Hel en Verdoemenis van brouwerij De Molen

Gestart door braaf, 27-12-2016 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: Orangeloo op 09-01-2017  21:56 uIk vond het niet zo gek hoor... volgens type tussen de 50 en 100.
Maar ja dat ligt misschien aan mij, ik ga dan altijd op het maximale zitten  ^-^

Zelfde methode hier, ga vaak aan de rand zitten qua grens  :brouwen:

braaf

Citaat van: erdeve op 10-01-2017  07:28 uHet origineel heeft een IBU van 102 en smaakt erg goed. En je wilt het bier toch zo goed mogelijk benaderen? Ik zou het gewoon zo laten.
Ik heb hem gisteren gebrouwen, ik heb toch gekozen om de bitterheid iets lager te houden. Ik heb er uit eindelijk een ibu van 94 van gemaakt, dit kwam ook mooi uit met de hop die ik had. Gisteren na het brouwen even geproefd maar die 102 had hij ook wel kunnen hebben Hoor, zeker met deze hop soorten. Wel bitter maar niet hard bitter...gelukkig

erdeve

Afgelopen maandag heb ik hem gebotteld. Ik heb een IBU van 96.
Voor zover ik nu kon beoordelen is deze erg goed gelukt.
Over een tijdje wil ik hem beoordelen naast de echte Hel en Verdoemenis.

braaf

Ik ben benieuwd hoe dicht je hem benaderd. Ik kwam gisteren wel te laag uit met mijn volume, het moest 41 liter zijn maar ik kwam uit op 36 liter. Ik heb heb iets aan gevuld met water en wat moutextract zo kwam ik aan de 39 liter met een sg van 1096.

erdeve

Mijn recept was iets anders en kwam uit op een sg van 1114.
Filteren ging erg moeizaam en ook ik heb niet de beoogde 25 liter gehaald.
Uiteindelijk heb ik 21 liter kunnen bottelen. Dit vond ik prima en heb dus geen extra water en extract toegevoegd.

braaf

Citaat van: erdeve op 11-01-2017  16:05 uMijn recept was iets anders en kwam uit op een sg van 1114.
Filteren ging erg moeizaam en ook ik heb niet de beoogde 25 liter gehaald.
Uiteindelijk heb ik 21 liter kunnen bottelen. Dit vond ik prima en heb dus geen extra water en extract toegevoegd.
Ja filteren ging bij mij ook moeizaam ik denk dat dat kwam door het hoge filterbed, maar weet niet zeker.
Ik had mijn rendement op 80% gezet maar die zet ik de volgende keer maar weer op 75 dat geeft toch meer ruimte voor aanpassen van het brouwsel, in het geval van de hel en verdoemenis kan een beetje hoger sg geen kwaad.

Eric v B

Maandag is mijn kloon rond 13.00 uur in het vergistingsvat gegaan met SG 1,103. Binnen 2 uur de eerste bubbels in het waterslot. Gisteravond was er bijna geen activiteit meer in het waterslot. Vanavond heb ik gemeten: SG 1,035. SVG van 66% in 2 dagen. Gist was een mengsel van Nothingham en Bry-97. Hoeveelheid gist was wel wat aan de hoge kant.

braaf

Citaat van: Eric v B op 11-01-2017  20:10 uMaandag is mijn kloon rond 13.00 uur in het vergistingsvat gegaan met SG 1,103. Binnen 2 uur de eerste bubbels in het waterslot. Gisteravond was er bijna geen activiteit meer in het waterslot. Vanavond heb ik gemeten: SG 1,035. SVG van 66% in 2 dagen. Gist was een mengsel van Nothingham en Bry-97. Hoeveelheid gist was wel wat aan de hoge kant.
Dat is lekker vlot verlopen zeg, misschien dat hij nog wat verder uitgist en er nog wat puntjes afsnoept.
Dan heeft de gist het netjes gedaan.

MartijnOMG

Misschien een domme vraag maar waarom is er 90 minuten gekookt ipv. bijvoorbeeld 60?

En heeft iemand van jullie hem al geproefd?

Ik ben bezig met de grondstoffen te bestellen om deze (iets anders) te gaan brouwen. Eens kijken of de bulldog brewsystem zo'n stort aankan.

joenedu

Citaat van: MartijnOMG op 17-02-2017  10:51 uEn heeft iemand van jullie hem al geproefd?

Ik ben bezig met de grondstoffen te bestellen om deze (iets anders) te gaan brouwen. Eens kijken of de bulldog brewsystem zo'n stort aankan.

Die van Erdeve is in ieder geval ERG goed gelukt. En ik hou dit in de gaten, want dit staat me ook wel aan. Heb ergens gelezen dat de maximale moutstort 9 kilogram is... In de pan bij Erdeve was het ook al een ontzettend dik beslag. Denk dat de bulldog het wel zwaar gaat krijgen!

Martijn0172

Ik zag laatst een youtube  filmpje met een Grainfather waar er twee keer gemaischt met een halve stort en steeds het zelfde wort alvorens te koken, idee was om een hoger rendement te halen, dit werd ergens in de 90%. Je zou dit hier natuurlijk ook kunnen toepassen me een Grainfather of Buldog Brewer. Alleen even uitrekenen hoe je moet spoelen, ik denk het gros met de tweede ronde?

erdeve

Citaat van: joenedu op 17-02-2017  11:03 uIn de pan bij Erdeve was het ook al een ontzettend dik beslag.

Het beslag was bij mij inderdaad erg dik. Ik heb 25 liter gebrouwen in een "normale" pan. De spatel kon er rechtop in staan, net als bij goeie erwtensoep.
Het was echt spierballen kweken. Maar tot nu toe was het zeker de moeite waard! Als hij een half jaartje heeft gelegen wil ik hem eens naast een echte Hel en Verdoemenis leggen om te zien wat het verschil is.

crazyjopje

Citaat van: erdeve op 11-01-2017  15:44 uAfgelopen maandag heb ik hem gebotteld. Ik heb een IBU van 96.
Voor zover ik nu kon beoordelen is deze erg goed gelukt.
Over een tijdje wil ik hem beoordelen naast de echte Hel en Verdoemenis.
Receptje?

crazyjopje

Citaat van: Chris71 op 03-01-2017  18:59 uProbeer het eens bij Jubbega: http://www.vanderkooyjubbega.nl/catalogsearch/result/?q=Premiant
Ik ben net gebeld door onze vrienden uit Jubbega...
Deze hop is niet op voorraad en moeilijk in te schatten wanneer deze weer beschikbaar wordt.
Mijn bestelling staat in backorder dus zou gauw ze kunnen leveren sturen ze na. Laat jullie weten als ik hem binnen heb.

erdeve

Citaat van: crazyjopje op 23-02-2017  05:38 uReceptje?

Receptje staat aan het begin van dit topic.

crazyjopje

Citaat van: erdeve op 23-02-2017  11:46 uReceptje staat aan het begin van dit topic.
Is dat hetzelfde recept als wat jij hebt dan?las namelijk ergens dat jouw recept dicht bij originele kwam.

erdeve

Sorry, klopt.
Ik heb dit recept van forumlid Gerb gebrouwen.
Ik weet natuurlijk niet welke dichter bij het origineel komt. Die van het recept van Gerb is akelig goed geworden.
Ik heb trouwens de Wyeast 1056 gebruikt.

crazyjopje

Citaat van: erdeve op 23-02-2017  12:43 uSorry, klopt.
Ik heb dit recept van forumlid Gerb gebrouwen.
Ik weet natuurlijk niet welke dichter bij het origineel komt. Die van het recept van Gerb is akelig goed geworden.
Ik heb trouwens de Wyeast 1056 gebruikt.
Mijn dank is groots.

crazyjopje

Citaat van: crazyjopje op 23-02-2017  11:31 uIk ben net gebeld door onze vrienden uit Jubbega...
Deze hop is niet op voorraad en moeilijk in te schatten wanneer deze weer beschikbaar wordt.
Mijn bestelling staat in backorder dus zou gauw ze kunnen leveren sturen ze na. Laat jullie weten als ik hem binnen heb.
Ik heb vandaag mijn premiant binnen gekregen.

joenedu

Citaat van: crazyjopje op 08-03-2017  12:23 uIk heb vandaag mijn premiant binnen gekregen.


Succes! Welk maischschema ga je gebruiken?

crazyjopje

Citaat van: joenedu op 08-03-2017  12:56 uSucces! Welk maischschema ga je gebruiken?
40 min 63 graden 30 min 72 graden dan uitmaischen denk ik.


joenedu

Wij gaan morgen een poging wagen. Zit nog wat te klooien met hoeveelheid maischwater/spoelwater.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#17
Naam receptRIS
Brouwdatum13-1-2018
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume15,0 l
Begin SG1,111 SG
Berekende kleur (Morey)174 EBC
Berekende bitterheid (Rager)73 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Nieuw-Roden
7,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,44 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,0 %
0,93 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12,0 %
0,62 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8,0 %
0,39 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC5,0 %
0,39 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.40 min.2,3 l/kg
72,0 °C8 min.30 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gPremiantpellets7,5%80 min.46,4 IBU
45,0 gSaazpellets3,4%75 min.27,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gHA-18bovengist

Misschien mag 'ie nog wel wat bitterder, zie ik nu. Origineel ligt rond de 100 volgens mij.
De gist heb ik gekregen van een forumgenoot, ben erg benieuwd!

crazyjopje

Ik heb hem eind augustus gebrouwen met een ibu van 111 (gewoon omdat leuk staat en ik de hop toch had)   
Met mijn 30liter pannen en de nodige spierballen heb ik zo'n 14liter in het gistvat gekregen (uiteraard door het hoge stortgewicht ..dikke beslag enz)
Vergist met de nottingham en uiteindelijk op de fles een mooie 12.5% geworden
De 1e paar flesjes smaakten goed maar het is nog even afwachten of hij in de buurt komt van de hel.... Ben van plan eind februari of in maart een flesje hel te kopen om ze samen blind te proeven.

braaf

Ik heb hem inmiddels al meerdere keren gebrouwen, en het is gewoon een top biertje.
Ik doe de helf van de bach altijd mengen mrt een beetje bourbon dat een paar weken op eikenhouten snippers heeft gestaan.

joenedu

Citaat van: crazyjopje op 12-01-2018  22:10 uIk heb hem eind augustus gebrouwen met een ibu van 111 (gewoon omdat leuk staat en ik de hop toch had)   
Met mijn 30liter pannen en de nodige spierballen heb ik zo'n 14liter in het gistvat gekregen (uiteraard door het hoge stortgewicht ..dikke beslag enz)
Vergist met de nottingham en uiteindelijk op de fles een mooie 12.5% geworden
De 1e paar flesjes smaakten goed maar het is nog even afwachten of hij in de buurt komt van de hel.... Ben van plan eind februari of in maart een flesje hel te kopen om ze samen blind te proeven.
Gaaf zeg! Ik ben ook benieuwd. Erdeve heeft hem ook gebrouwen en die heb ik mogen proeven, heerlijk. Wat denk jij van de hoeveelheid maischwater en spoelwater? Ik brouw in een Bulldog.

Citaat van: braaf op 12-01-2018  22:40 uIk heb hem inmiddels al meerdere keren gebrouwen, en het is gewoon een top biertje.
Ik doe de helf van de bach altijd mengen mrt een beetje bourbon dat een paar weken op eikenhouten snippers heeft gestaan.
Klinkt erg goed! Ik brouw hem eerst op deze manier, dan kunnen we later nog wel eens een keer kijken naar een versie met hout  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.