1e eigen probeersel met losse ingredienten!

Gestart door wvdbroek, 27-12-2016 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste allemaal onderstaand recept wil ik proberen.

Graag jullie commentaar en verbeterpunten.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recepteigen probeer 1
Kenmerkpilsmout
BrouwdatumNog te Bepalen
BiertypePilsener
Aantal liters10
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17,0 liter
Maischdikte2,6 l/kg
Maischwater6,0 liter
Spoelwater11,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid20 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95,0 %2174 gr3 EBC
Maïsvlokken5,0 %114 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)6,0 %8 gr90 minuten13 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %5 gr60 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten2,6 l/kg


Haagse Wouter

Wellicht iets meer vertellen over wat je precies wilt bereiken in je recept.

Als je een pilsner wilt maken dan kun je beter een ondergister gebruiken.

Oscar

Gewoon brouwen, hier kan niets mis mee gaan... :brouwen:

zilver_brouwer

Citaat van: Haagse Wouter op 27-12-2016  18:59 uWellicht iets meer vertellen over wat je precies wilt bereiken in je recept.

Als je een pilsner wilt maken dan kun je beter een ondergister gebruiken.

Mee eens.
Natuurlijk kun je een pilsner recept brouwen met bovengist op 18~20ºC, maar als je dan een standaard
pilsje verwacht zul je toch gek staan te kijken.
Beginnende brouwers aanmoedigen is natuurlijk top, maar dan wel goed geïnformeerd. :biersmile:

Biertje1985

Meteen beginnen met een ondergister is wel gewaagd, je MOET dan gecontroleerd vergisten anders krijg je een stoombier en dat is een heel ander verhaal.
Als je een cleane gist gebruikt zoals een US-05 zal het vast wel op komen overigens  :proost:

Qua hopkeuzes zit je wel goed voor een pilsachtig type bier. Al mag er best wat meer hop in richting de 30 IBU.

Anders kan je het recept natuurlijk nog wat aanpassen voor een blond (of een IPA), als je nog mout moet gaan kopen.

Heel veel succes!

Gerb

Als het dan toch geen ondergister wordt, zou ik dat beetje mais eruit laten. Gewoon pilsmout, nobele hoppen en US05. Mooi toch?

wvdbroek

Ok bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb inmiddels wat brouwsels gemaakt met kant en klaar geschrote moutpakketten. En wil nu voor het eerst zelf gaan schroten en heb nieuwe ketels gemaakt om van gas naar elektrisch te gaan met behulp van craftbeerpi. Simpel recept om me nu vooral te concentreren op het proces met de ketels. Overigens ben ik in het bezit van een omgebouwde koelkast met STC dus gecontroleerd vergisten is het probleem niet. Ik heb deze ingrediënten overgenomen van Brouwer in mijn omgeving die voorlopig geen tijd heeft voor deze prachtige hobby. Dus vandaar de keuze voor deze ingrediënten. Ik ben nieuw in het zelf samenstellen dus daarom de vraag of dit zo kan!

Juindorper


Haagse Wouter

Citaat van: wvdbroek op 27-12-2016  21:43 uOk bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb inmiddels wat brouwsels gemaakt met kant en klaar geschrote moutpakketten. En wil nu voor het eerst zelf gaan schroten en heb nieuwe ketels gemaakt om van gas naar elektrisch te gaan met behulp van craftbeerpi. Simpel recept om me nu vooral te concentreren op het proces met de ketels. Overigens ben ik in het bezit van een omgebouwde koelkast met STC dus gecontroleerd vergisten is het probleem niet. Ik heb deze ingrediënten overgenomen van Brouwer in mijn omgeving die voorlopig geen tijd heeft voor deze prachtige hobby. Dus vandaar de keuze voor deze ingrediënten. Ik ben nieuw in het zelf samenstellen dus daarom de vraag of dit zo kan!

Gewoon brouwen dan! Niet druk maken of het een pils of een blond bier wordt, is vast een lekker bier.

wvdbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 27-12-2016  21:55 uGewoon brouwen dan! Niet druk maken of het een pils of een blond bier wordt, is vast een lekker bier.
Ok daar ging het mij dus om, of deze ingrediënten dus überhaupt een bier zouden opleveren 😀

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 27-12-2016  21:58 uOk daar ging het mij dus om, of deze ingrediënten dus überhaupt een bier zouden opleveren 😀

Dat gebeurt altijd...

De uitdaging van het zelfbrouwen van bier is om een bier te krijgen zoals je het in gedachten had. Als dat lukt heb je het goed gedaan. En als het niet helemaal smaakt zoals je had gedacht, maar het toch lekker is is er geen man over boord.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 27-12-2016  23:43 uDat gebeurt altijd...

De uitdaging van het zelfbrouwen van bier is om een bier te krijgen zoals je het in gedachten had. Als dat lukt heb je het goed gedaan. En als het niet helemaal smaakt zoals je had gedacht, maar het toch lekker is is er geen man over boord.
Ja uiteraard dat is zeker de uitdaging, maar voor dit brouwsel even niet mijn prioriteit. Maar wou er toch graag wat drinkbaars aan overhouden. Anders is het ook zo zonde van de energie [emoji6]

EvdBroek

Niets mis met dit recept, het zal een goed drinkbaar bier opleveren.

Wel, zoals al eerder gezegd, iets dunner maischen, anders moet je straks veel spoelen en het roeren tijdens de maisch wordt best zwaar

wvdbroek

Hoe zouden jullie de hopafgiften doen?

Zoals nu, de Saaz bij begin koken en Herbrucker na 30 min? Of toch anders?

wvdbroek

Kan ik deze us-05 gist gewoon droog erbij doen of niet. Volgens mij is het toch zo dat als ik deze 11 gram op 10 liter wort erbij doen dat dit voldoende is

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 01-01-2017  17:19 uKan ik deze us-05 gist gewoon droog erbij doen of niet. Volgens mij is het toch zo dat als ik deze 11 gram op 10 liter wort erbij doen dat dit voldoende is

Ja hoor. Je kunt zonder problemen korrelgist droog gebruiken. Hydrateren is niet nodig. Het is extra werk en heeft weinig meerwaarde. De enige meerwaarde is dat de vergisting net iets sneller start. Ongeveer net zo veel tijd als dat je nodig hebt voor het hydrateren...

Brouwers

Citaat van: wvdbroek op 28-12-2016  17:04 uHoe zouden jullie de hopafgiften doen?

Zoals nu, de Saaz bij begin koken en Herbrucker na 30 min? Of toch anders?
Ligt eraan wat je wilt bereiken met je recept. Persoonlijk zou ik meer hop toevoegen en de laatste gift iets later. Ik zou richten op 20-30 ibu, laatste gift in de 0-20 min en meer zodat je ook wat aroma proeft. Maar als het voornaamste doel is je apparatuur leren kennen is er met dit recept niks mis, 10 liter is ook zo op  >:D

wvdbroek

Recept nog wat aangepast, en dit moet hem worden

Zal de brouwdag ervaringen en resultaten hier ook nog posten

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recepteigen probeer 1
Kenmerkpilsmout
Brouwdatum27-12-2016
BiertypePilsener
Aantal liters10
Gewenst begin SG1048 (5,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater16,9 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater10,0 liter
Spoelwater6,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95,0 %2091 gr3 EBC
Maïsvlokken5,0 %110 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)5,0 %12 gr90 minuten18 EBU
Hallertau Hersbrücker pellets2,5 %10 gr30 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4,5 l/kg


wvdbroek

Zo gister het recept gebrouwen.

Klam schroten bleek de oplossing prima kafjes en mooi gebroken korrels



Toen de brouwsessie, zoals eerder vermeld eerste brouwsel in een grotere hoeveelheid (tot nu toe hema pakketjes)

Ik Maisch in een 27L weckketel en kook in een 33L mennopan met 2800 watt element beide aangestuurd door craftbeerpi (raspberry pi)



Het gebrek aan roermechanisme in de maischpan bleek een groter punt dan verwacht, hierdoor was het vasthouden van de temp op 1 punt moelijker dan verwacht. Hier zal dus wat aangedaan moeten worden !

Vervolgens het filtreren, ging ook niet helemaal zoals ik verwachte ;) Mijn hevelfilter zie hieronder kreeg het toch niet echt helder!!



Hoe laten jullie het spoelwater erbij ? Ik kreeg toch constant een verstoring van het filterbed.

Het koken ging prima, hop pellets toegevoegd via een Monofilament filter zak dit lijkt goed te werken!

Koelen met de spiraalkoeler ging ook prima, 10 liter naar 20 graden in nog geen 20 min !

Overgeheveld naar gistvat de us-05 erbij gestrooid, even geschud en in de gistkast op 20 graden !

Op het moment van schrijven zie ik nog geen activiteit in het waterslot, maar we zijn pas 10 uren onderweg en er zit
10L in een 31L gistvat dus een behoorlijke kopruimte.

Begin SG 1049


Tot zover

Grt
Wim

mbroek

Citaat van: wvdbroek op 03-01-2017  09:26 uVervolgens het filtreren, ging ook niet helemaal zoals ik verwachte ;) Mijn hevelfilter zie hieronder kreeg het toch niet echt helder!!


Hoe laten jullie het spoelwater erbij ? Ik kreeg toch constant een verstoring van het filterbed.

Als je gaat hevelen, wacht dan na het maischen tot het filterbed een beetje gevormd is. Een paar keer aftappen en teruggooien en dan een kwartiertje er af blijven. Daarna is je gehevelde wort een stuk helderder.

In de maisch pan deed ik meestal een tupperware deksel, die blijft goed drijven, en daarop het spoelwater gieten.

wvdbroek

Citaat van: mbroek op 03-01-2017  11:14 uAls je gaat hevelen, wacht dan na het maischen tot het filterbed een beetje gevormd is. Een paar keer aftappen en teruggooien en dan een kwartiertje er af blijven. Daarna is je gehevelde wort een stuk helderder.

In de maisch pan deed ik meestal een tupperware deksel, die blijft goed drijven, en daarop het spoelwater gieten.

Bedankt voor de tip!

wvdbroek

We zijn 1 week verder en het sg is nu 1014 a 1016 een vergistingsgraad van 67 % Wat zouden jullie nu doen.

Nog laten staan?
Overhevelen naar schoon vat?
Cold crashen?
Anders?

grt
Wim

Biertje1985

Ligt eraan, is de vergisting al helemaal gestopt en zak je sg niet meer over 3 dagen (en eventueel de temp lichtjes verhogen) dan zou je kunnen cold crashen om te klaren. Ik kan me voorstellen dat US-05 nog wat verder uit vergist gezien de moutstort. Al is US-05 bij mij meestal na 5 dagen wel klaar met vergisten.

wvdbroek

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2017  18:36 uLigt eraan, is de vergisting al helemaal gestopt en zak je sg niet meer over 3 dagen (en eventueel de temp lichtjes verhogen) dan zou je kunnen cold crashen om te klaren. Ik kan me voorstellen dat US-05 nog wat verder uit vergist gezien de moutstort. Al is US-05 bij mij meestal na 5 dagen wel klaar met vergisten.

Ok ik was inderdaad van plan om nog een paar dagen te wachten om te kijken of de sg nog zakt heb de gistkast een graad hoger gezet naar 21.

Over een paar dagen maar weer even meten  ;)

Biertje1985

Citaat van: wvdbroek op 09-01-2017  20:14 uOk ik was inderdaad van plan om nog een paar dagen te wachten om te kijken of de sg nog zakt heb de gistkast een graad hoger gezet naar 21.

Over een paar dagen maar weer even meten  ;)

Als de sg niet meer zakt, dan zou ik gaan coldcrashen en daarna bottelen. Ik lager het bier meestal een weekje voor het bottelen en ik heb met US-05 best wel heldere bieren.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.