Wat voor auto rijd jij?

Gestart door Jacques, 23-12-2016 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Er is weer een nieuwe blog geplaatst op BrouwStore over onze hobby.
Het heeft als titel: Wat voor auto rijd jij?
Via de link http://www.brouwstore.nl/blog/wat-voor-auto-rijd-jij/ kun je het lezen.

Tjardo

Leuk stukje weer Jacques!

mbroek

Mooi stukje Jacques. Ik rijd tegenwoordig wel luxer dan ik brouw, maar dat is een kwestie van tijd. Uiteindelijk gaat het toch om het inzicht en handelingen die je doet.

Adbrouwt

Als je de gist beschouwd als de motor van je proces maken de andere dingen dus nauwelijks uit. Anders zou Verstappen toch de formule 1 gewonnen hebben.

William

Citaat van: Adbrouwt op 23-12-2016  23:56 uAls je de gist beschouwd als de motor van je proces maken de andere dingen dus nauwelijks uit. Anders zou verstappen toch de formule 1 gewonnen hebben.

 ^-^  Soms moet je overpitchen en soms moet je overpitchen. Maakt niet uit of het uit zo'n papieren gistzakje komt of uit zo'n glimmend Wyeast smack pack ;D

Adbrouwt

Citaat van: William op 24-12-2016  00:03 u^-^  Soms moet je overpitchen en soms moet je overpitchen. Maakt niet uit of het uit zo'n papieren gistzakje komt of uit zo'n glimmend Wyeast smack pack ;D
Haha ik kan mijn gist zelf prima vochtig maken. Als ik het Wyeast laat doen is het duurder. Zal de vraag eens omdraaien, waarom is Wyeast te lui om de gist te vriesdrogen en er zelfs nog meer geld voor te vragen.

William

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  00:09 uHaha ik kan mijn gist zelf prima vochtig maken. Als ik het Wyeast laat doen is het duurder. Zal de vraag eens omdraaien, waarom is Wyeast te lui om de gist te vriesdrogen en er zelfs nog meer geld voor te vragen .

Elke handeling met gist is een risico.

Een smack pack heeft veel meer advertising oppervlak en daarnaast moet je toch zelf nog iets doen: smacken. Ik begrijp ze wel. Gist uit een buisje of een zakje... ;D

Rich

Ik vergist in een ouwe Volvo en rijd in Italiaans RVS. Of was het andersom :)

seed7

Ach, er zijn maar twee auto's, de Eend en de Bentley, de rest is een zekere mate van behelpen,

Ingo

Oxhead

En door tot in detail te weten hoe een auto in elkaar zit en werkt maakt je nog geen betere chauffeur.  ;)  :biersmile:

RienP

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  00:09 uHaha ik kan mijn gist zelf prima vochtig maken. Als ik het Wyeast laat doen is het duurder. Zal de vraag eens omdraaien, waarom is Wyeast te lui om de gist te vriesdrogen en er zelfs nog meer geld voor te vragen.

Voor deel denk ik dat niet alle giststammen dit proces aankunnen. Een zakje met dode gistcellen is ook zo onhandig  ;D ;)

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 24-12-2016  07:07 uAch, er zijn maar twee auto's, de Eend en de Bentley, de rest is een zekere mate van behelpen,

Ingo

Ik mag geen eend rijden :(. Woon aan de kust en hier waait het vaak hard.

EBC

Bling is my thing. My CCTs have Blichmann casters.
Autos zijn zo onbelangrijk.

Adbrouwt

Citaat van: RienP op 24-12-2016  14:28 uVoor deel denk ik dat niet alle giststammen dit proces aankunnen. Een zakje met dode gistcellen is ook zo onhandig  ;D ;)
Hé dat is interessant dat niet alle gisten stammen daar tegen kunnen. Is dit een onderbuik gevoel of heb je daar een verklaring voor. Mijn onderbuik gevoel zegt dat de meeste giststammen daar tegen kunnen maar zoals William al opmerkte is het commercieel een succes dus waarom dit veranderen in een procedure die nog duurder is en minder winst maken.

EBC

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  20:32 uHé dat is interessant dat niet alle gistenstammen daar tegen kunnen. Is dit een onderbuik gevoel of heb je daar een verklaring voor. Mijn onderbuik gevoel zegt dat de meeste gist stammen daar tegen kunnen maar zoals William al opmerkte is het commercieel een succes dus waarom dit veranderen in een procedure die nog duurder is en minder winst maken.
Wanneer gaan brouwers de site van Wyeast goed lezen en ontdekken dat smacken de meest zinloze actie is die er is. Zonder opbollen is de gist beter dan met. Smacken is zo not-done. Het verzwakt de gist. Maar ja, met name dit forum is er schuld aan dat we 'moeten' wachten tot het opbolt.

Laten we 2017 maken tot het jaar zonder opbollen. Smack-and-pitch, no swelling!

Adbrouwt

Citaat van: EBC op 24-12-2016  20:42 uWanneer gaan brouwers de site van Wyeast goed lezen en ontdekken dat smacken de meest zinloze actie is die er is. Zonder opbollen is de gist beter dan met. Smacken is zo not-done. Het verzwakt de gist. Maar ja, met name dit forum is er schuld aan dat we 'moeten' wachten tot het opbolt.

Laten we 2017 maken tot het jaar zonder opbollen. Smack-and-pitch, no swelling!
Ik zeg scheur en strooi die gist zooi. (Sorry ik zit nog in de sinterklaas rijm)

EBC

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  21:06 uIk zeg scheur en strooi die gist zooi.
Scheur en strooi!


Adbrouwt

Citaat van: EBC op 24-12-2016  21:23 uScheur en strooi!
Dat is hard rijden in de sneeuw. Maar welke auto rijdt jij EBC

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  21:31 uDat is hard rijden in de sneeuw. Maar welke auto rijdt jij EBC

Qua RVSbling kan het alleen maar een DeLorean zijn ;)

Ingo (die niet terug hoeft, vooruit is voloende 'future')

Jacques

Citaat van: EBC op 24-12-2016  20:42 uWanneer gaan brouwers de site van Wyeast goed lezen en ontdekken dat smacken de meest zinloze actie is die er is. Zonder opbollen is de gist beter dan met. Smacken is zo not-done. Het verzwakt de gist. Maar ja, met name dit forum is er schuld aan dat we 'moeten' wachten tot het opbolt.

Laten we 2017 maken tot het jaar zonder opbollen. Smack-and-pitch, no swelling!

De snelheid van opbollen zegt veel over de vitaliteit van de gist.
Met jou ben ik het eens dat het absoluut niet nodig is dat het de verpakking strak staat. Dan zijn de voedingstoffen op en teert de gist in op zijn reservestoffen.

Oscar

Citaat van: EBC op 24-12-2016  20:42 uWanneer gaan brouwers de site van Wyeast goed lezen en ontdekken dat smacken de meest zinloze actie is die er is.

En wanneer gaat Wyeast zijn gist dan op een fatsoenlijke manier aanleveren met fatsoenlijke instructies?  ;)

DenMaarten

Wat een leuk en erg herkenbaar stukje weer [emoji4]

Hay

Nou ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden, deze passage bv:

Hobbybrouwers heb je in allerlei soorten en maten. Sommigen maken er een sport van om zo goedkoop mogelijk een biertje te maken. Anderen vinden het een uitdaging om een zo goed mogelijk bier te brouwen. Die maken geen bier (zoals je alles kunt maken) maar Brouwen Bier.

Dus met goedkoop materiaal kun je geen goed bier brouwen?
Verderop wordt de vraag gesteld: maar wordt je bier er beter van?
Maar die wordt niet beantwoord.
Sorry tenzij ik het bovenstaande verkeerd lees of interpreteer vind ik het eigenlijk een raar geschreven stuk.

Jacques

Citaat van: Hay op 25-12-2016  11:54 uNou ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden, deze passage bv:

Hobbybrouwers heb je in allerlei soorten en maten. Sommigen maken er een sport van om zo goedkoop mogelijk een biertje te maken. Anderen vinden het een uitdaging om een zo goed mogelijk bier te brouwen. Die maken geen bier (zoals je alles kunt maken) maar Brouwen Bier.

Dus met goedkoop materiaal kun je geen goed bier brouwen?
Verderop wordt de vraag gesteld: maar wordt je bier er beter van?
Maar die wordt niet beantwoord.
Sorry tenzij ik het bovenstaande verkeerd lees of interpreteer vind ik het eigenlijk een raar geschreven stuk.

Je moet wel doorlezen...
CiteerMet een eenvoudige pan en een filteremmer kun je al een goed tot uitstekend bier brouwen.
en
CiteerDe geautomatiseerde brouwsystemen maken dat het doorlopen van het maischproces eenvoudig is.


Wolter

Leuk om te lezen weer Jacques!!

Hay

Met een eenvoudige pan en een filteremmer kun je al een goed tot uitstekend bier brouwen

Een uitstekend bier maar met een bling bling pan maak je beter bier?

De geautomatiseerde brouwsystemen maken dat het doorlopen van het maischproces eenvoudig is.

Maar wordt je bier er beter van?
Die vraag wil ik graag beantwoord zien.

Jacques

Citaat van: Hay op 25-12-2016  21:30 uMet een eenvoudige pan en een filteremmer kun je al een goed tot uitstekend bier brouwen

Een uitstekend bier maar met een bling bling pan maak je beter bier?

De geautomatiseerde brouwsystemen maken dat het doorlopen van het maischproces eenvoudig is.

Maar wordt je bier er beter van?
Die vraag wil ik graag beantwoord zien.


Het antwoord Heb ik al diverse keren hier op het forum gegeven. Brouwen met een bling bling geautomatiseerde brouwketel maakt je bier niet beter. Wel moet je oppassen voor oxidatie tijdens het maischen en filteren en spoelen. Maar dat geldt zowel bij een gewone pan als bij een RIMS.

Oscar

Ik rijd in een VW Caddy:



 :)

Ronnie

En ikke met een C5 met heerlijke luchtvering, rims, platenwarmtewisselaar en cct

ciesvandekwis

Een Fiat Qubo op lpg.
Volgens Gert van Keun die er ook zo eentje heeft, gaan er vlot 60 bakken in, de kubus heeft z'n naam niet gestolen.
Verder gaat zuinig en milieubewust brouwen ook best wel hand in hand. Met recuperatiemateriaal is het nog eens zo leuk brouwen, dus :
Koperen zelfbouw-Rims en het meeste materiaal van kapaza of 2dehands.be.

EBC

Citaat van: Oscar op 25-12-2016  00:14 uEn wanneer gaat Wyeast zijn gist dan op een fatsoenlijke manier aanleveren met fatsoenlijke instructies?  ;)

Zolang als iedereen gedwee blijft smacken gaan ze geen duidelijker instructies geven.

EBC

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2016  21:31 uDat is hard rijden in de sneeuw. Maar welke auto rijdt jij EBC
Berlingootje.

Ronnie

Citaat van: EBC op 27-12-2016  19:18 uBerlingootje.

Ha! Sympathiek autootje!
Wordt mijn volgende, want de C5 is quasi 12 jaar en baasje wordt ook oud, ga wat minder over en weer Frankrijk doen vanaf nu.

EBC

Citaat van: Ronnie op 27-12-2016  19:37 uHa! sympathiek autootje!
wordt mijn volgende, want de C5 is quasi 12 jaar en baasje wordt ook oud, ga wat minder over en weer Frankrijk doen vanaf nu.

Full option: automaatje, gps, armsteuntjes, etc, heel comfortabel om zo nu en dan tussen Belgie en La douce France te rijden  ;). En er kan veeel mee!

Wisdom


Ronnie

Citaat van: EBC op 27-12-2016  20:58 u...automaatje...
Kijk ik ook naar uit, maar is dat niet alleen in de Diesel versie? Jammer genoeg geen hybride, hier in BE zou ik wegens korte ritten alleen nog elektrisch kunnen rijden.

Adrie


beermenke

Op welk moment heb ik last van oxidatie? Ik rims en het wort komt retour onder het vloeistof nivo en aan de bovenkant zie je nauwelijks beweging. Ook roer ik amper. Tijdens koken komt er meer circulatie maar dat lijkt me geen zuurstofopname. Verder maak ik overwegend amberkleurige of donkere bieren en heb nog nooit iets van oxidatie gemerkt. Gewone pils brouw ik niet
Ik kan me voorstellen diegene die maisch overschept om te spoelen wel last last oxidatie zou kunnen krijgen.

EvdBroek

Citaat van: beermenke op 22-08-2017  14:32 uOp welk moment heb ik last van oxidatie? Ik rims en het wort komt retour onder het vloeistof nivo en aan de bovenkant zie je nauwelijks beweging. Ook roer ik amper. Tijdens koken komt er meer circulatie maar dat lijkt me geen zuurstofopname. Verder maak ik overwegend amberkleurige of donkere bieren en heb nog nooit iets van oxidatie gemerkt. Gewone pils brouw ik niet
Ik kan me voorstellen diegene die maisch overschept om te spoelen wel last last oxidatie zou kunnen krijgen.
In mijn auto heb ik alleen last van oxidatie als ik de raampjes naar beneden draai

Oscar





Ik rijd al enige tijd en een bussie... ;) :brouwen: :biersmile:

Benlaro

Ik kan mij niet echt indenken wat bierbrouwen met auto's te maken heeft, maar goed, het is wel ook een van mijn hobby's.


Maar deze auto is een van mijn hobby auto's.
Deze heb ik van de grond af gerestaureerd en hier rij ik zo af en toe mee.
Maar goed het is wel net als brouwen dat ik graag de dingen makkelijk doe en dat ik voor het repareren van mijn auto's regelmatig allerlei gereedschappen aanschaf.

Dat doe ik voor het brouwen ook.

ik brouw alleen kleine hoeveelheden en alleen voor eigen gebruik, meestal een 17 liter simpel bier om de maand door te komen en een eigen recept om af en toe lekker te genieten.
Ik gebruik nu de Brewdog ketel, maar heb de arsegan ketel besteld om de verschillende maistemperaturen automatisch te laten gaan.

Dat is in mijn ogen het enige vergelijk, de juiste gereedschappen.

Neetje

Citaat van: Hay op 25-12-2016  21:30 uMet een eenvoudige pan en een filteremmer kun je al een goed tot uitstekend bier brouwen

Een uitstekend bier maar met een bling bling pan maak je beter bier?

De geautomatiseerde brouwsystemen maken dat het doorlopen van het maischproces eenvoudig is.

Maar wordt je bier er beter van?
Die vraag wil ik graag beantwoord zien.

De titel van het topic heeft weinig met het onderwerp te maken.
 :denken:

orangeloo

Het maakt voor de rijbeleving zeker uit in wat voor soort auto je rijdt. Een rit is aangenamer in een moderne en luxere auto voorzien van allerlei snufjes dan in een goedkope oude bak. Toch kun je met een oude bak ver komen, zeker als deze in een goede conditie wordt gehouden.

Ik zou zeggen in een moderne en luxere auto valt nog weinig te beleven... En is dus de rijbeleving nihil.
In een "oud bakkie" daar in tegen beleef ik vanalles... Vooral rijden met een Variomatic is een echte beleving.
Ja je weet wel het pientere pookje van DAF. Beter bekent als de trutteschudder.
Het oer Hollandse product van Van Doorne's AanhangwagenFabriek.

En zo is het ook met brouwen... Ik ben een brouwer EN een bouwer. Ooit een HERMS in elkaar geknutseld, maar brouw nu weeral een paar jaar terug traditioneel met pan en roerstok. De beleving is vele malen groter.


seed7

Citaat van: Orangeloo op 23-08-2017  09:20 uoer Hollandse product

Maar wel Italiaans design, tocht?

Ingo

orangeloo

Citaat van: seed7 op 23-08-2017  09:31 uMaar wel Italiaans design, tocht?

Ingo

De b-type's zijn ontworpen door Giovanni_Michelotti dat dan weer wel.
Maar de Variomatic blijft een ontwerp van Hub van Doorne.

Jacques

Citaat van: Neetje op 23-08-2017  09:06 uDe titel van het topic heeft weinig met het onderwerp te maken.
 :denken:

Als je het artikel leest dan zie je dat het om een metafoor gaat.


Knudde

Oei, een paar pannen, wat pijp en veel creativiteit met glazen flessen maar wel een A3 automaat en een 944 voor de deur :P

Wellicht even de balans zoeken

Underdike

Een Skoda Octavia automaat voor m'n werk, en net een oude Fiat 127 gekocht om tot race-auto om te bouwen...

Ronnie

Was: (van EBC): "Berlingootje"

Citaat van: Ronnie op 27-12-2016  19:37 uHa! Sympathiek autootje! Wordt mijn volgende, want de C5 is quasi 12 jaar en baasje wordt ook oud, ga wat minder over en weer Frankrijk doen vanaf nu.

Deze week de nieuwe besteld, is dan toch geen Berlingo geworden, wordt een new C4 Piccaso, effe uitgetest:
die zat wat hoger maar ook beter voor mijn zere rug.
Enne automaat met alles er op en d'er aan, moderne 1200 benzine motor, Tomtom ingebouwde GPS.

Zal allicht mijn laatste zijn als ik er ook 12 jaar mee doe, zou dan 85 zijn...
(... 'k heb niet zoveel haar meer of op die tekening van 15 jaar geleden zunne   :)

Jacques

O ja, hier niet gemeld. Ik rij tegenwoordig rond in een Suziki Ignus. Deze is voorzien van alle toeters en bellen van een moderne auto. Zeer zuinig in gebruik (hybride) en de wegenbelasting is ook een stuk lager. Verrassend veel kofferruimte voor zo'n kleine auto.

Als je na zo veel jaren (14 jaar) een andere auto koopt merk je dat er veel is veranderd qua techniek en elektronica. Of ik overigens weer zo lang zal doen met deze auto is nog afwachten.



En zo is het ook met brouwapparatuur. Er is veel veranderd de laatste jaren en doordat er zo veel hobbybrouwers zijn mag je verwachten dat dit nog even doorgaat. De markt is groot. Er is veel meer ruimte voor bedrijven om nieuwe producten op de markt te zetten.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 07-10-2017  11:21 u... Zeer zuinig in gebruik (hybride) en de wegenbelasting is ook een stuk lager.

Heb ook eerst nog uitgekeken naar CNG of eventueel hybrid, jammer genoeg is dat in BE nog niet zo aantrekkelijk als in NL, wel voor wie nog werkt.
CNG was nog mogelijk op deze maar de meerkosten haal ik daar nooit uit, en in La Douce zijn er onderweg nog niet veel tankstations, voor zover ik nog dat nog zoveel zal doen...

Jacques

Citaat van: Ronnie op 07-10-2017  12:02 uHeb ook eerst nog uitgekeken naar CNG of eventueel hybrid, jammer genoeg is dat in BE nog niet zo aantrekkelijk als in NL, wel voor wie nog werkt.
CNG was nog mogelijk op deze maar de meerkosten haal ik daar nooit uit, en in La Douce zijn er onderweg nog niet veel tankstations, voor zover ik nog dat nog zoveel zal doen...

De auto die ik heb laadt zich zelf op tijdens het afremmen van de auto. De stroom wordt opgeslagen en weer gebruikt bij het optrekken. Ik tank dus benzine (kan E10 zijn) en sta niet aan een laadpaal. Ik kan zo zonder problemen overal naar toe. En ik heb het idee dat ik wat doe aan het terugdringen van de milieubelasting door het autoverkeer. Ik weet het, het is niet veel maar alle kleine beetjes helpen...

HermanH

Om ook op de combo brouw- en voer"tuigen" kar te springen combineer ik het zo... :-)

Om dit te bereiken of eraan te geraken: (rij ik meer km's mee dan met de auto eigenlijk...)

Gebruik ik dit:


Om dit te bereiken of eraan te geraken:

Gebruik ik dit:


Groetsels en santé...!  :proost: :brouwen:


Ronnie

Enen van 1835 Herman?  :nut:

HermanH

Citaat van: Ronnie op 08-10-2017  09:44 uEnen van 1835 Herman?  :nut:
Ja, en voor die tijd reeds met 2 centrale pc's die alles tot in de puntjes regelen en controleren, 3 touchscreens in elke stuurpost, zonder alle gegevens van de rit en samenstelling in te geven rijden die dingen voor geen meter... :-)
http://www.railpassion.org/files/stuurposthle18s.jpg
https://farm5.static.flickr.com/4086/5048614696_f8ddc2310d_b.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.