Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?  (gelezen 2698 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?
« Gepost op: 25-12-2016 11:21 u »
Vraagje om eens bij stil te staan: "Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?"

Als je de prijzen daarvan ziet begrijp ik niet waarom dat product zo verschrikkelijk duur moet zijn.
Het wordt immers ook massaal gebruikt in de snoep- en voedingsindustrie.

Misschien gebruik je het nog voor giststarters?

Wel, dan is er iets veel beters, namelijk gerstemoutsiroop

Kost slechts € 3,19 als je er wat meer koopt is de verzending gratis. Ze hebben het ook in heel wat natuurvoedingswinkels.
Het is een sterk geconcentreerde stroop: één potje stroop van 600 g netto bevat evenveel gerstemout als 465 g moutextract, en het is oplosbaar in heet water, wat je niet zo vlot kan doen met dat poeder, want dat moet je eerst nog effe koken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier hier..... dank u wel.
Re: Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2016 11:33 u »
Hoi Ronnie,

Toevallig een starter gemaakt met poeder, na een lange tijd weer eens.
Dus ja, maak nog steeds gebruik van de poeder.
Heb jij de moutsiroop al gebruikt?

Maar als het zo gemakkelijk oplosbaar is en je hoeft niet te koken, is het wel een optie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2016 11:43 u »
Moutsiroop wordt al heel veel jaren verkocht in de biologische winkels.
Het nadeel van dit spul is zich heel moeilijk laat afwegen. Verder niet zo veel mis mee. Je moet wel rekening houden dat er water in de siroop zit. Hoeveel? Dat zal van merk tot merk wisselen.

Het is vooral vanwege het gebruiksgemak dat ik poeder gebruik voor starters (scheelt ruimte in de vriezer). Dat dit product erg duur is vind ik ook. Maar als je het per 5 kg koopt valt het weer mee.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2016 12:15 u »
..Het nadeel van dit spul is zich heel moeilijk laat afwegen. Verder niet zo veel mis mee. Je moet wel rekening houden dat er water in de siroop zit. Hoeveel? Dat zal van merk tot merk wisselen...

Wel Jacques, dat cijfer dat ik opgeef:  "één potje stroop van 600 g netto bevat evenveel gerstemout als 465 g moutextract" kan men direct gebruiken en is vastgesteld na mijn experimenten vroeger. Het telt alleen voor dat merk, Horizon. Ik zou moeten schrijven:   " bevat evenveel gerstemout als 465 g in water opgeloste/gekookte moutextract".

Moeilijk afwegen? Nee hoor:
stel: je hebt berekend dat je voor uw starter maar 200 g uit dat potje nodig hebt. De rest moet er in blijven.

- Zet uw potje eerst op de radiator of zet het in warm water (om viscositeit te verlagen).
- Zet ook een beker met heet water klaar (je weet hoeveel liter), Leg ook een eetlepel klaar die je wat opwarmt.
- Open deksel van de Horizon pot en leg dat opzij.
- Zet de geopende pot met rijstsiroop op de weegschaal en tarreer op nul.
- Nu kan je met de lepel scheppen en je lost telkens de hoeveelheid op in de beker met heet (bijna kokend) water en doe zo verder, je meet tot je -200 g hebt.

Dit is een ongeveer, maar toch nauwkeurig genoeg heb ik ervaren.

Es doen mensen, gedaan met dat zeer hygroscopische poeder.
Wie het doet zal me gelijk geven.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2016 12:17 u »
Maar als het zo gemakkelijk oplosbaar is en je hoeft niet te koken, is het wel een optie.

Voor een starter kook ik het altijd nog efkes hoor, immers soms moet er wat gistvoeding bij.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2016 12:24 u »
Ook interessant, van dezelfde firma is rijstsiroop.
Als je tegenwoordig rijstvlokken koopt ben je voor 1 kg algauw 4,95 zeg maar 5€ kwijt (Brouwmarkt.nl) of 5,95 bij Brouwland!
Rijstsiroop van Horizon kost hier in de natuurwinkel 3,00 €! of minder vanaf 6 stuks bij natuur aan huis

En je haalt met die siroop een heel goed rendement!

één potje van 600 g stroop bevat evenveel "rijstvlok" als 0,695 kg verwerkte rijstvlokken (moet je meemaischen met de rest)
Experimenten in verleden hebben me geleerd dat ik de stroop niet hoef mee te maischen, dat heeft dus een groter rendement dan die theoretische berekening.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2016 12:58 u »
Ik haal altijd potjes  rijst/maltose stroop bij de toko
€ 1,25 per pond...
Gaat prima alleen erg taai dus eerst au bain marie verwarmen en alles wel even opkoken voor je begint.
Voordeel is de potjes zijn geseald en bijna eeuwig houdbaar!

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #7 Gepost op: 25-12-2016 13:43 u »
Is er een dosering te geven voor grammen gerstemoutstroop/liter water om op 1.040 uit te komen voor een starter?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2016 14:18 u »
Wel Jacques, dat cijfer dat ik opgeef:  "één potje stroop van 600 g netto bevat evenveel gerstemout als 465 g moutextract" kan men direct gebruiken en is vastgesteld na mijn experimenten vroeger. Het telt alleen voor dat merk, Horizon. Ik zou moeten schrijven:   " bevat evenveel gerstemout als 465 g in water opgeloste/gekookte moutextract".

Moeilijk afwegen? Nee hoor:
stel: je hebt berekend dat je voor uw starter maar 200 g uit dat potje nodig hebt. De rest moet er in blijven.

- Zet uw potje eerst op de radiator of zet het in warm water (om viscositeit te verlagen).
- Zet ook een beker met heet water klaar (je weet hoeveel liter), Leg ook een eetlepel klaar die je wat opwarmt.
- Open deksel van de Horizon pot en leg dat opzij.
- Zet de geopende pot met rijstsiroop op de weegschaal en tarreer op nul.
- Nu kan je met de lepel scheppen en je lost telkens de hoeveelheid op in de beker met heet (bijna kokend) water en doe zo verder, je meet tot je -200 g hebt.

Dit is een ongeveer, maar toch nauwkeurig genoeg heb ik ervaren.

Es doen mensen, gedaan met dat zeer hygroscopische poeder.
Wie het doet zal me gelijk geven.

Ik heb een tijdje gewerkt met dergelijke siroop. Omdat het zo'n viskeus spul is blijft het aan lepels plakken en is het een gedoe om de juiste hoeveelheid af te wegen. Na een paar potten ben ik er snel van afgestapt.

Maar ieder zijn ding. De mijne is het het niet.
Poeder vind ik makkelijker. Wel inderdaad zorgen dat je zodanig bewaard dat er geen vocht bij kan. Daarvoor gebruik ik opbergdozen die zeer goed afsluiten.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #9 Gepost op: 25-12-2016 14:20 u »
Ook interessant, van dezelfde firma is rijstsiroop.

En je haalt met die siroop een heel goed rendement!

één potje van 600 g stroop bevat evenveel "rijstvlok" als 0,695 kg verwerkte rijstvlokken (moet je meemaischen met de rest)
Experimenten in verleden hebben me geleerd dat ik de stroop niet hoef mee te maischen, dat heeft dus een groter rendement dan die theoretische berekening.

Ieder moet vooral doen wat hij zelf het beste vind natuurlijk, maar IK vind het al op een grote brouwerij gaan lijken als je de keuze van ingrediënten laat afhangen van prijs en rendement. Dat komt bij mij in ieder geval niet op de eerste plek. Ik ben jaren instellingskok geweest dus pakjes en potjes opwarmen kan ik al :)

Als je het voor "het gemak" gebruikt voor een starter zoals je beschreef kan ik het nog wel snappen.
Bedankt voor de tip.  :brouwen:

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #10 Gepost op: 25-12-2016 14:26 u »
Ieder moet vooral doen wat hij zelf het beste vind natuurlijk, maar IK vind het al op een grote brouwerij gaan lijken als je de keuze van ingrediënten laat afhangen van prijs en rendement. Dat komt bij mij in ieder geval niet op de eerste plek. Ik ben jaren instellingskok geweest dus pakjes en potjes opwarmen kan ik al :)

Als je het voor "het gemak" gebruikt voor een starter zoals je beschreef kan ik het nog wel snappen.
Bedankt voor de tip.  :brouwen:
Is er een dosering te geven voor grammen gerstemoutstroop/liter water om op 1.040 uit te komen voor een starter?
Ik gebruik het echt alleen voor starters, en  ik weeg 120 gram af en los op tot 1000 ml voor een sg van rond de 1040
Soms is het wat  te hoog dan voeg ik wat water toe.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-12-2016 16:40 u »
ik gebruik 130 g in een liter water, maar heb dan een toegenomen volume welke van die 120 g komt.
ofwel zoals Pimmels zegt 120 g, en vermeerderen tot die liter, dan zit je ook goed.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-12-2016 16:47 u »
Ik haal altijd potjes  rijst/maltose stroop bij de toko € 1,25 per pond...

Mooie prijs! Maar dan moet ik naar Sas van Gent rijden, da's een eind weg, hier geen tokodinges..
Ik zal eens bij een chinezenwinkel hiertegen kijken, ons koloniaal verleden is de Congo  :(

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #13 Gepost op: 25-12-2016 18:58 u »
Ik heb een tijdje gewerkt met dergelijke siroop. Omdat het zo'n viskeus spul is blijft het aan lepels plakken en is het een gedoe om de juiste hoeveelheid af te wegen. Na een paar potten ben ik er snel van afgestapt.

Ik zet de erlenmeier op de weegschaal en giet het er direct in. Geen gehannes met lepels.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 25-12-2016 19:11 u »
Of je zet de pot even in de magnetron of in een bak warm water.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #15 Gepost op: 25-12-2016 20:41 u »
Voor een starter kook ik het altijd nog efkes hoor, immers soms moet er wat gistvoeding bij.
Wat is je verhouding water met siroop voor het maken van een gist starter?
Sorry Ronnie ik zie het antwoord al staan. Ik heb met mijn neus gekeken.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #16 Gepost op: 28-12-2016 20:07 u »
Vandaag maar weer eens een zakje besteld, al een tijdje niet meer gebruikt, maar ik wil wat gemakkelijker een starter kunnen maken dus een kilootje Spraymalt light besteld bij onze friese vrienden. Uiteraad met wat andere dingen, want ander is het duur verzenden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 16-04-2018 22:18 u »
Vandaag een starter gemaakt van horizon gerstemoutstroop  3 ml - 30 ml - 300 ml om vanaf schuine buis op te starten. Op de verpakking staat dat er 96 g suiker in zit per 100 ml. Op basis daarvan heb ik een oplossing met SG=1040 proberen te maken, maar bij nameten bleek die 1062 te zijn. Mijn conclusie is dat het etiket niet klopt. Ook diverse sites geven andere waarden van 74 g koolhydraten / 100 g tot 96 g / 100 g. het potje wat ik heb zit tegen de 96 g / 100 g.
Ik ga deze week nog 3 liter starter maken dus dan zal ik het nog eens heel precies bepalen.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #18 Gepost op: 17-04-2018 06:53 u »
Hans,
Waarom werk je niet met wort, daar zit alles in de correcte verhoudingen al bij en ook de pH is in orde.

Als je brouwt en het wort heeft al ongeveer 30 tot 45 minuten gekookt zitten de eerste hoeveelheden hop er al bij en is de pH hopelijk ook al aangepast. Dan schep je kokend wort over een trechter met zeefje over in flessen of bokalen, die je boordevol vult. Na afsluiten kan je die dan gewoon bewaren op het rek. De eerste toevoegingen verdun je op 1040 en klaar is kees.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 17-04-2018 16:35 u »
Hans,
Waarom werk je niet met wort, daar zit alles in de correcte verhoudingen al bij en ook de pH is in orde.
Dat heb ik vroeger zo gedaan. Bij elk brouwsel een paar halve liter potjes vullen, steriliseren en dan bewaren. Erop vertrouwen dat alleen kokende wort in een potje steriel blijft durf ik toch niet.  Maar al die potjes bewaren kost ook ruimte en als je vanaf schuine buis opstart maak ik toch weer  steriele serie van 3 ml - 30 ml - 300 ml - 3 liter dus voor die 3 ml moet je dan ook met bewaarde wort toch weer gaan koken dus dubbel werk. En omdat je bij het maken even kookt weet je ook zeker dat je potjes nooit besmet zijn en bij bewaarde wort is dat nooit 100% uit te sluiten. (Hoewel het mij nog nooit gebeurd is)

Tags: