Te vroeg bottelen?

Gestart door leo18, 24-12-2016 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leo18

Na een vrij trage vergisting van 2 weken heb ik gisteren (beetje door omstandigheden) mijn nieuwste quadrupel gebotteld bij een SG van 1023 (komende van 1090) terwijl ik weet dat de gebruikte gist (safale us-05) eigenlijk tot 1020 had willen doorgaan. Heb wat minder bottelsuiker gebruikt dan anders (6 gram / liter). Zou ik nu risico op 'handgranaten' hebben of komt dit gewoon goed?

Tjardo

ik denk dat het wel goed komt maar de volgende keer kan je beter het sg over een paar dagen meten, geen verschil in sg over 3 dagen betekent dat je kan bottelen

Jacques

Citaat van: leo18 op 24-12-2016  10:45 uNa een vrij trage vergisting van 2 weken heb ik gisteren (beetje door omstandigheden) mijn nieuwste quadrupel gebotteld bij een SG van 1023 (komende van 1090) terwijl ik weet dat de gebruikte gist (safale us-05) eigenlijk tot 1020 had willen doorgaan. Heb wat minder bottelsuiker gebruikt dan anders (6 gram / liter). Zou ik nu risico op 'handgranaten' hebben of komt dit gewoon goed?

Waaruit leid je af dat de gist tot 1020 had willen doorgaan?

Als je trage vergisting hebt kun je beter niet te snel bottelen. Een trage hoofdgisting betekent meestal ook een trage nagisting. Als je dan vroeg bottel loop inderdaad het risico op bierbommen. Zeker als je 6 gram bottelsuiker hebt toegevoegd. Wanneer je bij een dergelijke hoeveelheid nog wat vergistbare restsuikers hebt is de koolzuurdruk snel te veel en komt het bier met kracht uit de fles.

Om alles in de gaten te houden raad ik aan om de komende tijd zeer regelmatig een flesje te openen. Wanneer de druk te hoog wordt kun je de zogenaamde knopspeldenmethode toepassen.

leo18

Citaat van: Jacques op 24-12-2016  11:03 uWaaruit leid je af dat de gist tot 1020 had willen doorgaan?

Als je trage vergisting hebt kun je beter niet te snel bottelen. Een trage hoofdgisting betekent meestal ook een trage nagisting. Als je dan vroeg bottel loop inderdaad het risico op bierbommen. Zeker als je 6 gram bottelsuiker hebt toegevoegd. Wanneer je bij een dergelijke hoeveelheid nog wat vergistbare restsuikers hebt is de koolzuurdruk snel te veel en komt het bier met kracht uit de fles.

Om alles in de gaten te houden raad ik aan om de komende tijd zeer regelmatig een flesje te openen. Wanneer de druk te hoog wordt kun je de zogenaamde knopspeldenmethode toepassen.

Wat bedoel je met knopspeldenmethode?
Mijn bier staat wel altijd tussen de 15 en 20°C, dus als er niet te snel een hittegolf op ons afkomt blijft het risico beperkt, of niet?

Jacques

Citaat van: leo18 op 24-12-2016  11:09 uWat bedoel je met knopspeldenmethode?
Mijn bier staat wel altijd tussen de 15 en 20°C, dus als er niet te snel een hittegolf op ons afkomt blijft het risico beperkt, of niet?

Voor de knopspeldenmethoden raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken.

De eerste tijd zal het risico beperkt zijn. Maar na een paar weken kan het zijn dat het koolzuurgehalte zeer hoog wordt.

leo18

Citaat van: Jacques op 24-12-2016  11:03 uWaaruit leid je af dat de gist tot 1020 had willen doorgaan?

Eerdere ervaringen met dezelfde gist en vergelijkbare recepten. Als ik het goed berekend heb zit er nu zo'n 15 gram/liter suiker in. Teveel, ik weet het. Maar gevaarlijk? Alleszins geen voorbeeld om te volgen!

Haagse Wouter

Citaat van: leo18 op 27-12-2016  21:09 uEerdere ervaringen met dezelfde gist en vergelijkbare recepten. Als ik het goed berekend heb zit er nu zo'n 15 gram/liter suiker in. Teveel, ik weet het. Maar gevaarlijk? Alleszins geen voorbeeld om te volgen!

Als je meette dat die klaar was, dan was die klaar. Gewoon even afwachten. Als het gushers worden dan merk je dat wel.

leo18

Gushers zijn het niet geworden, maar wat ik nu vaststel: ik bewaar het bier bij 16 à 17 °C. Als ik het bier een uurtje of meer in de koelkast zet, de temp naar +/- 10° zakt, en ik daarna het flesje naar het licht hou zie ik een soort van doorschijnende vlokjes door het bier zweven die er voor de koeling niét zijn. Wat zou dat zijn, verdwijnt het nog? Eenmaal in het glas merk je er niets meer van.

Nog even het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk12
Naam receptMechant12
Brouwdatum09-12-2016
BiertypeQuadrupel
Volume21,0
Begin SG1,085 SG
Eind SG1,023 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,9%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)62 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement69,4 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Zutphen11,84 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,300 kgPilsmoutDingemans3 EBC84,9 %
0,500 kgAroma 100homebrewshop100 EBC5,8 %
0,300 kgSpecial BDingemans350 EBC3,5 %
0,150 kgBiscuitDingemans50 EBC1,7 %
0,150 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,7 %
0,200 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC2,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.2,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
49,3 gBrewers Goldbellen3,8%60 min.26,5 IBU
50,0 gBramling Crossbellen6,0%5 min.7,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,034 SG
Schijnbare vergistingsgraad60,0%
Start nagisting16-12-2016
Temp. nagisting20,0 °C
Start lagering16-12-2016
Temp. lagering0,0 °C


Haagse Wouter

Beetje gist bijvoorbeeld. Of wellicht hopdeeltjes (heb dat alleen gehad met koudhoppen echter).

Zet het bier is 2/3 dagen op koelkasttemperatuur

leo18

Citaat van: Haagse Wouter op 07-03-2017  21:03 uBeetje gist bijvoorbeeld. Of wellicht hopdeeltjes (heb dat alleen gehad met koudhoppen echter).

Zet het bier is 2/3 dagen op koelkasttemperatuur
Dat zorgde niet bepaald voor verbetering.
Wat ook opmerkelijk is: een dikke laag bezinksel, nog nooit gezien bij mijn bieren, waarschijnlijk door het te vroeg bottelen?

Jacques

Citaat van: leo18 op 11-03-2017  20:33 uDat zorgde niet bepaald voor verbetering.
Wat ook opmerkelijk is: een dikke laag bezinksel, nog nooit gezien bij mijn bieren, waarschijnlijk door het te vroeg bottelen?

Voor mij is dit de belangrijkste reden om een korte koude lagering uit te voeren. Ik bottel namelijk altijd snel nadat de vergisting is beëindigd.

Eric v B

Onderstaande afbeeldingen wil ik jullie niet onthouden. Helaas is dit mijn keuken en gelukkig was er niemand thuis.
Je bent gewaarschuwd voor te vroeg bottelen!

Ja, ik heb te vroeg gebotteld. <CALIMERO MODUS>Maar het was niet mijn schuld want de gist hield zich niet aan de spelregels. </CALIMERO MODUS>
In een ander topic had ik al uitgelegd dat het bier meer dan een week een gelijk SG had. Op de een of andere manier lijkt de gist na het bottelen en toevoegen van de bottelsuiker toch nog even 6 sg-punten weg gesnoept te hebben. De druk in de flesjes was ongeveer 4 bar. Ik had dit flesje al een keer ontgast maar een dagje in een keuken waar het een graad of 7 warmer was dan in de kelder, was funest.


De rotzooi die ik aantrof toen ik gisteren thuis kwam. Dan heb ik het nog niet over alle spetters die op de muren en keukenkastjes zaten...


Zonder woorden.


De scherf die ik kwijt was.

Jacques

Heel vervelend zo'n ravage.

Heb je nog wat van het bier geproefd? Had het een zure smaak? De verlaging van de 6 SG punten kan door een infectie komen.
Daarnaast is het altijd verstandig te kijken of de vergistingsgraad die je hebt gehaald gebruikelijk is voor de gist die gebruikt hebt. Daarbij dient rekening gehouden met het percentage aan suiker (verlaging eind SG) en caramout (verhoging eind SG).

Het model van De-Geert is een handig hulpmiddel.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 21-04-2017 &nbsp;19:38 uHeel vervelend zo'n ravage.

Heb je nog wat van het bier geproefd? Had het een zure smaak? De verlaging van de 6 SG punten kan door een infectie komen.
Daarnaast is het altijd verstandig te kijken of de vergistingsgraad die je hebt gehaald gebruikelijk is voor de gist die gebruikt hebt. Daarbij dient rekening gehouden met het percentage aan suiker (verlaging eind SG) en caramout (verhoging eind SG).

Het model van De-Geert is een handig hulpmiddel.
Ik heb geen poging gedaan om het bier uit het geëxplodeerde flesje te proeven. Het rook in ieder geval niet zuur. Op alle flesjes van deze batch staat zoveel druk en het is een lekker bier (Wee Heavy). Bij mijn vorige Wee Heavy was de vergistingsgraad nog lager dus ik had verder geen argwaan. De komende dagen ga ik de flesjes dagelijks even "ontgassen".

Bedankt voor de link naar De Geert.

orangeloo

Ik heb in de zoekfunctie naar de knopspeldenmethoden in het hele forum gezocht.
En ook naar mogelijke varianten met spatie er tussen e.d.
De enige post die ik vind is deze:

Citaat van: Jacques op 24-12-2016 &nbsp;11:41 uVoor de knopspeldenmethoden raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken.

Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar de beschrijving van de knopspeldenmethoden :brouwen:



Chris71


Jacques

Citaat van: Orangeloo op 21-04-2017 &nbsp;21:09 uIk heb in de zoekfunctie naar de knopspeldenmethoden in het hele forum gezocht.
En ook naar mogelijke varianten met spatie er tussen e.d.
De enige post die ik vind is deze:

"knopspeld" is het sleutelwoord. Het helpt heel vaak om de zoekwoorden kleiner te maken.

orangeloo

Citaat van: Chris71 op 21-04-2017 &nbsp;21:35 uLees dit maar even: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16935.0/all.html

 :duimop: Hartelijk dank  :groots: dat is nog eens service....  :brouwen:
Had de topic nog niet gelezen, omdat ik het nog nooit nodig heb gehad.
Maar nu heb ik voor de tweede keer een RIS gelagerd met koffiebonen waar de druk toch te veel is geworden
De eerste batch heb ik "gered" door koel te zetten. maar de tweede batch staat nog in de smeerput (lees kelder  ^-^). En vanavond rook het wel verdacht heeeeerlijk in mijn "bierput"  :nut:
En inderdaad er was er 1 geklapt.  :'(

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 21-04-2017 &nbsp;21:09 uIk ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar de beschrijving van de knopspeldenmethoden :brouwen:

Voor de mede geïnteresseerden....

Citaat van: PietO op 18-12-2011 &nbsp;11:58 uRecent redelijk wat getest hoe dit het beste op te lossen. Uit de diverse mogelijkheden bleek de volgende werkwijze het meest praktisch:

- neem een normale "huishoud" speld en hou die stevig vast met een combinatie tang.
- laat ongeveer 5 mm uit de tang steken
- druk die rustig door de dop en trek er weer uit
- er kan een kleine schuimpluim ontstaan
- laat 12 uur staan zonder te bewegen., schudden o.i.d.
- dan herdoppen.

Geen temperatuursveranderingen en vooral het flesje heel rustig bewegen. Foto voordat de speld eruit gaat. Bij hele grote overdruk (meer dan 6 bar) de speld er 1 uur in laten zitten en dan pas eruit.

Druk opbouw na herdoppen door diffusie: 2 tot 3 dagen bij rustig laten staan; flesje omdraaien druk is weer direct aanwezig.

Andere werkwijzen:
- dop eraf: door de te snelle drukafbouw gaat vaak het halve flesje als schuim eruit.
- dop liften: wel de druk in de headspace gaat eruit, maar de spleet verstopt en de opgeloste koolzuur (verreweg het meeste) blijft in het bier.
- herhaald dop liften: na 10x liften nog nauwelijks voldoende druk afgebouwd.
- boortjes: te grote gaten, bier vervuild.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 21-04-2017 &nbsp;19:45 uIk heb geen poging gedaan om het bier uit het geëxplodeerde flesje te proeven. Het rook in ieder geval niet zuur. Op alle flesjes van deze batch staat zoveel druk en het is een lekker bier (Wee Heavy). Bij mijn vorige Wee Heavy was de vergistingsgraad nog lager dus ik had verder geen argwaan. De komende dagen ga ik de flesjes dagelijks even "ontgassen".

Je zou haast de volgende keer gaan bottelen zonder bottelsuiker, of heel minimaal.

Jeukstaardt

Ik blijf het wonderlijk vinden dat niet de kroonkurk, maar het glas van de fles de zwakste schakel is...

Eric v B

Citaat van: mbroek op 22-04-2017 &nbsp;11:30 uJe zou haast de volgende keer gaan bottelen zonder bottelsuiker, of heel minimaal.
Jij had toch ook met de Edinburg ale dat ie na bottelen verder ging? Als ik deze gist nog een keer gebruik dan laat ik hem nog langer na gisten of ik voeg na de hoofdgisting een klein beetje suikeroplossing toe om het geheel nog een keer te activeren.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 22-04-2017 &nbsp;14:30 uJij had toch ook met de Edinburg ale dat ie na bottelen verder ging? Als ik deze gist nog een keer gebruik dan laat ik hem nog langer na gisten of ik voeg na de hoofdgisting een klein beetje suikeroplossing toe om het geheel nog een keer te activeren.

Jazeker. Vaak doe ik met alle bieren die ik overhevel wat suiker, maar dat is om de zuurstof uit de lagerfles te verdrijven. Die hoeveelheid is ook niet de moeite waard.
Ik heb het idee (mooi voor de komende winter) om nog een batch te brouwen en amper bottelsuiker te gebruiken. Wel bottelgist, die gaat dan wel aan de gang met de restsuikers. Zes maanden wachten dan is de smaak goed en druk hopelijk ook.

Eric v B

Citaat van: mbroek op 23-04-2017 &nbsp;11:05 uJazeker. Vaak doe ik met alle bieren die ik overhevel wat suiker, maar dat is om de zuurstof uit de lagerfles te verdrijven. Die hoeveelheid is ook niet de moeite waard.
Ik heb het idee (mooi voor de komende winter) om nog een batch te brouwen en amper bottelsuiker te gebruiken. Wel bottelgist, die gaat dan wel aan de gang met de restsuikers. Zes maanden wachten dan is de smaak goed en druk hopelijk ook.
Je lost de suiker dan op in water, neem ik aan? Hoeveel suiker per liter voeg je dan toe?

Jacques

Citaat van: mbroek op 23-04-2017 &nbsp;11:05 uJazeker. Vaak doe ik met alle bieren die ik overhevel wat suiker, maar dat is om de zuurstof uit de lagerfles te verdrijven. Die hoeveelheid is ook niet de moeite waard.

Wees er op bedacht dat door de suikergift je mogelijk diacetyl krijgt. Ook kun je extra esters krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.