Giststarter komt niet op gang

Gestart door HopHop, 27-12-2016 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HopHop

HoiHoi ... ik ben nieuw hier. Ik lees al een tijdje mee en nu moet ik toch echt iets posten omdat ik mijn giststarter niet vertrouw.

Wat ik heb gedaan/de bedoeling is:
- Aanstaande donderdag wil ik 40 liter brouwen. Daarvoor heb ik een smack-pack "Wyeast 1214 XL Belgian Abbey" als gist die ik in een twee-staps starter wilde opkweken naar uiteindelijk 2 liter.
- Gistermorgen heb ik de smack-pack 'gesmacked' maar de vergisting kwam in het pack zelf al niet op gang. Om 21 uur gisteravond was er nog geen enkele bolling waar te nemen.
- Omdat op het pack staat dat het niet per se noodzakelijk is om te wachten op een bol pak heb ik het geheel toch toegevoegd aan 1 liter wort. Hierbij heb het wort afgekoeld naar 21-22 graden en toen de inhoud van het gistpak toegevoegd.
- Ik heb het waterslot er opgezet en toen gelijk op de magneetroerder.
- Na 2 uur kwam er voorzichtig een bubbeltje door het waterslot. Ik schat zo om de 5 minuten op dat moment. Ik ging met een gerust hart naar bed.
- Ik moest om 3:30 even beneden zijn en tot mijn verbazing was het waterslot helemaal stilgevallen. Ik heb de magneetroerder iets minder hard gezet en ben toen weer neer bed gegaan.
- Vanmorgen rond 8 uur was er nog steeds geen activiteit.

Stond de magneetroerder te hard? Kan dat? De gist was 2 maanden oud.
Is er nog hoop of toch maar een nieuw pakje gist halen?

Jukkie

Niet om als een betweter over te komen maar voor de zekerheid: Weet je zeker dat het binnenste zakje van je smack pack open geklapt is?
Een enkel belletje in vijf minuten en daarna niets lijkt meer op een drukcorrectie agv veranderde temp dan op een vergisting die is gestart.

HopHop

Citaat van: Jukkie op 27-12-2016  11:17 uNiet om als een betweter over te komen maar voor de zekerheid: Weet je zeker dat het binnenste zakje van je smack pack open geklapt is?
Een enkel belletje in vijf minuten en daarna niets lijkt meer op een drukcorrectie agv veranderde temp dan op een vergisting die is gestart.

Niemand is een 'betweter' als je gewoon meer info vraagt!  ;)
Ja... het binnenste zakje was open... dat had ik gecheckt.

Thamerdal

Het kan enkele dagen duren voor een smackpack gaat opbollen, soms lukt het binnen een uur. Belangrijk is de omgevingstemperatuur (18-23 ºC) en geduld.

Brouwers

Hoe oud was de gist eigenlijk?
Heb het al vaker meegemaakt dat gist meer dan 24 uur nodig had om op te starten. Heel vervelend als je op korte termijn wilt brouwen. Geduld is in meeste gevallen de oplossing

EBC

Opbollen van een smackpack geeft enkel een indicatie van de vitaliteit van de gist. Voor de gist zelf doet het nagenoeg niks.
Je kunt hem ook zonder opbollen toevoegen aan een starter met identiek resultaat.

Weet je zeker dat de suiker in je starter al niet is opgebruikt?

William

Citaat van: EBC op 27-12-2016  12:34 uOpbollen van een smackpack geeft enkel een indicatie van de vitaliteit van de gist. Voor de gist zelf doet het nagenoeg niks.
Je kunt hem ook zonder opbollen toevoegen aan een starter met identiek resultaat.

Opbollen doe je vooral als je verder wilt opkweken en niet zeker bent over de vitaliteit van de gist.

Als het 3 drie dagen zou duren voordat de niet opgestarte gist actief is in de starter neem je m.i. een risico tot uitgroei van niet gewenste bacteriën.

Jacques

Citaat van: EBC op 27-12-2016  12:34 uOpbollen van een smackpack geeft enkel een indicatie van de vitaliteit van de gist. Voor de gist zelf doet het nagenoeg niks.
Je kunt hem ook zonder opbollen toevoegen aan een starter met identiek resultaat.

Weten wat de vitaliteit is van de gist is handig om te weten. Als een zakje niet opbolt doet de gist niet veel...
Je moet dan voldoende tijd nemen voor het doorkweken van de gist. En soms krijg je de gist helemaal niet opgekweekt.

De controle die Wyeast geeft met hun verpakkingen vind ik een groot voordeel ten opzichte van de White Labs gisten waarbij je die controle niet hebt.

Battum80

Het kan soms even duren voor je starter opgang komt. Zorg er vooral voor dat je starter niet te koud staat. Zo'n 23 graden als het mogelijk is

EBC

Citaat van: Jacques op 27-12-2016  15:33 uWeten wat de vitaliteit is van de gist is handig om te weten. Als een zakje niet opbolt doet de gist niet veel...
Je moet dan voldoende tijd nemen voor het doorkweken van de gist. En soms krijg je de gist helemaal niet opgekweekt.

De controle die Wyeast geeft met hun verpakkingen vind ik een groot voordeel ten opzichte van de White Labs gisten waarbij je die controle niet hebt.

Toch is het niet verstandig om een pak gist twee dagen in de warmte te laten opbollen. Dan heb je zonder opbollen toch betere gist.
Daarnaast is het opbollen ook nog gist afhankelijk. Je hebt er eigenlijk niks aan, en als je het weet is het al te laat.
En met Whitelabs heb je sowieso betere gist. Meer cellen en meer vitabiliteit. Die hebben dat opbollen niet nodig  ;).

Mijn advies zou toch zijn om het opbollen te beperken.

EBC

Citaat van: William op 27-12-2016  13:45 uOpbollen doe je vooral als je verder wilt opkweken en niet zeker bent over de vitaliteit van de gist.

Als het 3 drie dagen zou duren voordat de niet opgestarte gist actief is in de starter neem je m.i. een risico tot uitgroei van niet gewenste bacteriën.

We stressen veel te veel over dat opbollen. Het is een prachtige commerciele verpakking, meer niet.
De grotere slurries van Wyeast zitten ook niet in een smackpack.

William

Citaat van: EBC op 27-12-2016  19:12 uWe stressen veel te veel over dat opbollen. Het is een prachtige commerciële verpakking, meer niet.

Beter stressen over niet opbollen dan in de stress schieten over een starter die niets doet. :)

Juindorper

Citaat van: HopHop op 27-12-2016  10:54 uHoiHoi ... ik ben nieuw hier. Ik lees al een tijdje mee en nu moet ik toch echt iets posten omdat ik mijn giststarter niet vertrouw.

Wat ik heb gedaan/de bedoeling is:
- Aanstaande donderdag wil ik 40 liter brouwen. Daarvoor heb ik een smack-pack "Wyeast 1214 XL Belgian Abbey" als gist die ik in een twee-staps starter wilde opkweken naar uiteindelijk 2 liter.
- Gistermorgen heb ik de smack-pack 'gesmacked' maar de vergisting kwam in het pack zelf al niet op gang. Om 21 uur gisteravond was er nog geen enkele bolling waar te nemen.
- Omdat op het pack staat dat het niet per se noodzakelijk is om te wachten op een bol pak heb ik het geheel toch toegevoegd aan 1 liter wort. Hierbij heb het wort afgekoeld naar 21-22 graden en toen de inhoud van het gistpak toegevoegd.
- Ik heb het waterslot er opgezet en toen gelijk op de magneetroerder.
- Na 2 uur kwam er voorzichtig een bubbeltje door het waterslot. Ik schat zo om de 5 minuten op dat moment. Ik ging met een gerust hart naar bed.
- Ik moest om 3:30 even beneden zijn en tot mijn verbazing was het waterslot helemaal stilgevallen. Ik heb de magneetroerder iets minder hard gezet en ben toen weer neer bed gegaan.
- Vanmorgen rond 8 uur was er nog steeds geen activiteit.

Stond de magneetroerder te hard? Kan dat? De gist was 2 maanden oud.
Is er nog hoop of toch maar een nieuw pakje gist halen?
Kwam er wel schuim op de starter? En ligt er een laag gist op de bodem?

EBC

Citaat van: William op 27-12-2016  20:06 uBeter stressen over niet opbollen dan in de stress schieten over een starter die niets doet. :)

Zie je wel, jij stresst erover  ;D

William

Citaat van: EBC op 27-12-2016  20:59 uZie je wel, jij stresst erover  ;D

De gist niet, die slaapt gewoon door ;D

Jacques

Citaat van: EBC op 27-12-2016  19:08 uToch is het niet verstandig om een pak gist twee dagen in de warmte te laten opbollen. Dan heb je zonder opbollen toch betere gist.
Daarnaast is het opbollen ook nog gist afhankelijk. Je hebt er eigenlijk niks aan, en als je het weet is het al te laat.

Een volledig opgebolde verpakking in een warme omgeving laten staan is inderdaad niet goed. Maar daarmee is het systeem niet slecht.

Zodra je ziet dat de verpakking een stuk dikker is geworden kan hij in de koelkast. Als dat gebeurt een paar uur na het kapotslaan weet je dat je een vitale gist hebt. Als dat pas na 3 of 4 dagen dagen gebeurt weet je dat je grotere giststarter hebt te maken en dat je de starter niet zo snel zal gaan dan wanneer je wel vitale gist hebt. In het uiterste geval stel je je brouwdag nog even uit. Voldoende vitale gist is immers essentieel voor een goede vergisting.

Brouwers

Citaat van: EBC op 27-12-2016  19:08 uEn met Whitelabs heb je sowieso betere gist. Meer cellen en meer vitabiliteit.

Sorry ik weet dat het off-topic is, maar whitelabs en Wyeast bevatten toch allebei initieel 100 miljard cellen? En wat maakt dat whitelabs vitaler is? Is de gist verser?

HopHop

Allen hartelijk dank voor de reacties.
Uiteindelijk is de starter wel op gang gekomen zoals hier ook al door enkelen van jullie voorspeld. Ik heb ook het vermoeden dat het waterslot er ook niet helemaal goed opzat.

Ik heb weer geleerd geduldiger te zijn.  :)

Toch nog een keer de vraag die ik in mijn eerste post stelde: kan je TE hard roeren (magneetroerder)? En hoe hard zetten jullie de roerder?

orangeloo

Na 6 jaar brouwen (vandaag was nummer 125  ;D ) heb ik ook, voor de eerste keer, dat een giststarter niet op gang komt. En wel met een White Labs gist (best before end 11-2016) . Dat heb ik met Wyeast nooit mee gemaakt. En daar heb ik toch ook al gist gebruikt die de datum gepasseerd was. Dus die Wyeast en dat opbollen is zo slecht nog niet.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.