(Zeer) hoge temperatuur hoofdvergisting/lagering

Gestart door Laurent1, 26-12-2016 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurent1

Hi!
Nu was mijn sensor van mijn STC-1000 temperatuurregelaar tilt aan het slagen en heeft mijn bier twee maal rond de (schat ik) 30 à 35°C staan lageren, telkens gedurende een 3-tal dagen. Heeft iemand enig idee wat dit van effect kan hebben? Op estervorming, gistvitaliteit, smaak, ...?
Ik zal wellicht toch een bottelgist toevoegen om zeker te zijn.
De smaak was oké, maar moeilijk te zeggen of er iets mis mee zou zijn.
Bedankt!

Jacques

Ligt er aan wanneer de temperatuur omhoog is geschoten. Als dat helemaal aan het begin van de vergisting was krijg je een bier met veel hogere alcoholen en esters. Het bier zal dan sterk fruitig zijn en ook zal het bier een mindere schuimhoudbaarheid hebben.
Als het later gebeurt dan valt het effect mee.

Ronnie

Kan dus inderdaad wel meevallen als het al goed of bijna uitgegist was.

Maar:
CiteerNu was mijn sensor van mijn STC-1000 temperatuurregelaar tilt aan het slagen

En wat me ook interesseert om weten, Laurent, heeft niks met de vergisting te maken, maar met de soort defect:
- was het de relais die bleef plakken? (het zoveelste slachtoffer  :(  )
- of is er iets met de NTC-sensor, bijv. nat gelegen?

Als de relais is blijven plakken, dat is klassiek en kunnen we voorkomen.

Laurent1

Ronnie,
Weet niet exact, enkel dat hij zo'n 12 °C aangaf terwijl het wellicht 35+ °C was in werkelijkheid.
Na de eerste keer tilt slagen heb ik er wat mee bewogen en gaf die ineens terug de juiste temperatuur aan.

Er staat ook een punt te veel op het scherm (vb 1,5,7 ipv 15,7) waardoor ik denk dat het geen kwaad kan om de STC te vervangen. Hoe kan ik het relais in goede staat houden?

bjorri

Een vreemde temperatuur heeft niet zoveel met een relais te maken. De STC is erg gevoelig voor een slecht aangesloten sensor.
- Dus beter geen stekker verbinding ertussen.
- Draadjes goed strippen en fatsoenlijk vastzetten.
- Draad controleren op breuk.
- Controleren op kortsluiting.
- En inderdaad kan vocht makkelijk storing veroorzaken.

Ronnie

Inderdaad kon er een slecht kontakt zijn met de NTC (= de sensor).
Maar als ik dat lees van die 2x komma's op de display denk ik dat de STC-1000 streken heeft.
Best vervangen dus, geen risico's nemen. Kost niet zoveel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.