering/verwijderbare-etiketten-a4-superprint-4386.html

Vandaag weer gebotteld, kon deze stickertjes er echt super makkelijk af halen. Vind ze echt ideaal, vooral ook omdat je geen speciale labelprinter nodig hebt, deze vellen gaan gewoon in je normale printer.

zilver_brouwer

Citaat van: jaapz op 14-01-2017  20:24 uVandaag weer gebotteld, kon deze stickertjes er echt super makkelijk af halen. Vind ze echt ideaal, vooral ook omdat je geen speciale labelprinter nodig hebt, deze vellen gaan gewoon in je normale printer.

Ik heb ze na dat bericht van Serge ook geprobeerd en mijn laatste brouwsel ermee gelabeld. Perfect.
Makkelijk printen, makkelijk plakken en gaan er inderdaad vanaf zonder moeite en resten.  ;D

lier

Tijdens het koken van het wort maak ik mijn gistvat altijd schoon met oxi. Daarna gooi ik mijn gistvat leeg in mijn maischpan en daar zet ik dan de reeds omgespoelde flesjes rechtop in zodat ze vollopen. Worden ze van binnen extra schoon en steriel, en van buiten als je ze een kwartiertje laat staan vallen de etiketten er zo vanaf. Nog ff omspoelen in water en ze staan gereed voor het brouwsel wat in de gistemmer gaat. En in mijn pan kunnen precies 24 flesjes rechtop staan. Zo heb ik altijd schone flesjes klaarstaan voor het brouwsel dat staat te rijpen

walkabout

Hallo.
Ik week meestal de potjes en flessen in een bak met warm water, daarna de etiketten er voorzichtig afschrapen, drogen en de lijmresten met een doekje lampenolie insmeren. Hierna ze nogmaals goed wassen met warm afwaswater en goed drogen en voor gebruik ontsmetten. Het voordeel van lampenolie is dat de lijm geweldig oplost en dat je bijv. zelf een cd doosje krasvrij van een prijssticker kunt ontdoen.
Wie weet heeft iemand van jullie iets aan deze eenvoudige maar doeltreffende tip. Veel fun er mee.
Henk.
Walkabout.

Jeroen D

Na het drinken spoel ik de flesjes een aantal keer om en verzamel ik ze in de vensterbank. Als de vensterbank vol is, doe ik alle flessen in de gootsteen met heet water en afwasmiddel en laat ze even weken.

Vervolgens vergeet ik dat ik er mee bezig ben, tot grote ergernis van mijn eega.

Mijn eigen labels plak ik met melk erop. En dat weekt er altijd makkelijk af.



Erwin Warners

Gewoon in heet water vallen ze er zo af. Een enkel etiket wil er niet af dat is dan jammer lever ik dat flesje wel in.
Verder altijd voldoende flessen op voorraad hebben en als er teveel beschadigingen op zitten gaan ze ook terug naar de winkel.
Zo heb je altijd mooie flesjes.
Voor eigen gebruik doe ik er geen etiket op en wil ik een flesje weggeven plak ik er 1 op.

JaMo

Sowieso spoel ik de flesjes meteen na uitschenken om en laat ik ze een nachtje met warm water erin staan. Ik gooi de flesjes een dag of 2 voor het bottelen in mijn bad. Heet water erin, paar schepjes oxi en dan de flesjes vol laten lopen (hierdoor liggen ze ook meteen onder water). Na half uur/uurtje zijn de meeste etiketten, zo niet allemaal, wel losgelaten. Daarna flesjes op ze kop in de kratjes uit laten lekken.
Voor het bottelen doe ik nog ze nog ff door de Avvinatore heen halen. :)

Hansje

Pindakaas werkt ook goed bij het verwijderen van lijmresten. Google het maar eens, dan kom je verschillende sites tegen die het adviseren.


pippakillinova

Citaat van: Hansje op 26-10-2017  14:12 uPindakaas werkt ook goed bij het verwijderen van lijmresten. Google het maar eens, dan kom je verschillende sites tegen die het adviseren.

Multifunctioneel! Ook prima om mee te plakken  ;).
En er bestaat ook al pindakaasbier (serieus). Geen idee of het smaakt btw.

mvdhiele

Ik heb een nieuwe manier gevonden voor het verwijderen van plastic bieretiketten.

Veel (vooral craftbier) brouwers werken tegenwoordig met dit soort etiketten, ze zijn met water niet los te weken en de lijm is niet wateroplosbaar.

Deze etiketten worden onder andere gebruikt door Emelisse, Slot Oostende, Brouwerij Kees en het Uiltje.
Menig buitenlandse brouwerij.

Als je als volgt te werk gaat, krijg je de etiketten er behoorlijk goed af.

Ik kreeg trouwens niet alle etiketten er goed af op deze manier, maar zo'n 80% van de flessen ging prima op deze manier.

  • Vul de flessen met kokend water tot aan de bovenkant van het label
  • Laat de ongeveer 2 á 3 minuten staan
  • Trek de etiketten er af (pas op, flessen kunnen heet zijn!)
  • Laat de flessen afkoelen
  • Vul een koffiekop voor de helft met schoonmaakazijn
  • Smeer de flessen in met een in schoonmaakazijn gedrenkte doek of keukenpapier
  • Laat dit ongeveer 5 á 10 minuten inwerken
  • Daarna onder de kraan (eventueel met een afwasborstel) haal je de lijmresten er zo af
  • Mochten de lijmresten nog niet loslaten, stap 6, 7 en 8 herhalen
  • Schoonmaken en droogwrijven met een doek
  • Als het goed is zijn de flessen nu brandschoon

Succes!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.