Wort beluchten echt nodig?

Gestart door NewLine, 21-12-2016 08:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Dit is een puur hypothetische vraag. Ik lees over beluchten vaak iets in de aard van:

"Oxygen is essential for yeast growth and reproduction. Yeast must grow and reproduce first, before actually fermenting the wort to make beer. Yeast needs oxygen to synthesize the material for expanding cell walls; namely sterols and fatty acids."

Het gaat dan over groei en vermenigvuldiging. Stel ik voeg vanaf het begin gewoon meer gist toe, zodat hij zich niet hoeft te vermendigvuldigen, zou beluchten dan nog nodig zijn? Wat moet ik verstaan onder "yeast growth" is dat groei om te kunnen vermenigvuldigen of om de vergistingstaak aan te kunnen?  Gist die net van een starter komt zou naar mijn aanvoelen "klaar voor het werk" moeten zijn. Misschien ligt dit anders met korrelgisten en/of vloeibare gist uit het pakje.

HopSwiers

De meningen zijn hierover sterk verdeeld. Persoonlijk voeg ik gewoon een grote gezonde giststarter toe. Dat werkt perfect. Extra beluchten heeft mij tot nu toe geen beter bier opgeleverd en dus ben ik er mee gestopt.

Plus: een groter deel van de suiker wordt door beluchten dan helemaal vergist en niet omgezet in body en alcohol >:D

Haagse Wouter

Citaat van: HopSwiers op 21-12-2016  08:18 uPlus: een groter deel van de suiker wordt door beluchten dan helemaal vergist en niet omgezet in body en alcohol >:D

Juist wel alcohol dan dus :p.

HopSwiers

Citaat van: Haagse Wouter op 21-12-2016  09:03 uJuist wel alcohol dan dus :p.

Nee juist niet alcohol ;) alcohol is een afvalproduct van de anaerobe ademhaling. De aanwezigheid van zuurstof zet suiker volledige om tot CO2 en H20.

NewLine

Dat wist ik niet... Dus als ik maar genoeg zuurstof blijf toevoegen vergist al mijn suiker zonder alcohol te vormen. Wel logisch want dat doen we net in een starter...

Roelof

Citaat van: HopSwiers op 21-12-2016  10:22 uNee juist niet alcohol ;) alcohol is een afvalproduct van de anaerobe ademhaling. de aanwezigheid van zuurstof zet suiker volledige om tot CO2 en H20.
Zo maken ze dus alcohol arm bier. Dat wist ik niet.

Brusteph

Citaat van: NewLine op 21-12-2016  11:19 uDat wist ik niet... Dus als ik maar genoeg zuurstof blijf toevoegen vergist al mijn suiker zonder alcohol te vormen. Wel logisch want dat doen we net in een starter...

Dat is niet helemaal correct. Wanneer er veel glucose aanwezig is zal er naast de aerobe vergisting (Krebscyclus of citroenzuurcyclus) ook anaerobe vergisting plaatsvinden.

Voor de rest sluit ik me aan bij wat er hierboven geschreven is: beluchting is niet nodig als je ter compensatie voldoende gist toevoegt. Als je je gistcellen zou willen hergebruiken moet je ze wel beluchten opdat er voldoende nieuwe/jonge gistcellen worden gecreƫerd.

HopSwiers

Citaat van: Brusteph op 21-12-2016  12:08 uDat is niet helemaal correct. Wanneer er veel glucose aanwezig is zal er naast de aerobe vergisting (Krebscyclus of citroenzuurcyclus) ook anaerobe vergisting plaatsvinden.

Klopt, dit is het crabtree effect, maar is enkel van toepassing als er grote overmaat aan suiker is (meestal wel het geval bij wort :) ).
De reden is dat de krebcyclus te traag is om de pyruvaat te verwerken uit de glycolyse waardoor NADH moet geregenereerd worden door alcohol te vormen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.