Pomp

Gestart door John, 19-03-2002 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hoi collega bierbrouwers;

Mijn vraag is de volgende: Ik ben reeds een aantal jaren bezig met het brouwen van bier. Ik wil nu mijn capaciteit gaan vergroten van ong. 23 liter naar ong 45 liter. Ik durf niet met hete wort een nivo-verschil te creeeren dat nodig is om wort van maischketel via hevelfilter naar de kooketel te brengen en om na het koken het wort door een koeler te halen naar het gistingsvat.
Heeft er iemand ervaring met een WASMACHINEPOMP (is capaciteit te groot/voldoende; kun je er een dimmer tussenzetten?) of iets anders betaalbaars?

Bedankt voor je reaktie.
John
Nuenen

JWVG

Ha die John,

ik zou me niet zo veel zorgen maken over de capaciteit, wel over gezondheid. Dit wasmachine pompen zijn niet gemaakt om levensmiddelen te pompen. Ik moet bekennen dat ik er weinig verstand van heb, maar ik heb wel geleerd om nooit materialen te gebruiken bij het brouwen (zeker niet met hoge temperaturen) als het niet expliciet is goedgekeurd voor levensmiddelen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je op zoek bent naar een goedkopere pomp. Zelf vind ik het ook frustrerend dat het zoveel moet kosten.

JW.

John

Van die temperaturen had ik me al gerealiseerd, maar met een wasmachine moet je ook een kookwas kunnen draaien... vandaar.

Groeten John

JWVG

Ja, maar je drinkt je waswater natuurlijk niet op  ;D . Ik bedoelde dus te zeggen dat het heel goed zou kunnen dat er, zeker op hogere temperaturen, onaangename of zelfs gevaarlijke smaakjes kunnen worden afgegeven.

Jan Willem.

Herman

Terechte opmerkingen van JW, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Nu weet ik wel dat er brouwers zijn die een wasmachinepomp gebruiken. Ook kun je brouwen met de wasmachine (!), zie bijgaande links:

http://www.wambier.de/
http://www.bez-freistadt.at/waschmuseum/Kurioses.HTM

Mits de juiste kunststoffen gebruikt zijn in de pomp, kun je deze wel gebruiken, maar wat zijn nu de juiste kunststoffen?

Herman

Ruud Maartense

Het verpompen met een wasmachinepomp lijkt me niet zo'n goed idee, in een pomp zitten vaak afdichtingen of smeermiddelen vanwege de bewegende delen. Het wort vervuild de pomp of de pomp vervuild het wort. Ik zou liever kiezen voor een slangenpomp dan wordt de te verpompen vloeistof door de slang geforceerd en komt niet in contact met de pomp of de bewegende delen. Er worden goedkope slangenpompen geleverd om condenswater van een airco weg te pompen maar de capaciteit hiervan is waarschijnlijk te klein.

Henri Raaijmakers

Hallo brouwer,

Er zijn centrifugaalpompjes in de handel die aangedreven worden met een magneet. Dit betekent dat de pomp niet in aanraking komt met afdichtingen e.d.
Deze pompen worden meestal gebruikt in de chemische industrie. Er zijn ook van deze pompjes te koop bij de vis-aqurium winkel. Capaciteit hangt af van meestal twee factoren.
a: niet te hoog i.v.m. schuimen.
b: mag hobby tijd kosten?

Ik heb een pompje met een capaciteit van 3 ltr./min.
20 ltr. verpompen is dus nog geen 7 min.

Veel sucses,

Henri Raaijmakers.

Wil

:proost2:
Ver van huis lees ik deze discussie, de naam van zo`n pomp is magneet pomp. Kosten nieuw ong. 70 euro.
De pomp heeft een gesloten kunststof pomp huis met een magneet waaier.
Wat die kunststof voor geur of smaak toevoegt aan je bier (wort) weet ik niet, maar lijkt mij niet veel omdat deze voor hoge temp geschikt is.
De toerenregeling kan je laten plaats vinden door middel van een halogeenlamp dimmer, omdat de motor egenlijk een trafo is.
Zelf moet ik het en en ander nog uitproberen

John

Bedankt voor alle reakties. Ik heb toch nog wat vragen:

Wil; hoe kom je aan die zeer betaalbare pompen ?
Henri; zijn dat soort aquariumpompen geschikt in verband met temperatuur (vissen houden niet zo van warm water) en de kans dat er ooit iets van een vaste stof in de te pompen vloeistof zit? En zou de kracht genoeg zijn om het wort door een hevel-filter en tegenstroomkoeler te "trekken"? En hoe kom je aan die pompen uit de chemische industrie?
En ... natuurlijk mag de hobby tijd kosten

Groeten John

Wil

:dansen:
Je kan aan die pomp komen bij een service\reparatie-bedrijf in witgoed. Moet je gewoon om een nieuwe pomp vragen merk doet niet ter zaken. Deze pompen hebben meestal een grof filter en een schroef deksel om het inwendige schoon te maken, is handig  kan je het waaiertje ook uithalen. Bij gebruik moet je effe voorzichtig zijn, hij heeft schuifcontacten en daar staat 220 volt op, dus pas op met water aan de aansluitkant.

Adrie

Beste brouwers,

Ik gebruiken voor het overpompen een boorpomp. Deze is demontabel en dus gemakkelijk schoon te maken. De capaciteit is maximaal 20 liter per minuut. Als je het toerental van je boor kunt instellen, wijzig je dus ook de pompsnelheid. De pomp kost zo'n 45 euro.

Groeten,

A3   :proost:

HIRS

Beste John,
(Henri is in de toekomst HIRS)
Ik weet niet of deze pomp geschikt is voor hoge temperaturen. Maar ik gebruik deze pomp voor het overpompen na de hoofgisting. Ik pomp dan de vloeistof over naar een ander vat zonder de vaten in hoogte te verplaatsen (hevelen is dan niet nodig} Even aanzuigen van de vloeistof tot voorbij de pomp en andere pijp in het nagistingsvat steken. Deze pomp is ideaal bij het bottelen. Ik heb zelf een bottelpijp gemaakt die is voorzien van een kraantje. Deze bottelpijp druppelt niet na. Dus, De fles met vloeistof op de keukentafel, daarnaast de pomp, even aanzuigen tot voorbij de pomp, kraantje sluiten van de bottelpijp en klaar om te bottelen. Het pompje heeft door zijn magneetconstructie geen problemen met lopen (slipt op de magneet). Kan dus continu blijven lopen tijdens het bottelen.

NielsBijl

Voor de beste pompen ga je naar www.iwaki.nl en kijk naar de MD serie!

Adrianus Tripel

Al eens gekeken op het prikbord? Hier worden pompjes aangeboden van IWAKI voor zeer aantrekkelijke prijzen.
Niet gaan klooien met lichtdimmers aan een pomp a.u.b. Alle centrifugaalpompen zijn te regelen door in de uitlaat (pers) een kraantje te plaatsen om de juiste hoeveelheid te regelen.

Met bierige groet
Ad

Gio

Volgens bovenstaande bewering,  is het niet schadelijk voor de pomp als je hem aan het uiteinde geheel dichtknijpt met 'n kraantje, maar pomp wel continue laat lopen?

Welke pompdeskundige kan dit bevestigen?



Adrie

Als je hem geheel wilt dichtknijpen, kun je de pomp beter uitzetten  ;) . Een beetje knijpen kan echter zonder problemen, kan ik uit ervaring melden.

Adrianus Tripel

Na 35 jaar ervaring met allerlei soorten pompen kan ik je vertellen dat een centrifugaalpomp geheel is af te knijpen in de pers. Als dit een paar minuten duurt is dat geen probleem. Als het te lang duurt wordt de pompenergie omgezet in warmte en zal er damp in de pomp ontstaan en kan zelfs warm lopen. Met de kleine pompjes waar wij mee werken is dit echter minimaal. Bij bv flessenvullen met een pompje is het geen enkel probleem om het kraantje dicht te zetten om flessen te wisselen.

Succes met je pomp

Ad

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.