Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Niks meer aan doen!
Ik zou zelf op 62 graden en 72 graden maischen, zodat het wort nog beter vergistbaar is. Zeker bij zo'n zwaar bier. Ik heb nooit uitgezocht in hoeverre een eenstapsmaisch met een tweestaps te vergelijken is m.b.t. de vergistingsgraad.
40 min 62 °C en 30 min 72°C
Probeer het eens bij Jubbega: http://www.vanderkooyjubbega.nl/catalogsearch/result/?q=Premiant
Ik zou zelf op 62 graden en 72 graden maischen, zodat het wort nog beter vergistbaar is. Zeker bij zo'n zwaar bier.
Gooi er een saisongist tegenaan... dan maakt het maisschemea ook niets uit. Gewoon een 1 staps maisch
Ik vraag me sowieso af of je het verschil merkt tussen een bitterhop en Saaz als je 75 min kookt.
Daar heb je wel een punt.Misschien een idee om er een bitterhop bij te doen en de andere 2 minder lang meekoken zodat er van de andere 2 nog wat merkbaar blijft.
Ik ben niet echt bekend met het origineel. Maar als deze geen hoparoma heeft dan hoeft wellicht ook geen late hopgiften te worden toegevoegd.Als het je echt te gortig wordt dan kun je natuurlijk ook een compromis sluiten.Neem wat je van plan was als hop en vul aan met een sterke bitterhop zoals Magnum.
Het staat er nog niet in!Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik ga morgen dit recept brouwen maar ik twijfel heel erg aan de berekende bitterheid van 98. Ik vraag me af of dat niet een beetje te veel van het goeie is. Ik bedoel het moet uiteindelijk wel een lekker biertje worden.Is er nog iemand die hier iets over kan zeggen.