Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wort beluchten echt nodig?  (gelezen 2005 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Wort beluchten echt nodig?
« Gepost op: 21-12-2016 08:09 u »
Dit is een puur hypothetische vraag. Ik lees over beluchten vaak iets in de aard van:

"Oxygen is essential for yeast growth and reproduction. Yeast must grow and reproduce first, before actually fermenting the wort to make beer. Yeast needs oxygen to synthesize the material for expanding cell walls; namely sterols and fatty acids."

Het gaat dan over groei en vermenigvuldiging. Stel ik voeg vanaf het begin gewoon meer gist toe, zodat hij zich niet hoeft te vermendigvuldigen, zou beluchten dan nog nodig zijn? Wat moet ik verstaan onder "yeast growth" is dat groei om te kunnen vermenigvuldigen of om de vergistingstaak aan te kunnen?  Gist die net van een starter komt zou naar mijn aanvoelen "klaar voor het werk" moeten zijn. Misschien ligt dit anders met korrelgisten en/of vloeibare gist uit het pakje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
Re: wort beluchten echt nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 21-12-2016 08:18 u »
De meningen zijn hierover sterk verdeeld. Persoonlijk voeg ik gewoon een grote gezonde giststarter toe. Dat werkt perfect. Extra beluchten heeft mij tot nu toe geen beter bier opgeleverd en dus ben ik er mee gestopt.

Plus: een groter deel van de suiker wordt door beluchten dan helemaal vergist en niet omgezet in body en alcohol >:D

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2016 09:03 u »
Plus: een groter deel van de suiker wordt door beluchten dan helemaal vergist en niet omgezet in body en alcohol >:D

Juist wel alcohol dan dus :p.

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2016 10:22 u »
Juist wel alcohol dan dus :p.

Nee juist niet alcohol ;) alcohol is een afvalproduct van de anaerobe ademhaling. De aanwezigheid van zuurstof zet suiker volledige om tot CO2 en H20.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2016 11:19 u »
Dat wist ik niet... Dus als ik maar genoeg zuurstof blijf toevoegen vergist al mijn suiker zonder alcohol te vormen. Wel logisch want dat doen we net in een starter...

Offline Roelof

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2016 11:33 u »
Nee juist niet alcohol ;) alcohol is een afvalproduct van de anaerobe ademhaling. de aanwezigheid van zuurstof zet suiker volledige om tot CO2 en H20.
Zo maken ze dus alcohol arm bier. Dat wist ik niet.

Offline Brusteph

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2016 12:08 u »
Dat wist ik niet... Dus als ik maar genoeg zuurstof blijf toevoegen vergist al mijn suiker zonder alcohol te vormen. Wel logisch want dat doen we net in een starter...

Dat is niet helemaal correct. Wanneer er veel glucose aanwezig is zal er naast de aerobe vergisting (Krebscyclus of citroenzuurcyclus) ook anaerobe vergisting plaatsvinden.

Voor de rest sluit ik me aan bij wat er hierboven geschreven is: beluchting is niet nodig als je ter compensatie voldoende gist toevoegt. Als je je gistcellen zou willen hergebruiken moet je ze wel beluchten opdat er voldoende nieuwe/jonge gistcellen worden gecreŽerd.

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2016 12:52 u »
Dat is niet helemaal correct. Wanneer er veel glucose aanwezig is zal er naast de aerobe vergisting (Krebscyclus of citroenzuurcyclus) ook anaerobe vergisting plaatsvinden.

Klopt, dit is het crabtree effect, maar is enkel van toepassing als er grote overmaat aan suiker is (meestal wel het geval bij wort :) ).
De reden is dat de krebcyclus te traag is om de pyruvaat te verwerken uit de glycolyse waardoor NADH moet geregenereerd worden door alcohol te vormen.

Tags: