Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Speidelkloon  (gelezen 1768 keer)

Offline jank

• Senior lid
  • Land: nl
  • Twents Bierbrouwersgilde
Speidelkloon
« Gepost op: 24-12-2016 16:16 u »

Hi brouwers,

Ik wil deze ketel verwarmen met een gasblok met waakvlam merk ketel INTERGAS en dan sturen met controller van een Speidel Braumeister.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • geniet
Re: speidelkloon
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2016 17:10 u »
Ja en?

Offline jank

• Senior lid
Re: speidelkloon
« Reactie #2 Gepost op: 24-12-2016 17:12 u »
Iemand evaring met een gasblok  van i NTERGAS?

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Speidelkloon
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2016 19:33 u »
Ik zou de intergasketel volledig in takt laten en gebruiken.
Dan zou ik het CV gedeelte aansluiten op een koperen spiraal.
Die spiraal door je ketel laten lopen en je systeem vullen met gifvrije koelvloeistof (die voor in boten en plezierjachten)

Dan kun je je Braumeister computer gewoon aansluiten op de thermostaat-draad van je ketel en je bent vertrokken.

Met losse gasblokken gaan zitten klieren... Tja ik weet niet of het zo verstandig is.

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #4 Gepost op: 24-12-2016 19:52 u »
De titel "Speidelkloon" duidt op eenzelfde constructie als de Speidel. Die wordt echter niet gestookt met gas maar met een elektrisch verwarmingselement onderin de ketel. Daar wordt het wort door een gat in de bodem naast de mouttrommel naar de pomp gevoerd die het vervolgens weer naar de afgesloten ruimte onder de mouttrommel terug in de ketel pompt. Dan komt het door het onderste filter weer in de mouttrommel. Ik zie die elementen echter niet terugkomen in de foto's. Ik krijg meer de indruk dat je de buitenketel met gas wilt verwarmen en een binnenketel met filterbodem wilt gebruiken om de mout in te doen. Kun je dat wat verduidelijken?
Jaap 

Offline jank

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2016 20:25 u »
hi javal de werking van mijn cloon  werkt het zelfde als mijn 20l speidel het wort word rond gepompt en sroomt net  zo over als klijne speidel aleen ik wil hem op gas dan kan ik hem overal mee naa toe neemen  wand de volume +- 125l dus hij  werkt meteen moutpijp en zoals op de foto de pomp moe er nog opgebout worden en veel dingen meer

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2016 17:40 u »
Ik vind het een super cool apparaat.
Het is geen 100% kloon (gas vs elektrisch), maar het geheel ziet er supergoed uit!

:groots:

Cheers en fijne dagen.

:biersmile:

Offline JT007

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 14-12-2019 19:43 u »
 8)

Heeey JANK,

Hoe is dit avontuur afgelopen?
Ik heb indertijd nog contact met je gehad omdat ik met een soortgelijk projectje bezig was
een Speidel 200 kloon in 100 ltr uitvoering.
Heb je het systeem al aan de draai?
Groeten!

Tags: