Milk stout blijft hangen op sg 1040

Gestart door Abrink88, 26-12-2016 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Mede brouwers,

Ik heb een vraag over een milk stout die ik 5 dec jl gemaakt heb.
Begin sg was een veel te hoge 1085! Na 3 dagen was het keurig gezakt naar 1040.
Maar nou, 20 dagen later, na over geheveld te hebben naar een mandfles, is het sg nog steeds 1040.
Nu is de vraag: is dat omdat de lactose die erin zit niet vergistenbaar is de reden dat het eind sg te hoog is, of is de vergisting volledig verstokt?

Graag hoor ik jullie reacties!

William

Hoeveel gist en welke gist heb je gebruikt op hoeveel liter wort?

Hoeveel % lactose zit er in de stort?

Abrink88

Dit gaat nog om zo'n moutpakket van Arsegan.
Omdat ik de brouwinstallatie aan het testen was en niet te veel tijd heb besteed aan het recept,
leek dit een goed plan. Dus een afgemeten recept zou je zeggen.
Het was een korrelgist van Mangrove Jack's. De lactose was schat ik zo'n halve kilo.
Ik heb wel een giststarter gemaakt.

William

Ik ken die pakketten niet :).

Om in te schatten of je voldoende gist had moet je weten hoeveel kg mout, hoeveel wort, hoeveel lactose (0,5 kg dus) en hoeveel gist je had.

Maar van 1085 naar 1040 lijkt op gestokt (53% vergistingsgraad.)

Oh ja, heb je toevallig het sg met een refractometer gemeten en niet voor alcohol gecorrigeerd?

Abrink88

Nee, ouderwetsch gemeten met een hydrometer. Geen gezeur met formules, maar duidelijke taal  :P
Wat is het advies? Nieuwe gist toevoegen?

Steveroni

Ik had exact hetzelfde met een arsegan porter pakket, hele heftige vergisting aan het begin en het stokte daarna op 1030. Uiteindelijk gebotteld en prima bier geworden, geen extra gist toevoegen. Bij die paketten is de hoeveelheid gist net te weinig

William

Citaat van: Abrink88 op 26-12-2016  13:46 uWat is het advies? Nieuwe gist toevoegen?

Citaat van: William op 26-12-2016  13:19 uOm in te schatten of je voldoende gist had, moet je weten hoeveel kg mout, hoeveel wort, hoeveel lactose (0,5 kg dus) en hoeveel gist je had.

Rene Haring

Dat pakket was mijn eerste moutbrouwervaring. Bleef op 1.030 steken door de lactose. Als sg stabiel blijft voor een paar dagen (3 tot 4 dagen) gewoon bottelen zoals gebruiksaanwijzing en laten staan voor hergisten. Ruim een jaar later en nog een paar flesjes in garage. Nog steeds prima te drinken en geen spuiters gehad. Een lekkere melkstout. De hoge eind SG komt gewoon door de lactose. De gist heeft hier gewoon geen zin in. Is wel een mooie uitzakkende gist, plakt lekker op de bodem dus helder bier bij bottelen. En elke SG is uiteindelijk een SG. Als deze maar stabiel blijft voordat je gaat bottelen. Van dit pakket veel geleerd, kan eigenlijk niks fout aan gaan bij volgen gebruiksaanwijzing. Prima keuze.

rajd

"Geinig"; een jaartje of 2 geleden had ik ook een milk stout in het gistvat - ook mijn milkstout wilde van geen meter doorgisten.... uiteindelijk maar gebotteld met een eind SG van 1.037. Het is uiteindelijk een prima milkstout geworden en smaakt nog steeds prima, aannemende dat je van de stijl houdt... ik vind er helaas weinig aan; mijn gedachte was ook dat de aanwezige lactose van invloed op het eind SG, daar melksuiker niet vergist...

Winne2

Zit een beetje tegen hetzelfde aan te kijken. Realiseerde me pas dat Lactose invloed heeft op SG (hoeveel?) en dat het daarom lijkt dat de vergisting "stokt" bij 1026. (Vanaf 1.061 inclusief Lactose) Heb helaas het SG niet gemeten voor toevoegen Lactose.
Smaak is moutig, beetje vlak, geroosterd.
Overweeg er nu een Black IPA van te maken.

Iemand andere suggesties waar ik niet aan denk...? :huilen:

William

Citaat van: Winne2 op 09-08-2017  16:10 uZit een beetje tegen hetzelfde aan te kijken. Realiseerde me pas dat Lactose invloed heeft op SG (hoeveel?) en dat het daarom lijkt dat de vergisting "stokt" bij 1026. (Vanaf 1.061 inclusief Lactose) Heb helaas het SG niet gemeten voor toevoegen Lactose.
Smaak is moutig, beetje vlak, geroosterd.
Overweeg er nu een Black IPA van te maken.

Iemand andere suggesties waar ik niet aan denk...?  :huilen:

Lactose geeft altijd een wat vlakkere, weeïge smaak aan het bier. Dan kan mooi het gebrande karakter van een stout dragen maar het wordt er niet frisser van.

De bijdrage van lactose op SG is grofweg vergelijkbaar met dat van sucrose. Dus als je bv 5% lactose in de stort hebt (=5 Brix) dan geeft dat ongeveer 5*4=20 SG punten extra, ook na vergisting waarbij de lactose niet vergist is.

Winne2

Thanks, fijn om te weten voor een volgende keer. Leermomentje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.