Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout bewaren - vochtig en heet klimaat  (gelezen 1524 keer)

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
  • Land: zm
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mout bewaren - vochtig en heet klimaat
« Gepost op: 18-02-2019 13:29 u »
De titel zegt het eigenlijk al:
Hoe kan ik het beste mout bewaren in een heet en vochtig klimaat?
Ik kan het in emmers doen, maar ik ben bang voor weevils (graankever?).
Ik bewaar mijn bloem in de ijskast of vriezer voor diezelfde reden.
Zou dat ook het beste zijn voor mout? Afwegen in 1 kg zakken en in de diepvries? Dan kan ik min of meer de juiste hoeveelheid er uit halen en is er geen condensatie probleem (als dat er al is, maar ergens op een Engelstalig forum gelezen).?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
Re: mout bewaren - vochtig en heet klimaat
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2019 14:55 u »
Ik zou het proberen zo koel mogelijk te bewaren in afgesloten emmers, daar kunnen echt geen graankevers bij. Maar goed als het al besmet is, dan heeft dat waarschijnlijk geen zin.

Trouwens waarom informeer je niet bij de leverancier (mouterij)?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 18-02-2019 15:20 u »
Die zullen adviseren koel en droog bewaren.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2019 16:27 u »
De leverancier woont in ander land (Z_Afrika) met een heel ander klimaat, meer vergelijkbaar met Nederland.
Ik woon in Zambia en ook nog eens in ongeveer het warmste deel van het land.
We zitten nu in de regentijd.
Maar zelfs in de droge tijd vinden we in vrijwel alle meelproducten die we hier hebben, weevils.
Mijn bloem bijvoorbeeld zat goed afgesloten tupperware containers. En toch, na verloop vam tijd, weevils.....

Ik wil gewoon zeker zijn dat de mout een tijd goed blijft, vooral omdat het niet zo eenvoudig is om eraan te komen.

In de vriezer gooien zal toch geen kwaad kunnen?

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2019 16:39 u »
De leverancier woont in ander land (Z_Afrika) met een heel ander klimaat, meer vergelijkbaar met Nederland.
Ik woon in Zambia en ook nog eens in ongeveer het warmste deel van het land.
We zitten nu in de regentijd.
Maar zelfs in de droge tijd vinden we in vrijwel alle meelproducten die we hier hebben, weevils.
Mijn bloem bijvoorbeeld zat goed afgesloten tupperware containers. En toch, na verloop vam tijd, weevils.....

Ik wil gewoon zeker zijn dat de mout een tijd goed blijft, vooral omdat het niet zo eenvoudig is om eraan te komen.

In de vriezer gooien zal toch geen kwaad kunnen?

Bloem is natuurlijk geen mout, mout is verder bewerkt dan meel.

Toch begrijp ik je zorgen, diepvriezen kan geen kwaad. Bronnen op internet geven aan dat 48 uur tot 7 dagen diepvriezen (-18 ºC tot -24 ºC) voldoende is om alles af te doden, maar goed dan moet je wel voorzichtig zijn bij het openen en sluiten van de containers.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2019 16:45 u »
Mout wordt geleverd in 25 kg zakken die kunnen ademen en dat is nodig anders gaat het schimmelen etc. zeker in een warm klimaat. Condens is inderdaad funest. Dus zeker niet "lucht dicht" afsluiten. Kijk naar de lokale manier van bewaren, hoe bewaren ze daar hun granen (sorghum?). Als je de mogelijkheid hebt, graaf een kelder oid.

Kijk sowieso hoe de "locals" brouwen, ben benieuwd.

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mout bewaren - vochtig en heet klimaat
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2019 21:57 u »
Mout moet je droog bewaren. Koel bewaren is niet noodzakelijk.

Wat je zou kunnen doen is de mout in een grote emmer bewaren en in de emmer een vochtvanger plaatsen. Ververst de vochtvanger op tijd.

Hieronder een drietal links met tips voor het zelf maken van een vochtvanger.
https://lekkerlevenmetminder.nl/2011/06/09/zelf-een-vochtvreter-maken/
https://omaweetraad.nl/diversen/vochtvreters
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1370041

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2019 06:20 u »
Bedankt allemaal.
Jacques, Ik ga de links doorlezen.

Ingo:
Ik heb 10 kg gekocht
Dat was ongeveer het maximum dat ik vrienden mee kon laten nemen. Het is onderweg hierheen, dus ik weet nog niet hoe het verpakt is.

Lokaal is er 1 grote brouwerij die alleen pils brouwt.
Een beetje off topic, maar misschien toch interessant, is dat het andere lokale bier gebrouwen wordt van sorghum. Het heet Chibuku en is een opaque bier. Het wordt gedronken terwijl het nog vergist. Het moet binnen een paar dagen op. Alcoholpercentage is iets van 0.5 tot 4 of 5 procent, afhankelijk van hoe oud het is.
Voor mij smaakt/voelt het alsof het iets is dat iemand anders al gegeten heeft. Ik vind het dus niet lekker!

Ik ga ook nog even op de Engelstalige fora kijken of daar iemand is in een soortgelijk klimaat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2019 07:29 u »
Silicagel patronen. https://www.bol.com/nl/p/silica-gel-luchtontvochtiger-zak-met-klittenband/9200000050915485/
Die leg je dan bovenop de mout met deksel dicht. Kun je regenereren in de oven paar uur op 60 graden of in de magnetron.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2019 10:41 u »
Een beetje off topic, maar misschien toch interessant, is dat het andere lokale bier gebrouwen wordt van sorghum. Het heet Chibuku en is een opaque bier. Het wordt gedronken terwijl het nog vergist.

Hoe bewaren de Chibuku makers hun mout? Of mouten ze per brouwsel, er van uitgaande dat het kleinschalig is.

Drogen ze hun gist in de zon (zoals b.v. in Benin)? Ben op zich wel in een gist/bacterie monster geïnteresseerd.

ingo

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2019 06:41 u »
Ingo,
Ik ga het eens navragen bij mijn staf.
Moderators: kan ik het best een nieuw onderwerp aanmaken over chibuku, of gewoon hier doorgaan?

D'r wordt sowieso chibuku gist verkocht in de winkels, ligt naast het gewone brood gist.
<wordt vervolgd>

De vochtvreter ideeen zijn goed, alleen weevils blijven denk ik een probleem.
Ik had eerder bloem als voorbeeld genomen, maar ook in rijst, pasta, kruiden krijgen we na verloop van tijd weevils
Misschien is het beste om het te proberen in ton met vochtvreter en wekelijks te checken. Zodra weevils worden gezien, het mout overplaatsen naar de vriezer om ze te doden?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2019 07:40 u »
Ingo,
Ik ga het eens navragen bij mijn staf.
Moderators: kan ik het best een nieuw onderwerp aanmaken over chibuku, of gewoon hier doorgaan?

D'r wordt sowieso chibuku gist verkocht in de winkels, ligt naast het gewone brood gist.
<wordt vervolgd>

weevils blijven denk ik een probleem.

De opslagton vullen met koolzuur (uit je gisting)? Dan kunnen ze niet overleven. Blijkbaar zitten er dan al larven in de mout die je koopt. In een afgesloten ton kan immers niets van buiten naar binnen.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2019 06:49 u »
Geen gek idee, Hans
Maar dit is pas de eerste mout die ik koop. Er is dus nog geen koolzuur....
Tenzij ik gewoon water en suiker ga vergisten
Ik denk dat ik het gewoon in een goed afgesloten emmer ga doen en dan hopen dat het goed gaat. Af en toe even checken en als er beestjes komen, dan gaat de heleboel in de vriezer

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2019 08:33 u »
Als je ervan uit mag gaan dat de mout die is meegenomen (vanuit Nederland?) geen beestjes of larven bevat, dan is een goed afgesloten emmer met silicagelpatroon voldoende. Hoe zouden die beestje een goede schroefafsluiting met rubber seal kunnen passeren? Gewoon niet open laten staan en direct na gebruik weeg goed afsluiten (en kijken of er niets op de rand zit of deksel). Ook de lage luchtvochtigheid van silicagel zal niet veel leven toelaten lijkt mij. 

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2019 10:55 u »
De mout komt uit Zuid Afrika...

We gaan het zien :)

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #15 Gepost op: 21-02-2019 11:03 u »
De mout komt uit Zuid Afrika...
Wat off-topic, maar is er in Zuid-Afrika lokaal geproduceerde mout te koop voor particulieren, of heb je een connectie ergens? Ik was namelijk 2 weken terug in Zuid-Afrika en ik sprak daar 2 kleine commerciële brouwers en die haalden hun mout uit Europa (Weyermann)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #16 Gepost op: 21-02-2019 14:01 u »
En als je al je mout vacuüm bewaard? Dus met een simpel consumenten vacuümeer apparaat en zak op rol, als je dan wat langere tubes maakt van 50 cm of langer kun je na openen de restanten weer terug in de tube/zak doen en als de tube/zak leeg is deze weer oprollen voor volgend gebruik, hetzij dan ietsje korter.

db

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 22-02-2019 06:54 u »
Vacuum en in de vriezer was mijn eerste idee.
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik ga doen. Het wordt uitproberen.
Op een ander forum komen er mensen uit een soortgelijk klimaat en die bewaren gewoon een een goed afgesloten ton.

Emiel:
Ik heb deze 2 soorten gekocht:
https://www.beerlab.co.za/collections/grains/products/waltspilsnermalt
https://www.beerlab.co.za/collections/grains/products/waltslagermalt
Ik wil voornamelijk Belgische blond en tripels brouwen, via biab en smash. Dacht dat deze daarvoor in aanmerking zouden komen (hoop ik)

Tags: