Omdat ik voor mijn brouwsels van 27 liter vaak minimaal 200 miljard cellen (bovengistend) nodig heb ben ik laatste tijd overgegaan op imperial yeasts. Mijn ervaring is dat er vergeleken Wyeast de gisten een langere lagtijd meebrengen maar de cellcount kan goed kloppen. Ik heb de tabel gebruikt op de eerste pagina van dit topic om de Wyeast vergelijkingen te op te zoeken. Graag wil ik deze ervaring delen.
Brouwsels van 27 liter:
Tripel : B48 triple double (Wyeast 3787 high trappist): 12.5 % suiker in stort en SVG van 85% (1086 naar 1010)
ESB: A09 Pub (Wyeast 1968 Londen esb: SVG van 66% (1055 naar 1019)
Amber Ale: A15 Independence (Wyeast 1272 american ale II): SVG 72% (1054 naar 1015)
NEIPA: A20 Citrus (WLP 644 "unicorn dust") SVG 79% (1056 naar 1012) (gist kan 85% halen, ik vermoed dat de stort van 20 procent havervlokken de SVG iets heeft laten dalen. NEIPA met el dorado single hop, echt een tropisch sapje van geworden! Blijft toch verbazingwekkend om smaken als passievrucht te halen uit hop en gist zonder toevoegen van fruit of smaakstoffen)
Utryp pilsner: 2L Starter met: L28 Urkel (ik vermoed Urquell H strain): SVG van 73% (1050 naar 1014).
Ik kan niet anders zeggen dan dat zowel fermentatie als smaak naar behoren zijn van deze gisten. Als het gist ouder is dan 3 maanden kan de lagtijd langer zijn en dat kan dan niet opgevangen worden door paar dagen eerder te smackpacken (starter ben ik dan te lui voor). Voor mij is een enkele verpakking imperial yeast voordeliger dan twee pakken Wyeast.
Gr Paul