Imperial yeast

Gestart door Hay, 25-12-2016 01:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LuukDudink

Hey iedereen,

15 juni hebben we met de A10 Darkness een Irish Red gebrouwen, gister hebben we deze overgeheveld. Begin SG was 1.050 en het SG van gister was 1.010. De hoofdvergisting was redelijk snel klaar. Gister even geproefd en het resultaat ligt behoorlijk dicht op de vorige batch Irish red die vergist is met de 1084 van Wyeast. De A10 vergisten alleen wel wat verder door dan de 1084 waardoor hij net wat droger is van smaak.

De reden dat we voor A10 hebben gekozen was voornamelijk omdat de 1084 uit voorraad was. We hoefde nu eigenlijk geen starter te maken omdat ze claimen bijna 200 miljard cellen in een zak te hebben, we zijn hier dus ook vanuit gegaan. Enten was super simpel, uit de koelkast halen, goed schudden en enten. Nog even een beetje gekoelde wort in het zakje zodat al het gister eruit is en dat is het! Ik ben benieuwd hoe het zich zal vormen over de komende weken.

Groetjes,
Luuk

Erick

Ik ga vandaag de joystick gebruiken (oftewel Pacman) voor een dead guy ale (om en nabij).
Het eerste wat mij opvalt is de gebruiksaanwijzing: Pas uit de koelkast halen als je de gist gaat toevoegen.
Niet eerst zorgen dat de temperatuur van de gist en het wort zo dicht mogelijk bij elkaar liggen dus.

Ben benieuwd!
 :degroeten:

LuukDudink

Citaat van: Erick op 24-06-2018  09:33 uIk ga vandaag de joystick gebruiken (oftewel Pacman) voor een dead guy ale (om en nabij).
Het eerste wat mij opvalt is de gebruiksaanwijzing: Pas uit de koelkast halen als je de gist gaat toevoegen.
Niet eerst zorgen dat de temperatuur van de gist en het wort zo dicht mogelijk bij elkaar liggen dus.

Ben benieuwd!
 :degroeten:

Ik vond dit in eerste instantie ook redelijk apart maar eer dat het gist uit de koelkast, goed geschud en gekneed en vervolgens na het desinfecteren in het gistvat zit, is het gist vast behoorlijk op temperatuur

Erick

Het is maar een kleine hoeveelheid natuurlijk en dus snel op temperatuur...
Goed punt :-)

jaapz

Citaat van: Erick op 24-06-2018  09:33 uIk ga vandaag de joystick gebruiken (oftewel Pacman) voor een dead guy ale (om en nabij).
Het eerste wat mij opvalt is de gebruiksaanwijzing: Pas uit de koelkast halen als je de gist gaat toevoegen.
Niet eerst zorgen dat de temperatuur van de gist en het wort zo dicht mogelijk bij elkaar liggen dus.

Ben benieuwd!
 :degroeten:

Ik vraag me af of dat misschien nog een overblijfsel is van de tijd dat ze hun gisten nog in blikjes verkochten. Kwam toen nog regelmatig verhalen tegen van mensen die die blikjes uit de koelkast haalden, volledig naar kamertemperatuur lieten komen en vervolgens het blikje openden. Resultaat: overal gist behalve in het blikje.

Ze zijn pas redelijk recent overgestapt op de Wyeast achtige zakjes, waarschijnlijk omdat ze het gezeur van mensen die niet konden lezen zat waren.

Ze gebruikten trouwens origineel blikjes omdat de oprichters eerst een mobiele bier-inblikker hadden. Deze hebben ze hergebruikt toen ze besloten gist te willen produceren.

Jacques

Citaat van: Erick op 24-06-2018  09:33 uHet eerste wat mij opvalt is de gebruiksaanwijzing: Pas uit de koelkast halen als je de gist gaat toevoegen.
Niet eerst zorgen dat de temperatuur van de gist en het wort zo dicht mogelijk bij elkaar liggen dus.

He he, eindelijk een goede gebruiksaanwijzing. Dat langzaam laten opwarmen van afgegoten gist is gewoon geen goed idee. Er zijn veel hongerige kelen en weinig of geen voeding. Dat gaat niet goed. De gist gaat interen op de voorraad glycogeen waardoor deze in een slechtere conditie komt en ook minder makkelijk zich vermenigvuldigt. Temperatuur shock is minder schadelijk voor de gist dan voedsel tekort.

Erick

Gist gaat ook snel aan de slag. Binnen 3 uur 'lift-off'. Gist was geproduceerd in april, best snel dus.

ChrisH1986

Dus als ik het goed begrijp hoef je bij deze gist geen starter of wat dan ook te maken en kan je het direct in het vat gooien?

Jacques

Citaat van: ChrisH1986 op 14-08-2018  20:49 uDus als ik het goed begrijp hoef je bij deze gist geen starter of wat dan ook te maken en kan je het direct in het vat gooien?

Dat kun je met andere vloeibare gist ook. Het gaat om de hoeveelheid gistcellen dat je ent ten opzichte van het wort dat je wilt vergisten. Een verpakking Imperial gist heeft ongeveer 2 keer zo veel gistcellen dan een verpakking Wyeast. In het geval dat je bij gebruik van Wyeast 2 verpakkingen nodig hebt kun je bij Imperial gist volstaan met 1 verpakking. I
n het geval je bijvoorbeeld 100 liter wort wilt vergisten met een begin SG van 1080 zul je toch een starter moeten maken...

ChrisH1986

Citaat van: Jacques op 14-08-2018  22:10 uDat kun je met andere vloeibare gist ook. Het gaat om de hoeveelheid gistcellen dat je ent ten opzichte van het wort dat je wilt vergisten. Een verpakking Imperial gist heeft ongeveer 2 keer zo veel gistcellen dan een verpakking Wyeast. In het geval dat je bij gebruik van Wyeast 2 verpakkingen nodig hebt kun je bij Imperial gist volstaan met 1 verpakking. I
n het geval je bijvoorbeeld 100 liter wort wilt vergisten met een begin SG van 1080 zul je toch een starter moeten maken...

In dit geval gaat het om 20 liter met een begin sg van 1055. Dan heb ik aan 1 verpakking dus wel voldoende lijkt mij?

Thom

Dat hangt ook af van hoe oud de gist is. Als de gist een paar maanden oud is dan moet je waarschijnlijk toch een starter maken. Bij Mr malty kan je het berekenen en hierbij rekening houden met de productie datum van de gist.

jaapz

Ik heb gisteren een weizen gebotteld met de Imperial Stefon gist (G01). Zakje was al wat ouder maar hij stond toch binnen 24 uur al goed te schuimen! Heb de schuimende gist afgeschept en in een potje gestopt en deze dit weekend hergebruikt op een weizenbock en daar stond binnen een paar uur al een flinke schuimlaag op. De gist ruikt verder als de Wyeast 3068 weizengist tijdens de vergisting (voornamelijk banaan). In het SG-sampletje wat ik tijdens het bottelen heb genomen vernam ik niet veel banaan meer, en wel een duidelijk zuurtje. Ben benieuwd hoe dit op fles wordt.

Albertus

Met de Imperial Yeast B44 ("Whiteout") heb ik een witbier gebrouwen.
De vergisting (18-21 ºC) duurde vrij lang en was erg rustig, conform wat de fabrikant vermeld: "Whiteout can be flocculent during fermentation, then become non-flocculent at the end. This may lead to slower than normal fermentation.". 
Het bier kan nu gebotteld worden en mijn voorlopige conclusie is dat het een dun bier wordt met niet veel smaak, dat kan o.a. liggen aan het vrij ver doorgisten (van 1044 naar 1008).
Ik wilde deze gist een keer proberen om geen starter te hoeven maken, maar ik ben behoorlijk teleurgesteld. Volgende keer koop ik liever 2 zakjes Wyeast of ik maak een starter.

Bert

Koen S

Citaat van: Albertus op 26-08-2018  14:02 uMet de Imperial Yeast B44 ("Whiteout") heb ik een witbier gebrouwen.
De vergisting (18-21 ºC) duurde vrij lang en was erg rustig, conform wat de fabrikant vermeld: "Whiteout can be flocculent during fermentation, then become non-flocculent at the end. This may lead to slower than normal fermentation.". 
Het bier kan nu gebotteld worden en mijn voorlopige conclusie is dat het een dun bier wordt met niet veel smaak, dat kan o.a. liggen aan het vrij ver doorgisten (van 1044 naar 1008).
Ik wilde deze gist een keer proberen om geen starter te hoeven maken, maar ik ben behoorlijk teleurgesteld. Volgende keer koop ik liever 2 zakjes Wyeast of ik maak een starter.

Bert
Goeie ervaringen met de Wyeast M21 (starter gemaakt), wel met slepende gisting maar uiteindelijk prima resultaat:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36502.msg564698/topicseen.html#msg564698

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 23-06-2018  11:20 uZijn er al resultaten met deze gisten te melden?
Had een zakje A04 Barbarian, en deze was goed, de gist ging als een speer 30l met begin SG van 1080 en twee zakjes.
Kreeg het idee dan de strain wel de conan is maar niet precies het zelfde als de Vermont Ale van Yeastbay, welke het meest lijkt op de echte strain van de Alchemist is weet ik niet zeker. Dat er bliksems goede (NE)IPA mee te brouwen is dat is niet gelogen. Ik denk ook dat er heel veel andere stylen mee te brouwen is want de gist is best wel clean de esters zijn voornamelijk fruitig en er zit ook iets peerachtigs in maar dan wel subtiel. SVG kan hoog zijn zo rond de 80 tot 85% bij een goede enthoeveelheid.

Aankomend weekend ga ik de A24 "Dry hop" uitproberen. Dat zijn twee gisten, de A04 Barbarian en de A20 Citrus.
De citrus zou een wilde giststam zijn, en dus een beetje (cirtusachtige) funkyness toevoegen. Ben benieuwd, het bier wordt een NEIPA met begin SG1077 (Imperial Neipa  :weetniet:) Daarna wil ik de "Juicy" uitproberen, ik ben immers dit jaar heel erg aan het experimenteren met gist om uiteindelijk te bepalen welke strain ik standaard voor hop forward bieren ga gebruiken en vast opneem en onderhoud in mijn gistbankje.

Biertje1985

De A24 Dry Hop is uit vergist, deze zakt niet erg lekker uit. ofwel echt
een poedergist. De hopgeur en smaak ligt er dik op, van de sacc trois die erin zit heb ik weinig vernomen. Fijne gist. dun laagje fluweelzachte krausen stond erop, het leek alsof de gist niet op gang wou komen. maar de gist had ondertussen al een groot deel van de suikers verwerkt.

Het is wel volgens mij een veelzijdige gist die in hop forward bieren een prima resultaat geeft

Begin sg 1077 eind sg 1012.
2 zakjes op 25 liter, waarvan ik 37 mililiter direct in een vial heb gedaan om op te slaan.

Bierstlijl : (ne)(imp)IPA


Knobby

Klinkt interessant,  ga deze ook eens proberen (A24). Ik had ook gemerkt dat Conan bijna niet floculeerd (yeast bay vermont ale), dat helpt wel met de haze!

Zelf opkweken uit gistbank is bij mengculturen altijd een beetje tricky omdat bij het opkweken de verhouden gaat veranderen.

Thom

Ik heb momenteel een blond bier die vergist wordt met de imperial monastic. Het is duidelijke de Chimay gist/ Wyeast 1214. :brouwen:

Johan_vL

Citaat van: Knobby op 11-09-2018  07:53 uKlinkt interessant,  ga deze ook eens proberen (A24). Ik had ook gemerkt dat Conan bijna niet floculeerd (yeast bay vermont ale), dat helpt wel met de haze!

Zelf opkweken uit gistbank is bij mengculturen altijd een beetje tricky omdat bij het opkweken de verhouden gaat veranderen.

Dit is toch geen probleem bij 1 of 2 keer opkweken uit een depot? ik dacht dat dit pas na 3x veranderingen teweeg brengt die merkbaar zijn ? :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 25-09-2018  19:50 uDit is toch geen probleem bij 1 of 2 keer opkweken uit een depot? ik dacht dat dit pas na 3x veranderingen teweeg brengt die merkbaar zijn? :brouwen:

Zo heel snel muteert gist niet. Er zijn brouwerijen die jarenlang hun gist steeds hergebruiken.

Andere brouwerijen kweken de gist op uit reincultuur en gebruiken die zo'n 3 keer bij ondergist en zo'n 7 tot 10 keer bij bovengist.

Knobby

Citaat van: Jacques op 25-09-2018  21:51 uZo heel snel muteert gist niet. Er zijn brouwerijen die jarenlang hun gist steeds hergebruiken.

Andere brouwerijen kweken de gist op uit reincultuur en gebruiken die zo'n 3 keer bij ondergist en zo'n 7 tot 10 keer bij bovengist.
Dit gaat helemaal niet over mutatie, en van een reincultuur is geen sprake. Dit is een mengcultuur waarbij de verschillende soorten een vaak een andere groeisnelheid hebben. Deze is door de fabrikant in een bepaalde verhouding in het pakje gedaan. Als je die gaat opkweken groeit 1 stam sneller dan de andere en veranderd die verhouding. Je resultaat zal dus anders zijn. Of dit na 1 of 4x pas gebeurt hangt af van het verschil in groeisnelheid.

Jacques

Citaat van: Knobby op 27-09-2018  21:43 uDit gaat helemaal niet over mutatie, en van een reincultuur is geen sprake. Dit is een mengcultuur waarbij de verschillende soorten een vaak een andere groeisnelheid hebben. Deze is door de fabrikant in een bepaalde verhouding in het pakje gedaan. Als je die gaat opkweken groeit 1 stam sneller dan de andere en veranderd die verhouding. Je resultaat zal dus anders zijn. Of dit na 1 of 4x pas gebeurt hangt af van het verschil in groeisnelheid.

Ok. Ik heb er overheen gelezen dat het gaat om een menggist. Overigens wel interessant voor de leverancier.

Traploper

Ik heb de Imperial A20 Citrus in de koelkast liggen. Ik wil een licht biertje gaan maken met Pilsmout, beetje tarwe en Hersbrucker  hop.

Ik wil vooral het gistprofiel laten doorschijnen, want het klinkt interessant. Hoge temperatuur en een beetje onderenten?

Jacques

Citaat van: Traploper op 04-11-2018  18:46 uIk heb de Imperial A20 Citrus in de koelkast liggen. Ik wil een licht biertje gaan maken met Pilsmout, beetje tarwe en Hersbrucker   hop.

Ik wil vooral het gistprofiel laten doorschijnen, want het klinkt interessant. Hoge temperatuur en een beetje onderenten?

Die combinatie zorgt inderdaad voor meer hogere alcoholen en esters. Bij Belgische bierstijlen gewenst bij Amerikaanse en Duitse meestal niet.

Wat heb je in gedachten? Een Kölsch?
De hoeveelheid esters is namelijk ook afhankelijk van de zwaarte van je bier. Een zwaar bier heeft veel meer esters dan een laag alcoholisch bier.

Traploper

Goed punt. Had inderdaad de sterkte van een kölsch in gedachten, maar denk dat ik hem toch maar iets sterker maak. Bedankt voor de tip.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.