Imperial yeast

Gestart door Hay, 25-12-2016 01:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

De A20 Citrus = WLP644 Saccharomyces "bruxellensis" Trois voeger werd die verkocht als de WLP644 Brettanomyces bruxellensis Trois maar na onderzoek bleek deze dus geen Brett te zijn.
CiteerThis Belgian strain produces a slightly tart beer with delicate characteristics of mango and pineapple. Can also be used to produce effervescence when bottle-conditioning. Formally named Brettanomyces bruxellensis Trois, it was re-classified to be Saccharomyces, and probably S. cerevisiae . White Labs classifies this as a "wild Saccharomyces" Trois cannot ferment lactose. It does not produce significant amounts of acetic or lactic acid, even under aerobic conditions. Therefore if acid (lactic or acetic) is found in a Trois beer, contamination would be the cause. It also does not produce phenols (POF-), but does produce higher amounts of esters than most strains of S. cerevisiae. Determined to be Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus .

Je moet echt niet tegen een hoger temperatuur vergisten of onder-enten om dit specifiek smaakprofiel te hebben.
Ik vond de bieren die er zuiver mee gebouwen waren niet echt lekker, de bieren waarbij deze in combinatie gebruikt waren met een andere Sachh (vb de A24) veel lekkerder!!
 :weetniet:

Knobby

Ik heb zat lekkere 'Trois' bieren gedronken, brewpub de Kromme Haring in Utrecht brouwt er een aantal mooie bieren mee bijvoorbeeld.
Het gaat wel een beetje richting de funky brett kant. Als je daar niet van houdt dan zou ik hem niet gebruiken. Dat wil echter niet zeggen dat je geen mooie bieren kan brouwen met enkel deze gist!

Traploper

Ik ga toch wel alleen deze giststam gebruiken, al is het maar omdat ik straks anders nog steeds de smaak van deze gist niet ken. Ik zal niet gaan overenten of hogere temperaturen gaan gebruiken, maar ik maak wel een bier met een start SG van 1070.

Heeft dit bier ook zo'n lange rijping nodig als een Brett-bier, of is dat in het geval van een wilde Sacch minder nodig?


Knobby

Citaat van: Traploper op 05-11-2018  20:06 uIk ga toch wel alleen deze giststam gebruiken, al is het maar omdat ik straks anders nog steeds de smaak van deze gist niet ken. Ik zal niet gaan overenten of hogere temperaturen gaan gebruiken, maar ik maak wel een bier met een start SG van 1070.

Heeft dit bier ook zo'n lange rijping nodig als een Brett-bier, of is dat in het geval van een wilde Sacch minder nodig?
Het is een diastaticus, dus hij vergist ook maltodextrines net als een saison. Daardoor kan het wel langer duren voordat de laatste sg puntjes opgesnoept zijn en wil je niet te vroeg bottelen. Het zal wel helpen om tegen het einde van de vergisting de temperatuur wat te verhogen.

Oscar

Citaat van: Traploper op 04-11-2018  18:46 uIk heb de Imperial A20 Citrus in de koelkast liggen.

Interesante gist...  :)

PaultjePils

Omdat ik voor mijn brouwsels van 27 liter vaak minimaal 200 miljard cellen (bovengistend) nodig heb ben ik laatste tijd overgegaan op imperial yeasts. Mijn ervaring is dat er vergeleken Wyeast de gisten een langere lagtijd meebrengen maar de cellcount kan goed kloppen. Ik heb de tabel gebruikt op de eerste pagina van dit topic om de Wyeast vergelijkingen te op te zoeken. Graag wil ik deze ervaring delen.

Brouwsels van 27 liter:
Tripel : B48 triple double (Wyeast 3787 high trappist): 12.5 % suiker in stort en SVG van 85% (1086 naar 1010)

ESB: A09 Pub (Wyeast 1968 Londen esb: SVG van 66% (1055 naar 1019)

Amber Ale: A15 Independence (Wyeast 1272 american ale II): SVG 72% (1054 naar 1015)

NEIPA: A20 Citrus (WLP 644 "unicorn dust") SVG 79% (1056 naar 1012) (gist kan 85% halen, ik vermoed dat de stort van 20 procent havervlokken de SVG iets heeft laten dalen. NEIPA met el dorado single hop, echt een tropisch sapje van geworden! Blijft toch verbazingwekkend om smaken als passievrucht te halen uit hop en gist zonder toevoegen van fruit of smaakstoffen)

Utryp pilsner: 2L Starter met: L28 Urkel (ik vermoed Urquell H strain): SVG van 73% (1050 naar 1014).

Ik kan niet anders zeggen dan dat zowel fermentatie als smaak naar behoren zijn van deze gisten. Als het gist ouder is dan 3 maanden kan de lagtijd langer zijn en dat kan dan niet opgevangen worden door paar dagen eerder te smackpacken (starter ben ik dan te lui voor). Voor mij is een enkele verpakking imperial yeast voordeliger dan twee pakken Wyeast.

Gr Paul  :biersmile:

Traploper

Vandaag na een week het SG bepaald en ik blijk al op op een SVG van 84 te zitten. En stuk hoger dan de fabrikant aangeeft maar hierboven werd ook al aangegeven dat hij een stuk hoger kan. Ben benieuwd!

Traploper

Citaat van: Traploper op 04-11-2018  18:46 uIk heb de Imperial A20 Citrus in de koelkast liggen. Ik wil een licht biertje gaan maken met Pilsmout, beetje tarwe en Hersbrucker    hop.

Ik wil vooral het gistprofiel laten doorschijnen, want het klinkt interessant. Hoge temperatuur en een beetje onderenten?
Goed. Mijn bier is nu eindelijk op dronk. De flesgisting was erg langzaam en pas na ongeveer 4 weken zat er genoeg druk op. Misschien door een te lange coldcrash?

Proefnotitie:
Donkerblond bier, troebel, stevig glasplakkend schuim. (Waarschijnlijk door gezamenlijk 20% gerste- en tarwevlokken)

Bier is niet bitter genoeg, daardoor te plakkerig. Ik zweer korianderzaad te proeven, terwijl ik het niet gebruikt heb. Dit zal dan door de gist komen denk ik. Smaak blijft lang hangen in mijn mond.

Was het bier wat bitterder geweest, was het en mooi bier. Nu is het niet hoppig genoeg voor een pale ale, maar ook niet kruidig genoeg voor een Belgische blonde.

Maar aangezien dit topic over de gist gaat: interessante smaak, die waarschijnlijk uit het gistingsproces komt. Ik denk dat het in een bitterder bier mooier tot uiting komt.

Thom

De gnome is de La chouffe gist (3522). Heerlijk om een grotere verpakking te hebben.

tdp

Afgelopen zaterdag bij Braumarkt 5 Imperial gisten meegenomen. De Gnome, Monastic, Harvest, Stefon en Pub. Waren tegen de datum, starter moet er wel gemaakt worden dus. Aankomende maanden dus een Imperial testperiode voor mij!

tdp

Op dit moment staat een La Chouffe kloon te vergisten met de Gnome. +/- 24l met een begin SG van 1.071. Daar deze gist redelijk oud was, een starter gemaakt. Na 11 dagen op een SG van 1.011, en nog steeds vrolijk aan het vergisten. Moutstort bevatte 13% suiker, dus verwacht nog wel een paar puntjes. Begonnen op 18 graden, na een week naar 19, nu op 20 graden gezet.

Smaak is onmiskenbaar la Chouffe.

RGeraads

Helaas heb ik gisteren van Braumarkt vernomen dat de Imperial gisten alweer uit het assortiment gaan. De exacte reden is bij mij (nog) niet bekend.

tdp

Citaat van: RGeraads op 23-08-2019  09:44 uHelaas heb ik gisteren van Braumarkt vernomen dat de Imperial gisten alweer uit het assortiment gaan. De exacte reden is bij mij (nog) niet bekend.

Dat zou heel jammer zijn, mooie gisten en goede grootte qua verpakking!

Braumarkt BV

Citaat van: tdp op 23-08-2019  12:09 uDat zou heel jammer zijn, mooie gisten en goede grootte qua verpakking!

De reden is dat wij deze gisten tegen bijna de kostprijs verkochten en telkens grote hoeveelheden moesten weggooien ivm met de houdbaarheid. Hiermee hadden wij wel nog een tijdje mee door willen gaan ware het niet dat Imperial op de verpakking heeft staan dat het Organic is waardoor wij allerlei registraties en certificeringen moesten doen om het nog te mogen importeren.

Dit en de achterblijvende verkopen hebben ons doen besluiten deze producten helaas uit het assortiment te halen.

Met vriendelijke groet,
Sebastian

RGeraads

Citaat van: Braumarkt BV op 23-08-2019  12:56 uDe reden is dat wij deze gisten tegen bijna de kostprijs verkochten en telkens grote hoeveelheden moesten weggooien ivm met de houdbaarheid. Hiermee hadden wij wel nog een tijdje mee door willen gaan ware het niet dat Imperial op de verpakking heeft staan dat het Organic is waardoor wij allerlei registraties en certificeringen moesten doen om het nog te mogen importeren.

Dit en de achterblijvende verkopen hebben ons doen besluiten deze producten helaas uit het assortiment te halen.

Met vriendelijke groet,
Sebastian

Jammer, maar begrijpelijk. Zal vast wel weer een mooi product voor in de plek komen.

Braumarkt BV

Ja we vinden het zelf ook erg jammer! Het is een mooi product.

Thom

Jammer, ik kocht alleen nog maar imerial yeast (als ik vloeibare kocht). Dubbel zoveel gist en maar iets duurder.

Biertje1985

Kennelijk voert Braumarkt niet meer deze gisten, balen! ik kom er nu pas achter.
Gelukkig is Europa kleiner geworden dankzij het internet en kunnen we daarvan profiteren, ik koop bijna geen spullen meer in Nederland wat brouwen betreft. Het aanbod is toch te klein vind ik.
Vervelend voor Braumarkt dat ze vanwege de papiercriminaliteit de gisten niet kunnen voeren.



Robbert

Heb jij dan een plek gevonden die Imperial nog verkoopt in Europa?


tdp

Onder andere bij hobbybrauerversand, was namelijk ook al op zoek ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.